אורבימד מתכננת גיוס של 200-250 מיליון דולר

הקרן השנייה של אורבימד מתוכננת לפעול במשך עשר שנים והפעם, ללא תמיכה של המדינה ■ אורבימד סירבה להגיב

קרן הביומד הבינלאומית אורבימד, אחת הקרנות המובילות בעולם בתחום, בוחנת אפשרות לגייס קרן שנייה בישראל. הקבוצה מעוניינת לגייס קרן של כ-200-250 מיליון דולר, בדומה לקרן הראשונה. כך עולה ממסמכים של הקרן שהגיעו לידי "גלובס". תהליך הגיוס עדיין לא יצא לדרך, אך החברה החלה להיערך אליו.

קרן אורבימד בישראל מנוהלת על ידי ד"ר ניסים דרוויש, ענת נשיץ וארז חיימוביץ' בשותפות עם ג'ונת'ן סילברסטיין וקרל גורדון מאורבימד ארה"ב. אורבימד סרבה להתייחס לידיעה.

הקרן הראשונה של אורבימד בישראל הוקמה במסגרת קרנות הביומד הממשלתיות בתמיכת המדען הראשי, תוכנית במסגרתה מדינת ישראל העניקה השקעה משלה ורצפת סיכון לפעילות של קרנות שיביאו לישראל גורמים בינלאומיים מנוסים, יגייסו מעל סכום מינימום מסויים ויעמדו במספר כללים נוספים שקבע משרד המדען הראשי.

אורבימד הייתה הגוף היחיד שהצליח לעמוד בתנאי המכרז, באותה תקופה משברית יחסית בענף קרנות הון הסיכון, ב-2010. החברה גייסה כ-203 מיליון דולר, כפול מרף המינימום שנדרש. מדינת ישראל השקיעה 48 מיליון דולר בקרן.

כיוון שלא ידוע על קיומו של מכרז נוסף לקרן ממשלתית, נראה כי אורבימד יוצאת לגייס את ההון הנוסף ללא תמיכה ממשלתית. ניתן לראות זאת כהצלחה גדולה של תוכנית הקרנות הממשלתיות של המדען, שאמנם הצליחה להביא לישראל רק קרן הון סיכון גדולה אחת, אולם לאחר שזו "ראתה כי טוב" להקים קרן בישראל, היא ממשיכה לעשות זאת באופן עצמאי גם ללא תמיכה. מאז קיום מכרז הקרן הממשלתית הראשון, השתפרו התנאים לגיוס קרנות הון סיכון בכלל ובתחום הביומד בפרט.

יצויין כי אורבימד ישראל היא גם שותפה בחממת הביוטק של המדען הראשי, בשותפות עם ג'ונסון אנד ג'ונסון וטקדה.

פורטפוליו צעיר

על פי הנתונים שמופיעים במצגת של אורבימד, אשר פורסמה כהכנה לתחילת תהליכי הגיוס של הקרן הנוספת, הכוונה היא להשקיע 5-20 מיליון דולר בכל חברה ולממן כ-12-15 חברות.

במסמך מוצג פירוט לגבי ביצועי ארובימד בישראל עד כה - הקרן השקיעה כ-130 מיליון דולר ב-19 חברות ישראליות, מהן שש כבר ביצעו אקזיט מלא או חלקי, ורשמה שיעור תשואה פנימי (IRR) של 21.4% על השקעותיה בישראל. יצויין כי רוב האקזיטים היו בהשקעות בישראל שביצעה אורבימד לפני ההקמה של הקרן הישראלית הייעודית, שהפורטפוליו שלה עדיין יחסית צעיר - בן פחות משנתיים.

האקזיטים הגדולים היו בחברות גיוון אימג'ינג וסופרדיימנשן. בגיוון השקיעה אורבימד כ-10 מיליון דולר וקיבלה בחזרה 68 מיליון דולר לאורך כל ה-13 שנים שבהן הייתה החברה בורסאית ועד מכירתה לקובידיאן ב-2013. זהו IRR של 43.3%.

בספרדיימנשן השקיעה 25 מיליון דולר והפיקה ממנה 55 מיליון דולר תוך שבע שנים, IRR של 15.5%. אקזיט נוסף מן ההשקעות טרום הקמת הקרן הייעודית הישראלית הוא בפרדיקס, אך הוא הניב תשואה שלילית (-5.7%). בשלוש חברות ציבוריות בהן השקיעה קרן אורבימד ישראל כבר בוצעו אקזיטים חלקיים - רדהיל, ביוליין ו-InspireMD.

לגבי החברות הפרטיות בהן השקיעה הקרן עדיין לא ניתן לאמוד תשואה, אך מדובר ב- AIT, Atox Bio, CCAM, Keystone Heart, Medigus, Nucleix, Nutrina, Ornim, Otic, RDD Treato ו-Tyto.

בסך הכל השקיעה אורבימד 129 מיליון דולר בחברות ישראליות (מהקרן הישראלית ולפניה), נותרו לה 101 מיליון דולר להשקעה מהקרן הישראלית והתקבלו עד כה 140 מיליוני דולרים במזומן בחזרה, ושווי השקעות הנוספות (כאשר החברות הפרטיות מוערכות לפי שוויין בעת השקעה לשם שמרנות) הוא 71 מיליון דולר.

באשר לקרן המתוכננת - היא מוקמת מלכתחילה לתקופה ארוכה של 10 שנים עם פוטנציאל להארכה, דמי הניהול יהיו 2.25%. במסמך מוצג גם ה-IRR של כלל תחום הפרייבט אקוויטי של אורבימד העולמית - 27.3% על 2.2 מיליארד דולר שהושקעו ב-197 חברות מאז 1993.

אורבימד
 אורבימד