פספוסי האנליסטים

פעם אחר פעם טועים בתי ההשקעות. מה זה אומר על הכסף שלנו?

חדר מסחר בבית השקעות / צילום: איל יצהר
חדר מסחר בבית השקעות / צילום: איל יצהר

לאומי שוקי הון פרסם בשבוע שעבר, ב-2 באפריל, המלצה דובית למניית בזק, והכותרות בעיתונות הכלכלית לא אחרו להגיע וללבות את האש, וסיפרו על המניה הענקית שבנק לאומי צופה בה נפילה של 20%.

המלצה כזו, על מניה "כבדה" כבזק, ולאחר ראלי מרשים שהיא עשתה בשלוש השנים האחרונות, הייתה אמורה לגרור עודפי היצע גבוהים, וכמובן ירידות שערים, אולם משקיעי בזק לא הראו כל התייחסות להמלצה, בוודאי לא באותה רצינות תהומית כפי שזו הוצגה בכותרות.

בדיקה של היסטוריית ההמלצות של לאומי לבזק, תבהיר את אדישות המשקיעים להמלצה.

מנית בזק עלתה בחודש האחרון ב-12%, בשנה האחרונה ב-29.58%, ב-2014 ב-32.68%, ובשלוש השנים האחרונות ב-116.38%.

נוסיף לנתוני תשואה פנומנליים אלו את העובדה כי בזק היא מניית דיבידנד, לא סתם מניית דיבידנד אלא שיאנית הדיבידנד בת"א עם תשואת דיבידנד של למעלה מ-20%, ונקבל מניה אשר לפחות בשלוש השנים האחרונות היוותה אלטרנטיבת השקעה מצוינת.

האם בלאומי זיהו את פוטנציאל התשואה הטמון בבזק?

במהלך השנתיים האחרונות הוציא לאומי 7 המלצות למניית בזק, מתוכן 4 המלצות תשואת שוק, ושלוש המלצות תשואת חסר.

בדיקת הפער בין מחיר השוק של בזק למחירי היעד בהמלצות אלו, מראה כי בפועל אלו המלצות "החזק" או "מכור".

עם כל הכבוד ללאומי, כאשר מחיר היעד באנליזה נמוך ב-20% ממחיר השוק, זו אינה המלצת "תשואת חסר" אלא המלצת "מכירה" מובהקת. בלאומי לא רק שלא מזהים את הפוטנציאל בבזק, אלא שולחים את המשקיעים באופן עקבי למכור את המניה.

אתייחס לשתי דוגמאות מתוך המלצות אלו:

ב-18/6/2013 קובע לאומי מחיר יעד של 4.6 ₪ לבזק, מחיר הנמוך ב-12% ממחיר השוק. משקיע המעוניין לפעול בהתאם להמלצה, מבין שאין לו ברירה אלא למכור את האחזקה, הרי אליבא דלאומי כל יום נוסף יהווה הפסד מיותר.

מה קרה בפועל?

בזק ממשיכה לעלות, וארבעה חודשים לאחר ההמלצה עומד מחיר המניה על 6.74 שקל, כלומר רווח של 30% (!) למשקיע אשר לא שעה להמלצת לאומי.

ב-12/11/2014 קובע לאומי מחיר יעד של 6.2 שקל לבזק, מחיר הנמוך ב-6% ממחיר השוק.

המלצת לאומי היא "תשואת שוק" המלצה אשר אינה תואמת את מחיר היעד (למחיר יעד זה ההמלצה היא "תשואת חסר"). לאומי שוב שולח את המשקיעים להיפטר מהמניה.

מה קרה בפועל?

מחירה של מניית בזק ממשיך לטפס, ועומד היום על 7.4 שקל, כלומר משקיע אשר פעל בהתאם להמלצה, הפסיד תשואה של כ-12% בארבעה חודשים.

לאומי לא לבד, בשעה שמניית בזק עוברת ראלי של למעלה מ-115% בשלוש שנים, למעט אנליסט אחד (רוני בירן מ-UBS, המתמיד בהמלצות קניה), אין אף אנליסט המזהה את הפוטנציאל במניה או את המגמה המתפתחת, נהפוך הוא יש קונצנזוס של המלצות שליליות לבזק, קונצנזוס אותו מוביל באגרסיביות "פסגות" עם 5 המלצות מכירה.

אם חשבתם שלאנליסטים יש אג'נדה ברורה נגד בזק, אתייחס לשתי דוגמאות נוספות מיני רבות: טאואר, הכוכבת הגדולה של הבורסה בשנה האחרונה, עם תשואה של 120%, ומהצד השני "דיסקונט השקעות" המניה הגרועה ביותר בשנה האחרונה, עם תשואה שנתית של 70%-.

שתי מניות אלו עוברת מתחת לראדר האנליסטים, אשר לא מזהים את הפוטנציאל הגלום - לטוב ולרע, ולא זוכות להתייחסות כלשהי.

בניתוח תגובות המשקיעים להמלצות, המסקנה ברורה - במתכונת ובאיכות הנוכחית, לא רק שההמלצות אינן רלוונטיות, אלא המשקיעים קוראים את המפה ואת השוק, נכון יותר וטוב יותר.

חלק ניכר מהאנליסטים שייכים לגופים המנהלים את הפנסיות והחיסכון ארוך הטווח של הציבור, והשאלה המדאיגה היא - כיצד הם קוראים את המפה, ומה זה אומר על עתיד כספינו.

הכותב הוא דיקאן הסטודנטים במרכז האקדמי למשפט ולעסקים רמת גן