"OOPS": מה קורה כשהטכנולוגיה לא מתנהגת כפי שציפינו

התערוכה "OOPS" בבית הנסן בירושלים מציגה את יופיין של שגיאות דיגיטליות וטכנולוגיות, העוברות תחת ידיהם של אמנים ומעצבים

בבית הנסן - מרכז לעיצוב, מדיה וטכנולוגיה, נפתחה בערב החג התערוכה "OOPS", שעוסקת בשאלה מה קורה כשהטכנולוגיה אינה מתנהגת כפי שציפינו ממנה. ובאמת אין דרך טובה יותר לומר את זה: אופס - במובן החיובי של המילה. שהרי כמה מהדברים הנחמדים ביותר הגיעו לעולם בזכות טעות מבורכת, כמו גם תגליות מדעיות גדולות, שאירעו במקרה. כאשר מדובר בתרבות החזותית, טעויות הן לעתים מקור לאסתטיקה בלתי צפויה.

התערוכה מקבצת עבודות של אמנים, מעצבים, חוקרים ומייקרים (אותו מעמד חדש ונחשק, עם ניחוח רטרו של חובבי רדיו ובתיה עוזיאל, המתייחס ליוצרים מדיסציפלינות שונות, שאינם נשמעים לחוקי הקטגוריות המקובלות), שנהנו לראות את תוצאותיה של תקלה במעשיהם, והמשיכו ליצור עימה.

נעה רביב הוקסמה מהטעויות שקרו לה בזמן שלמדה לעבוד בתוכנות תלת-ממד, לקראת פרויקט הגמר שלה במחלקה לעיצוב טקסטיל בשנקר. אובייקטים וירטואליים "השתגעו" תחת ידיה ויצרו מראה של פיצוץ, אותו תרגמה מדימוי שטוח על גבי מסך המחשב לבגדים בעלי נפח וחומר.

שאול כהן, שאחרי לימודי עיצוב הקים חנות לשירותי הדפסת תלת-ממד ביפו (3D Facrtory), בנה מיצב המורכב מעשרות חיות היברידיות, העשויות מחיבור של פסולת המדפסות שברשותו. עודד בן יהודה (בעל טור העיצוב "גראפיק באסטר" ב-xnet), נתקל בבאג ששיבש את התצוגה במחשב. "כל פונט הוא כתב סתרים, צופן, ג'יבריש לכל מי שאינו מכיר את אותה שפה", אומר בן יהודה. "הבאג יצר מערכת אותיות מוזרות, קוביסטיות, הנראות כפונט חדש". הקוד הסודי שנוצר מאפשר לצופה הצצה לתוך עולם אינטימי של תיבת מייל אישית, שבה הכול גלוי אבל בעצם נסתר.

דור פדלון החליף את המקשים במקלדת מחשב סטנדרטית. במבט מקרוב ניתן להבחין שהסידור החדש של המקשים יוצר מסר רומנטי - I Want You Is All I Can Ever Write. הבחירה עוסקת במקביל הן בצד הטכני של הכתיבה (במה שאפשר לכתוב), והן ברגשות הכותב.

אפרת קישון חיברה בין רקמת גובלן מסורתית לבין העולם הדיגיטלי המפוקסל. מה שעניין את קישון היו הטעויות החד-פעמיות שקורות בזמן הרקמה. מחשבה זו לקחה אותה לעולם ה"גליצ'-ארט", שבו טעויות חד פעמיות ולא מתוכננות יוצרות מראה ויזואלי מרתק. קישון המירה רקמת פרח לקובץ דיגיטלי, הדפיסה על בד רקמה והתחילה לרקום מחדש את הגובלן - עם הטעויות כחלק מהדוגמה.

אמן הווידיאו קט צ'אפ מציג בווידיאו סצנות של רגעים מפורסמים, כמו ההפגנה בכיכר טיאנמן בבייג'ינג, למשל, אשר על גביהם מופיע אייקון הטעינה (loading). האייקון המסתובב יוצר מתח בלתי פתור בין הידיעה של הצופים באשר למה שאמור לקרות ובין מצב ההמתנה האינסופי.

שלי שמחה יוצרת חרקים דיגיטליים צבעוניים ממסכי טלפונים חכמים שנשברו שהיא מכפילה בתוכנת פוטושופ. דפנה שרתיאל מקיימת מיזוג בין העולם הפיזי לווירטואלי, בין הדפס ותצריב קלאסי לאיקונוגרפיה של המרחב הדיגיטלי.

יותם הדר חיפש בגוגל קבצים בעלי השם img0001 - השם שמצלמה דיגיטלית חדשה נותנת לתמונה הראשונה שהיא מצלמת. הוא קיבץ תמונות מקריות שמצא לסרט באורך שש וחצי דקות, שמתעד צילומי אנשים מטושטשים לצד רגעים בנאליים. התוצאה נעה בין המגוחך והאבסורדי.

מרכז העיצוב והמדיה בית הנסן שוכן במבנה היסטורי בירושלים, שהיה עד שנת 2000 "בית המצורעים". כעת מתנהלים בו לימודי התואר השני של המחלקה לעיצוב בבצלאל, וכן השתכנו בו מעבדות מחקר טכנולוגי וייצור דיגיטלי. לצד תערוכות מתחלפות, מוצגת במקום תערוכת קבע על ההיסטוריה והיומיום של בית החולים למצורעים.

בית הנסן, גדליהו אלון 14, ירושלים. ימים ראשון-חמישי 10:00-18:00, יום שישי 10:00-14:00