למרות התבוסה לוויילס, ועוד לפני בלגיה: קמפיין המוקדמות המוצלח של ישראל

הסטטיסטיקה מלמדת על קצב צבירת הנקודות הטוב ביותר של הכחולים-לבנים בעידן האירופי ■ וגם - היסטוריית מפגשי העבר בין נבחרת ישראל לבלגיה, והזיכרון המתוק-מתוק של אלי גוטמן מהבלגים

ליאור רפאלוב, נבחרת ישראל מול וויילס, מוקדמות יורו 2016 / צלם: רויטרס
ליאור רפאלוב, נבחרת ישראל מול וויילס, מוקדמות יורו 2016 / צלם: רויטרס

1. הערב (ג') ב-21:45 יגיע קמפיין מוקדמות יורו 2016 של נבחרת ישראל לאחד מרגעי השיא שלו: בלגיה, הנבחרת הטובה בבית המוקדמות ומהאיכותיות ביותר בכדורגל העולמי (ממוקמת רביעית בדירוג פיפ"א הנוכחי), מגיעה לאצטדיון טדי למשחק מול חניכיו של אלי גוטמן. למרות קשרי ליגיונרים הדוקים בין המדינות, עוד מימי רוזנטל, אוחנה ושלום תקווה בשנות השמונים, ועד היום עם שחקן קלאב ברוז' ליאור רפאלוב ושחקני גנט רמי גרשון וקני סייף - הרי שברמה הבינלאומית שתי הנבחרות לא נפגשו מאז אותה תקופה: המשחק האחרון מול הבלגים, ידידות - התקיים באצטדיון ר"ג בינואר 1988 והסתיים בהפסד 3-2 של הכחולים-לבנים, אותם אימן אז הסרבי מיליינקו מיחיץ'.

בסך הכל נפגשו ישראל ובלגיה שמונה פעמים במהלך ההיסטוריה, כאשר הבלגים מנצחים בחמישה מתוך המשחקים. בארבעת המשחקים הרשמיים (מוקדמות מונדיאל 1966 ומוקדמות אולימפיאדת 1980) המאזן הוא תיקו אחד ושלושה ניצחונות לבלגים.

2. ברמת המועדונים - נפגשו הקבוצות הישראליות והבלגיות 12 פעמים במפעלי אופ"א, כאשר המאזן עומד על שלושה ניצחונות בלבד שלנו, שתי תוצאות תיקו ושבעה הפסדים. המפגש האחרון התרחש בתחילת עונת 2011/12 - אז התמודדו מכבי חיפה וגנק של אליניב ברדה בפלייאוף של ליגת האלופות על כרטיס ישיר לעלייה לשלב הבתים. זה הסתיים עם ניצחון 1-4 של הבלגים אחרי דו-קרב פנדלים.

בעונת 2007/08 ניצחה אנדרלכט את הפועל ת"א 0-2 בשלב הבתים של גביע אופ"א; בעונת 1999/00 הדיחה האלופה הישראלית המכהנת דאז, הפועל חיפה אותה אימן אלי גוטמן - את קלאב ברוז' בשלב הראשון של גביע אופ"א (אליו נשרה ממוקדמות ליגת האלופות, שם הודחה על-ידי ולנסיה). במשחק הראשון, שנערך בקרית אליעזר, ניצחה חיפה 1-3 מצמד של עמיר תורג'מן ועוד אחד של ניר סביליה; בגומלין, הפסד 4-2 (ג'ובאני רוסו וסביליה) הספיק, בזכות שני שערי החוץ - כדי לעבור לשלב הבא (שם הודח גוטמן על-ידי אייאקס ההולנדית). זו הייתה הפעם היחידה בה הדיחה קבוצה ישראלית בצמד משחקי נוקאאוט קבוצה בלגית.

3. עוד לפני תוצאת המשחק הערב, כבר עכשיו אפשר לקבוע שפתיחת קמפיין מוקדמות היורו, למרות הטעם המר שהשאיר המפגש מול וויילס בשבת - היא הטובה ביותר של ישראל בעידן האירופי. עם הנתונים קשה להתווכח: תשע מתוך 12 נקודות אפשריות הוא מאזן שנצבר רק פעמיים ב-12 הקמפיינים, כולל הנוכחי - מאז הצטרפנו לאופ"א בתחילת שנות ה-90; הפעם הקודמת התרחשה במוקדמות מונדיאל 2002, תחת שרביטו של ריצ'ארד מולר-נילסן הדני - אך יש לציין כי ארבעת המשחקים הראשונים אז כללו שני מפגשים מול הנמושה של הבית, ליכטנשטיין (בעוד הפעם פגשנו את אנדורה רק פעם אחת בארבעת המשחקים הראשונים).

ממוצע הנקודות של נבחרת ישראל בארבעת המשחקים הראשונים שלה בקמפיינים באירופה הוא 6.36 בלבד. הקמפיין הגרוע ביותר היה הראשון - מוקדמות מונדיאל ארה"ב 1994 - בו ישראל של שלמה שרף נחבטה על-ידי אוסטריה (5-2), שבדיה (3-1), בולגריה (2-0) וצרפת (4-0). בקמפיין היחיד שהסתיים במקום השני (ולאחר מכן הדחה בפלייאוף על-ידי דנמרק), מוקדמות יורו 2000 - צברה ישראל רק שבע נקודות מתוך 12 האפשריות הראשונות; בקמפיין זכור נוסף בו ישראל הייתה קרובה להעפיל לטורניר גדול ראשון שלה מאז מקסיקו 1970 - אותו קמפיין "התחת" של אברם גרנט במוקדמות מונדיאל 2006 - הושגו שמונה מתוך 12 הנקודות הראשונות.