מארס השחור: היקף הקרנות הכספיות צנח ב-11.3 מיליארד ש'

בעקבות הריביות הנמוכות מאוד, הצטמקו הקרנות הכספיות לכ-39 מיליארד שקל ■ הראל פיא עקפה את מיטב בדרך לפסגת דירוג הקרנות, מבחינת היקף הנכסים המנוהל ■ מיטב ספגה הכי הרבה פדיונות ■ אלומות היא אלופת הגיוסים

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

בסוף הרבעון הראשון של 2015 הסתכמו נכסי קרנות הנאמנות בכ-261.5 מיליארד שקל - 10 מיליון שקל בלבד מתחת להיקף הנכסים שנוהלו בשוק הקרנות בסוף 2014.

לכאורה שלושה חודשים עברו ודבר לא קרה כשהיקף הנכסים ירד מתחילת השנה בכ-0.004% בלבד, אבל זו בהחלט לא התמונה. המספרים הגדולים מסתירים בתוכם שינויים של ממש שבראש ובראשונה נרשמו בשוק הקרנות הכספיות, עד לא מזמן הלהיט של שוק הקרנות, שנפדו מהן מיליארדי שקלים רבים.

בסוף מארס האחרון נוהלו בקרנות הכספיות קצת פחות מ-39.2 מיליארד שקל, וזאת לעומת כספים בהיקף של כ-50.5 מיליארד שקל שנוהלו בקרנות אלה בסוף פברואר - צניחה של כ-11.3 מיליארד שקל בחודש ושל כ-14.9 מיליארד שקל בשלושה חודשים. זאת כפועל יוצא לריביות הנמוכות שירדו וקבעו שפל חדש, ושמיצו את הפוטנציאל לרווח בקרנות אלה.

כאמור, זה לא קרה בחלל ריק אלא מסיבה טובה מאוד. בקרנות בענף מסבירים כי "מגמת הפדיונות של החודשים האחרונים ברורה והגיונית, לאור העובדה שהקרנות צפויות להציג תשואה נומינלית שלילית בשל דמי הניהול ודמי הנאמן שלהן, אשר גבוהים מתשואות המק"מ וריבית בנק ישראל". מנגד, גורמים אחרים בענף ציינו כי "קצב הפדיונות האט, לאחר התערבות רשות ני"ע, שקראה לראשי מערכי הייעוץ בבנקים והתריעה בפניהם שעל היועצים לשקול גם היבטים של מיסוי".

צמיחה באג"ח חו"ל

כך או אחרת, בעוד שהקרנות הכספיות סיכמו חודש שלילי במיוחד, עם פדיונות של מעל ל-20% בחודש מארס בלבד, ענף קרנות הנאמנות המסורתיות דווקא סיכם חודש חיובי, עם גיוסים של מעל ל-3.5 מיליארד שקל.

כך, בקרנות האג"ח מדינה בארץ ובקרנות אג"ח בארץ כללי (בעיקר בקרנות המשלבות השקעה בין אג"ח למניות, למשל, קרנות 90/10), נרשם גידול של כ-1.35 מיליארד שקל ו-2.82 מיליארד שקל, בהתאמה, בנכסים, כשגם בקרנות מניות בארץ, מניות בחו"ל ואג"ח בחו"ל, נרשמו גידולים, של 720 מיליון שקל, 558 מיליון שקל ו-737 מיליון שקל, בהתאמה.

על רקע זאת נציין כי נכון לסוף הרבעון הראשון של 2015, הנכסים בקרנות אג"ח חו"ל צמחו לסך של כ-11.1 מיליארד שקל, בעוד שהנכסים בקרנות מניות חו"ל הסתכמו כבר בכ-12.2 מיליארד שקל. מנגד, קרנות המתמחות בהשקעה באג"ח קונצרניות פדו בחודש זה כ-200 מיליון שקלים.

היום אמר גורם בשוק הקרנות כי "ביומיים האחרונים יש זרימה לקרנות מנייתיות בארץ", והוסיף כי "ברבעון הראשון הייתה זרימה רבה לקרנות חו"ל. אולי דווקא ברבעון הקרוב יקרה שינוי והכסף יזרום קצת יותר לקרנות אג"ח קונצרני ומניות בישראל. בשנה שעברה השוק האמריקאי היה חזק מהשוק הישראלי והשנה זה הפוך בינתיים. השוק הישראלי נראה מאוד טוב, ולכן אולי נראה, לאחר הפסקה ארוכה, גיוסים באפיקי מניות בארץ ואג"ח קונצרניות בארץ". ומה לגבי הקרנות הכספיות? "הן כנראה ימשיכו להצטמק, לאחר פדיונות של כ-15 מיליארד שקל בקרנות הכספיות מתחילת השנה", אמר.

ומה לגבי ביצועי קרנות הנאמנות? גורם בשוק העריך כי "לאחר חודש פברואר חיובי מאוד, במהלכו התשואה הממוצעת בקרנות הסתכמה ב-2.2%, חודש מארס היה סולידי יותר, עם תשואה חיובית ממוצעת של 0.2%". לפיכך, הוא ממשיך, "מתחילת השנה הניבו קרנות הנאמנות בממוצע תשואה של 3.1%. מדובר בתשואה רבעונית הגבוהה מתשואת 2014 כולה שהייתה 2.8% בלבד".

נכון לסוף הרבעון הראשון השנה מנוהלים בקרנות המסורתיות כ-222.3 מיליארד שקל בעוד שבקרנות הכספיות מנוהלים כ-39.2 מיליארד שקל.

גיוסים גבוהים גם בילין לפידות

הטלטלה הזו בכל הנוגע לקרנות הכספיות, באה לידי ביטוי בנתחי השוק של השחקנים השונים, כשהראל פיא עלתה לפסגת הטבלה (במונחי היקף נכסים מנוהל, ללא קרנות הוסטינג), במקום מיטב דש. במקום השלישי ניצבת מגדל שוקי הון וברביעי פסגות.

בדומה למגמה שהחלה עוד קודם, מארס היה החודש של אלומות, שרשמה גיוסים של מעל למיליארד שקל במארס בלבד. ברבעון הראשון של 2015 אלומות הציגה גיוסים בהיקף מרשים אף יותר - של כ-2.9 מיליארד שקל. הגוף השני שבולט לחיוב בגיוסים במארס ובמתחילת שנה הוא ילין לפידות, שגייס כ-850 מיליון שקל ו-2.15 מיליארד שקל, במארס ומתחיל תשנה, בהתאמה.

מנגד, במארס בלטו בפדיונות הענקיות שפעילות בכספיות - מיטב דש, הראל פיא ופסגות, כשמתחילת השנה בולטים הפדיונות במיטב דש, פסגות ואנליסט, בסדר יורד.

נציין כי במארס בלבד פדו במיטב דש כ-4 מיליארד שקל בקרנות הכספיות, כשבהראל פיא דובר על פדיון של כ-2.4 מיליארד שקל. מתחילת השנה מדובר על פדיונות של 5.3 מיליארד שקל בקרנות הכספיות של מיטב דש, ופדיונות של כ-2.7 מיליארד שקל בהראל פיא.

פדיונות גבוהים בתעודות הפיקדון

ומה לגבי תעודות הסל? מנתוני איגוד תעודות הסל בלשכת המסחר, בראשות רונן סולומון, בחודש מארס נרשמו "פדיונות גבוהים בתעודות פיקדון וגיוסים בתעודות על מדדים, כשלאור הפחתת שיעורי הריבית במשק, נפדו בחודש זה מעל 5.3 מיליארד שקל מתעודות הפיקדון". מנגד, ממשיך סולומון, "במארס הושקעו קצת מעל 1 מיליארד שקל בתעודות מנייתיות בחו"ל".

נכון לסוף הרבעון הראשון של 2015, נוהלו בתעודות הסל כ-118.9 מיליארד שקל, כ-45% משוק קרנות הנאמנות. זאת, לעומת סך נכסים של כ-118.1 מיליארד שקל בסוף 2014.

לדברי סולומון, "כ-25% מנכסי התעודות סל מושקעים במדדי מניות מקומיים, כאשר מעל 34% מושקעים במדדי מניות בחו"ל, כ-19% במדדי אג"ח בישראל וכ-15% בתעודות פיקדון. היתר, בשיעורים נמוכים, הינו במדדי אג"ח בחו"ל, סלי מדדים ותעודות ממונפות". לקסם של אקסלנס ולתכלית של מיטב דש נתח שוק של 29%, כשפסגות סל והראל סל מחזיקות ב-27.5% ו-13.8% מהשוק, בהתאמה.

הגיוסים והפדיונות בשוק 2
 הגיוסים והפדיונות בשוק 2