אובמה: לנתניהו אין חלופה טובה להסכם עם איראן

נשיא ארה"ב מתח ביקורת על מתנגדיו - בהם הרפובליקנים בארה"ב וראש ממשלת ישראל ■ אובמה חשף כי בשיחותיו עם נתניהו "שאלתי אותו פעמים רבות איזו חלופה להסכם הוא מציע, וטרם קיבלתי ממנו תשובה טובה"

ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג
ברק אובמה בנימין נתניהו / צלם: בלומברג

הקרב המדיני של אובמה ונתניהו נמשך: במהלך נאומו בוועידת פנמה, בה נפגש עם הנשיא הקובני ראול קסטרו, התייחס הלילה (א') שוב הנשיא האמריקני להסכם הגרעין המתגבש עם איראן. אובמה הדגיש כי ההסכם הוא "הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני" וטען כי נתניהו מתנגד להסכם מבלי להציע חלופה ממשית.

"ראש ממשלת ישראל מתנגד בחריפות להסכם - הוא הבהיר את זה. שאלתי אותו פעמים רבות מה החלופה שהוא מציע שתמנע מאיראן פצצה גרעינית, וטרם קיבלתי תשובה טובה ממנו על זה", הוסיף הנשיא שמתח ביקורת גם על מתנגדיו מקרב הרפובליקנים.

"מתנגדים של כל הסכם עם איראן ניסו למתוח עליו ביקורת בלי לראות אותו, אבל אם נצליח להשיג הסכם סופי, אני בטוח שזו הדרך הטובה ביותר למנוע מאיראן נשק גרעיני", ציין הנשיא האמריקני. כעדות לטיב ההסכם, ציטט הנשיא מספר מומחים בינלאומיים: "במקרים נדירים בלבד רואים הסכמה רחבה בין מומחים בעד הסכם - הם אומרים שזו גישה יעילה שיכולה להצליח יותר מהסנקציות או מהאפשרות של פעולה צבאית".

"אני מבין למה אנשים חושדים באיראן, ויש אנשים שמעדיפים גישה צבאית על פני הסכם", הוסיף. כמו כן טען אובמה כי "אינו מופתע" מדבריו של המנהיג האיראני העליון חמינאי נגד הסרת הסנקציות ההדרגתית. עם זאת, הדגיש אובמה, דברי חמינאי הם חלק מ"פוליטיקה פנימית" שארצות הברית לא צריכה לעסוק בה.

בסוף השבוע מתחו גורמים ישראלים ביקורת על ההסכם: "אי אפשר לגבש דיל שמבוסס על אמון עם מדינת חסרת אמינות כמו איראן, שום דבר לא סגור, ואי אפשר לדבר על הבנות עם מי שמיד מאשים את ארה"ב ברמאות". השר לענייני מודיעין יובל שטייניץ הוסיף כי "האיראנים מאוד מתוחכמים. הם מנצלים את הרצון של ארה"ב ויתר המעצמות להישג דיפלומטי מיידי, וסוחטים את הלימון עד הסוף".