ניצחון לאחיינו של הנשיא לשעבר אפרים קציר במאבק נגד שכנתו

ביהמ"ש ביטל היתר שניתן לשכנתו של פרופ' אברהם קציר לבנות בריכה וחדר מכונות בביתה בשכונת אפקה בת"א

פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו
פטיש דין משפט גזר דין עתירה דין וחשבון / צלם: פוטוס טו גו

בית המשפט המחוזי בתל-אביב קיבל אתמול (ב') עתירה שהגיש פרופ' אברהם קציר, אחיינו של הנשיא לשעבר אפרים קציר ז"ל; אשתו, פרופ' יעל קציר; וגד צוקרמן; נגד עיריית תל-אביב, רשות הרישוי והוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעיר ונגד שכנתם בשכונת אפקה, חנה גוהר, וביטל החלטה שאיפשרה לגוהר לבנות בריכה וחדר מכונות בביתה שברחוב חיל המשמר 13.

השופטת אביגיל כהן קבעה כי החלטות רשות הרישוי מנובמבר 2013 ומינואר 2014 חרגו ממתחם הסבירות, ולכן יש לבטלן ככל שהדבר נוגע לבריכה ולחדר המכונות.

בעתירה המינהלית שהגיש הזוג קציר, באמצעות עורכי הדין אילן בומבך ואלירם אלגרבלי, הועלו שורה של טענות נגד מתן אישורי הבנייה לשכנתם. בין היתר הם טענו כי רשות הרישוי נתנה את האישור בנובמבר 2013 ללא שמיעה או קריאה של התנגדותם לבנייה ולמעשה ללא ידיעתם.

עוד הם טענו כי רשות הרישוי שגתה כשלא ייחסה כל משקל להסכמות שאליהם הגיעו הצדדים קודם להחלטתה, וכן שינתה החלטה מינהלית שקיבלה הוועדה המקומית בנושא.

הנתבעים טענו מנגד כי החלטות המוסדות הן נכונות וסבירות וניתנו לאחר שיקולים תכנוניים ולאחר קיומו של הליך הוגן, ולכן לא קמה עילת התערבות בהחלטתן.

בית המשפט קבע כי "בנסיבות העניין נפל פגם המצדיק את התערבות בית המשפט, וכי במקרה דנן הרשות הייתה חייבת להעביר את הדיון בבקשה להיתר לוועדה המקומית".

בית המשפט קיבל את נימוקי העותרים כי הרשות לא הייתה רשאית לקבל החלטה שהתעלמה מההליכים המשפטיים הממושוכים שהתנהלו במעורבות העותרים וגוהר ביחס לבריכה, ולקבל החלטה שסותרת החלטה מקצועית של הוועדה המקומית, שהתייחסה מפורשות להתנגדות העותרים וקיבלה את התנגדותם, "וזאת למעשה כ'ערכאת ערעור' על החלטת הוועדה המקומית, מבלי שרשות הרישוי מוסמכת".

לדברי בית המשפט, "יש לקחת במכלול הנסיבות את העובדה שגוהר יכלה למנוע את הסאגה, לו הייתה פועלת בתום-לב ומיידעת כדין ומבעוד מועד את העותרים בכל הנוגע להגשת בקשה חדשה להיתר, שכן היא ידעה היטב שהעותרים יתנגדו ומתנגדים לבקשה, ושהם יגישו התנגדות".

לאור האמור ביטל בית המשפט את החלטות ועדת הרישוי בנוגע להיתר בנייה לבריכה ולחדר המכונות, וקבע כי הבקשה להיתר תועבר לטיפול הוועדה המקומית.

השופטת גם חייבה את הנתבעים לשאת בהוצאות העותרים בסך כולל של 25 אלף שקל.