האם ביטוח לאומי ממשיך לגבות אגרה שהתחייב להפסיק?

אם פניתם לראשונה לביטוח לאומי ונדרשתם לשלם אגרת צילום מסמכים בסך 25 שקל - זו גבייה שלא כדין ■ ב-2012 אושרה ייצוגית בנושא, אך ל"גלובס" נודע על מקרים של תשלום האגרה גם כיום ■ ביטוח לאומי: "חלה טעות"

האם ביטוח לאומי ממשיך לגבות אגרה למרות שהתחייב להפסיק? ב-31.1.12 אושרה תביעה ייצוגית נגד המוסד לביטוח לאומי, בה נטען כי המוסד גובה אגרת צילום בסך 25 שקל ממבוטחים או מבאי-כוחם המגישים בקשה לקבלת חומר בפעם הראשונה לשם הגשת תביעה.

מדובר על אגרה שנגבית כאשר מבוטח מבקש לקבל לידיו מסמכים שונים, לרבות טפסי תביעה, הודעות לחוקר ופרוטוקולים של ועדות רפואיות - מסמכים הדרושים להמשך ניהול תיק, בין אם לשם הגשת ערר בביטוח לאומי ובין אם בהליכים משפטיים.

כך או כך, כאשר מדובר בפנייה ראשונה, אין לגבות את האגרה האמורה מהמבוטחים.

בפסק הדין של אותה תביעה (תמ 11-06-42215) פורט הקושי שבאיתור המבוטחים ששילמו לשווא את האגרה האמורה כדי להשיב להם את כספם, כך שחישוב גודל הקבוצה שניזוקה מהגבייה השגויה הוגדר כ"קשה עד מאוד ומחייב הקצאת משאבים באופן בלתי סביר". על כן הוחלט לשים את התועלת לציבור (בעיקר שחלקו הגדול מוגדר כ"ציבור חלש") לנגד עיני הפסיקה ולוודא את הטמעת ההנחיות ואכיפתן ביתר הקפדה.

אלא של"גלובס" הגיעו מספר דוגמאות המוכיחות כי דרישת התשלום נמשכת, ולא במקרה יחיד. המבוטחים נדרשים לשלם את העמלה בבנק הדואר ולהשיבה לביטוח לאומי לשם המשך הטיפול - עוד מהלך שהוא לא רק מיותר בהיבט האגרה, אלא בטרחה שכרוכה בתשלום.

במקרה אחד, בינואר 2015, התבקש מבוטח לשלם שובר לפני תחילת תהליך הוצאת מסמכים מתיקו. דרישות תשלום אחרות היו בנובמבר 2014, בינואר ובפברואר 2014 ועוד.

"הבעיה אינה מסתכמת רק בגביית האגרה בניגוד לדין אלא גם בהתנהלות סביב גביית האגרה", מסבירה עו"ד מירב אפרים, לשעבר יועצת משפטית במוסד לביטוח לאומי, מומחית למימוש זכויות רפואיות ותביעות מול המוסד לביטוח לאומי.

לדבריה, הגבייה יוצרת שיהוי בטיפול בתיק למשך מספר חודשים: "לרוב הבקשה לתשלום דמי האגרה נשלחת חודש או יותר לאחר שהמבוטח ביקש לקבל את העתק האסמכתא. וכך, עד שהאגרה משולמת בדואר, ופקיד ביטוח לאומי שולח את החומר - עובר עוד חודש או חודשיים. מדובר בהתנהלות פסולה, שעל ביטוח לאומי לחדול ממנה באופן מיידי".

הנושא הזה ודאי לא חדש למנהלי הביטוח הלאומי: בחודש דצמבר 2010 הוציא ביטוח לאומי הנחיה לכל מנהלי הסניפים ובה תזכורת וריענון נהלים "בפנייה ראשונה של התובע או בא-כוחו לקבלת מידע לא יידרש תשלום אגרה עבור צילום המסמכים. כלומר, על אף שהתביעה לצילום מסמכים נעשית על-ידי בא-כוחו של התובע ולא על-ידי התובע עצמו - לא יידרש תשלום אגרה עבור השירות".

חוזר זה הופץ מחדש ביולי 2011 - וגם בתביעה האמורה שב והדגיש המוסד לביטוח לאומי כי הוא הנחה את פקידיו לנושא הנ"ל, תוך הקפדה על ריענון הנחיות תקופתי. אולם כנראה שההנחיות החוזרות ונשנות לא חלחלו בקרב פקידי הביטוח הלאומי, שהמשיכו לגבות את האגרה כתנאי לקבלת מסמכים בהגשה ראשונה של בקשת המבוטחים.

ביטוח לאומי: "זו טעות"

תגובת ביטוח לאומי: "אם נדרש תשלום על צילומים בפעם הראשונה, הרי שזאת טעות, ואנו בודקים כיצד זה קרה. יש לציין כי מדובר במקרים מעטים, ואנו נפיק את הלקחים כדי שמקרים כאלה לא יחזרו על עצמם. בנוסף, אנו נרענן ונחדד את הנהלים בקרב העובדים".