ממוצע השכר בליגת הבייסבול חצה רף של 4 מיליון ד' לשחקן

ממוצע השכר בליגת הבייסבול חצה רף של 4 מיליון ד' לשחקן; מדובר בשכר הממוצע השני הכי גבוה בליגה כלשהי בעולם, אחרי ה-NBA שם משלמים ממוצע של כ-5.5 מיליון דולר

ג'סטין ורלנדר דטרויט טייגרס / צילום: רויטרס
ג'סטין ורלנדר דטרויט טייגרס / צילום: רויטרס

הפופולריות של הבייסבול בארה"ב נמצאת בשפל, אבל גם זה לא מפריע לכלכלה של ה-MLB ולשכר השחקנים להמריא לשיאים.

ערב פתיחת עונת 2015, עולה כי השכר הממוצע בליגה ישבור לראשונה מחסום של 4 מיליון דולר לשחקן, וצפוי לעמוד על כ-4.25 מיליון דולר. ערב פתיחת העונה שעברה עמד השכר הממוצע על 3.95 מיליון דולר, ו-3.65 מיליון ב-2013. מדובר בשכר הממוצע השני הכי גבוה בליגה כלשהי בעולם, רשימה אותה ממשיכה להוביל ה-NBA עם שכר ממוצע של כ-5.5 מיליון דולר.

הסיבה העיקרית לעלייה בשכר השחקנים הוא הזינוק בהכנסות הליגה, שהסתכמו ב-2014 לפי "פורבס" ב-7.86 מיליארד דולר, ובנוסף העובדה שבליגה קיימת תקרת שכר "רכה" שמאפשרת לשלם כל שכר בכפוף לעונשים כספיים מינימליים יחסית לליגות אחרות.

ההתפתחות של שכר השחקנים בליגת הבייסבול לאורך השנים היא דרמטית: ב-1976, עם הכנסת חוקי הפרי-אייג'נטס (שחקנים חופשיים) שאיפשרו לשחקנים עמדת מיקוח טובה יותר, עמד השכר הממוצע על 50 אלף דולר לשחקן. כמעט כל השחקנים אז השלימו הכנסה בתקופת הפגרה בעבודות מזדמנות.

ב-1992 נחצה לראשונה רף שכר של מיליון דולר בממוצע לשחקן, ב-2001 נחצה רף של 2 מיליון דולר, וב-2008 כבר עמד הממוצע על 3 מיליון דולר.

עד כמה תעשיית הספורט המקצועני מתפתחת בהשוואה למשק האמריקאי? ובכן, בעוד שהשכר הממוצע בארה"ב עלה פי 4.86 ב-40 השנים האחרונות, השכר הממוצע של שחקן בליגת הבייסבול המקצוענית זינק באותה תקופה פי 85.

לוס אנג'לס דודג'רס מעמידה נכון לפתיחת העונה את סעיף השכר הגבוה ביותר בליגה ובספורט האמריקאי כולו - 272.8 מיליון דולר, כולל שניים משלושת השחקנים "הכבדים" בליגה - קלייטון קרשואו (31 מיליון דולר שכר העונה - המשתכר הבכיר בליגה) וזק גריינקה (27 מיליון דולר).