מצרים גזרה עונש מוות על מנהיג האחים המוסלמים

מוחמד בדיע, מנהיג התנועה שהוצאה מחוץ לחוק במצרים, נידון למוות באשמה של הסתה לאלימות שהובילה למהומות במדינה ב-2011

הפגנות במצרים / צילום: רויטרס
הפגנות במצרים / צילום: רויטרס

בית המשפט במצרים הטיל היום (שבת) עונש מוות על מוחמד בדיע, העומד בראש התנועה שהוצאה אל מחוץ לחוק, ועל עוד 13 חברי האחים המוסלמים - באשמה של הסתה לאלימות שהובילה למהומות הקשות במדינה בקיץ 2011.

בדיע ויתר הנידונים למוות יוכלו לערער על ההחלטה לבית המשפט העליון - הסמכות המשפטית הבכירה במדינה, שעשוי להפוך את ההחלטה ולקבוע כי יש להסתפק בעונשי מאסר בלבד ולא בהוצאתם להורג.

בית המשפט קבע בהחלטתו כי פעיל נוסף של התנועה, מוחמד סולטן, אזרח מצרי המחזיק גם באזרחות אמריקאית, לא יוצא להורג - אלא יישלח למאסר עולם, זאת עקב כך שהביע תמיכה פומבית בתנועה והפיץ חדשות שקריות אודות השלטון. מוחמד הוא בנו של סלאח סולטאן, אחד מ-13 הפעילים שנידונו למוות.

בחודש שעבר: פעיל ראשון של האחים המוסלמים הוצא להורג

בחודש שעבר, לראשונה מאז החלה רדיפת האחים המוסלמים במצרים, הוציאו הרשויות להורג את אחד מפעיליהם. מחמוד רמדאן, שהורשע בזריקת ילדים מגג בניין באלכסנדריה במהלך המהומות שפרצו לאחר הדחת מורסי ביולי 2013, הוצא להורג בתלייה.

כנגד מאות מאנשי האחים המוסלמים, ובהם כמה ממנהיגי התנועה, הוצאו גזרי דין מוות בשנה האחרונה, אך הם לא בוצעו עד כה.

הפעולות שנוקטת הממשלה המצרית נגד תומכי האחים המוסלמים החלו לאחר שהצבא הדיח את הנשיא ואיש התנועה מוחמד מורסי בקיץ 2013, בעקבות הפגנות המוניות נגד שלטונו.

בבתי המשפט במצרים נידונו מאז מאות מתומכי אחים נידונו למוות במסגרת משפטים המוניים. גזרי הדין החמורים ספגו גינויים על-ידי ממשלות זרות וארגוני זכויות אדם, שטענו כי מדובר בהפרה של החוק הבינלאומי.