אינטק מנהלת מו"מ להסכם שעשוי להניב לה עד 150 מיליון דולר

הודיעה על קיום מו"מ להסכם עם חברת תרופות גדולה, לפיו אינטק תפתח גלולת אקורדיון המכילה את התרופה של אותה החברה ■ אם ייחתם הסכם, תקבל אינטק מיידית מיליון דולר למימון מו"פ, וכן ייחתם הסכם אופציה

זאב וייס / צילום: איל יצהר
זאב וייס / צילום: איל יצהר

חברת אינטק פארמה , המפתחת גלולות לשחרור מושהה של תרופות בכניסה למעי ("גלולת אקורדיון"), הודיעה על קיום מו"מ להסכם עם חברת תרופות גדולה, לפיו אינטק תפתח גלולת אקורדיון המכילה את התרופה של אותה החברה, ומאפשרת לה שחרור מושהה.

במסגרת ההסכם, אם ייחתם, תקבל אינטק מיידית מיליון דולר למימון מחקר ופיתוח ראשוניים וכן תינתן אופציה, לפיה תקבל החברה הגלובאלית את זכויות המשך הפיתוח והשיווק של התרופה.

אם החברה הבינלאומית תפעיל את האופציה הזו, היא תשלם לאינטק סכומים שיכולים להגיע עד 150 מיליון דולר, בהתאם להתקדמות המוצר, וכן תמלוגים ממכירות, אם וכאשר המוצר יגיע לשוק. שם החברה ותחום התרופה לא פורטו, וכך גם המועד הצפוי לקבלת ההחלטה על מימוש האופציה. ככל הנראה מדובר בתרופה לאינדיקציה גדולה מעולמות הקרובים לאלה בהם החברה פועלת היום, כלומר תרופות לטיפול בהפרעות של מערכת העצבים המרכזית (מחלות נפש ומוח).

זו הפעם השניה בלבד שבה אינטק מכריזה על חתימת הסכם מסוג זה, כאשר הסכמים דומים שחתמה בעבר עם חברות תרופות לפיתוח משותף של מוצריה, החלו מסכומים כה ראשוניים שנחשבו בלתי מהותיים, או שהחלו טרם הנפקת החברה. ההסכם הקודם שדווח, הניב לחברה הכנסה של כ-7 מיליון שקל, בטרם בוטל משיקולים אסטרטגיים של חברת התרופות השותפה.

אחרי תקופה של ירידות, המניה עולה

מניית אינטק עלתה היום בכ-4% לאור הדיווח, והחברה נסחרת לפי שווי של 185 מיליון שקל. לאינטק ישנם מספר מוצרים שהיא מפתחת באופן עצמאי, המכילים תרופות גנריות בשילוב שיטת המתן הייחודית שלה, בהם אין לה כרגע שותפות עם חברת תרופות גדולה, וכן מספר הסכמים קודמים לפיתוח משותף של תרופות יחד עם החברות המפתחות את אותן התרופות.

לעתים מדובר בגרסאות גנריות של תרופות קיימות של אותן החברות, כשהמטרה היא להאריך את חיי הפטנט, ולעיתים בתרופות חדשות, שלא יוכלו להגיע ליעילות מספקת ללא מנגנון השחרור המושהה.

לפני כעשור, אינטק כיוונה להיות חברה הפועלת אך ורק לפי המודל העסקי של פיתוח מוצרים יחד עם חברות גדולות. אולם הקושי בהעברת מוצר כזה דרך צנרת המוצרים של החברות, הוביל אותה לבחור בדרך היקרה והארוכה יותר של פיתוח מוצר עצמאי כהוכחת היתכנות לטכנולוגיה, בתקווה כי לאחר הוכחת היתכנות כזו, יגדלו הנכונות של חברות מובילות לפיתוח משותף, המהירות בה יקדמו מוצרים משותפים והמחיר שתוכל אינטק לגבות.

חיפוש אחר שותף לשיפור השינה

בינתיים גם המסלול הזה מתגלה כלא פשוט. כרגע לחברה שני מוצרים עצמאיים בצנרת המוצרים: המוצר המוביל מיועד לטיפול בפרקינסון, אשר קיבל אישור עקרוני מרשות המזון והתרופות האמריקני - ה-FDA, להיכנס לניסוי שלב III (ניסוי יעילות רב מרכזי) באוקטובר 2014, ומאז נמצאת החברה במו"מ מול ה-FDA לגיבוש פרוטוקול הניסוי. החברה ציינה בעבר כי עם הכניסה לניסוי שלב III, עולים הסיכויים לחתימת הסכם עם שותף פיתוח למוצר זה, וכרגע היא מעריכה כי תוכל להתחיל בכך במחצית השניה של 2015.

המוצר המשמעותי השני נועד לטיפול בהפרעות שינה, גם הוא עבר את שלב II של הניסויים אך החברה תמשיך לקדמו בתנאים הנוכחיים, רק אם תמצא קודם לכן שותף.

בקופת החברה כ-30 מיליון שקל נכון לסוף 2014, כאשר ב-2014 היא הפסידה כ-20.3 מיליון שקל. בשנה האחרונה אינטק איבדה 14% משוויה. בחודשים האחרונים עלה חלקם בחברה של בעלי המניות הפרטיים יהודה שמעוני (6.54%) ואלי יוסף (5.1%. בעל עניין גם מתוקף קשר משפחתי עם היו"ר, צבי יוסף), אשר קנו מניות בשוק. בעלת המניות הגדולה בחברה היא הפניקס, המחזיקה 6.6% מהמניות.