אורעד הישראלית נרכשת ע"י Avid תמורת כ-70 מיליון דולר

Avid Technology האמריקאית נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 619 מיליון דולר ■ אורעד, מהחברות הישראליות הבודדות שנסחרות בבורסת פרנקפורט, תירכש בפרמיה של 40% על מחיר השוק ■ אורעד מפתחת פתרונות גרפיקה עבור שידורי טלוויזיה

אבי שריר / צילום: איל יצהר
אבי שריר / צילום: איל יצהר

קונסולידציה, ושוב קונסולידציה. כדי לשרוד, וכמעט לא משנה באיזה שוק, חברה עסקית צריכה לרכוש אחרות. כדי להשיג נתחי שוק, כדי לקבל דריסת רגל במדינות אחרות, כדי לעמוד במרוץ טכנולוגי כזה או אחר, ובשורה התחתונה יותר והפחות דרמטית - כדי להגדיל את הערך לבעלי המניות שלה.

קונסולידציה תמיד תהיה חלק מהדרך של כל חברה שאינה מלכ"ר להגיע כמה שיותר רחוק. תסתכלו על טבע (רוכשת סדרתית) ותבינו. תסתכלו על צ'ק פוינט (שהפכה באחרונה לרוכשת סדרתית של מיזמי אבטחת מידע של מייסדה לשעבר, שלמה קרמר) ותבינו עוד יותר. שתי אלו תמיד היו ואולי תמיד יהיו בצד הרוכש, אך יש הרבה חברות ישראליות שבוחרות - או נאלצות - להירכש על ידי אחרות. לא פעם זה קורה להן רגע לאחר הקמתן ולא פעם - מספר עשורים לאחר שהוקמו.

לקבוצה השנייה הצטרפה הבוקר אורעד היי-טק הישראלית (Orad Hi-Tech), אחת מהחברות הישראליות הבודדות שהונפקו לפני כעשור וחצי בבורסת פרנקפורט הגרמנית, ועדיין נסחרות בה. אורעד, שמפתחת פתרונות גרפיקה עבור שידורי טלוויזיה, נרכשת בידי Avid Technology האמריקאית לפי מחיר מניה של 5.67 אירו, ותמורת סך כולל של 66 מיליון אירו (70 מיליון דולר). מחיר זה מהווה פרמיה יותר ממכובדת, של 40% על מחיר המניה בשוק, אך בראייה היסטורית יותר - מדובר רק בשליש מהמחיר לפיו הונפקה אורעד בראשונה בחורף 1999.

ועדיין, לפי השוואה היסטורית קצרת טווח יותר, התמונה מחמיאה יותר: כמעט פי 3 על המחיר הממוצע של המניה בשלוש השנים האחרונות.

דמיון לויז.אר.טי

Avid Technology, שפועלת באותו שוק של אורעד, נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 619 מיליון דולר (סימול מניה - AVID). זו חברה שמעסיקה קצת מעל 1,400 איש (ועכשיו יצטרפו אליה מעל 300 עובדים של אורעד), מחזור ההכנסות השנתי שלה עומד על כחצי מיליארד דולר, והרווח הנקי השנתי (פרו-פורמה) לפי נתוני 2014, הוא קצת מעל 50 מיליון דולר.

ועכשיו נחזור לאורעד, שמנוהלת מאז הקמתה על ידי מייסדה, אבי שריר (ראו מסגרת). אורעד, שהוקמה לפני 22 שנה, מתמחה כאמור בפתרונות גרפיקה לשידורי טלוויזיה. זה אומר למעשה חמישה תחומי פעילות, שננסה לפשט אותם: הראשון - פיתוח אולפנים וירטואליים (אולפן שבו לא קיים דבר מלבד המגיש והשולחן); השני - גרפיקה מבוססת מסך לשידורי חדשות (כמו תוצאות הבחירות האחרונות לכנסת); השלישי - פרסום וירטואלי (כמו התינוק של "במבה", שפוסע לו על מגרש הכדורגל תוך כדי זמן פציעות בניסיון לא מוצלח להבקיע שער); הרביעי - פתרונות גרפיים עבור הפקות ספורט (למשל, הצגת זמני ריצה על המסך בתחרויות אתלטיקה), והחמישי והאחרון - שרתי וידיאו - פתרון תחליפי לקלטות עבור שמירת תוכן טלוויזיוני.

אורעד נמכרת 22 שנה לאחר הקמתה, אך כנראה שהעיתוי (וברוח פסקת הפתיחה שלנו), אינו מקרי. בנובמבר אשתקד נמכרה ויז.אר.טי (Vizrt) הסמי-ישראלית, שחקנית כמעט זהה לאורעד אך הרבה יותר גדולה ממנה, לקרן השקעות נורדית תמורת 374 מיליון דולר במזומן. כמו אורעד, ויז.אר.טי הונפקה בראשונה בבורסת פרנקפורט אך נמכרה כשהיא נסחרת בבורסת נורבגיה.

עכשיו, לאחר מכירת אורעד, לא רק שהנציגות הישראלית בשוק ההון הגרמני כמעט נעלמה (ראו מסגרת), הנציגות הישראלית בשוק פתרונות הגרפיקה לשידורי טלוויזיה מחליפה דרכון ישראלי בדרכון זר.

אקזיט לאחר 22 שנה: אבי שריר, מנכ"ל ומייסד אורעד, יקבל 17 מיליון דולר

אורעד היא מהחברות הבודדות שלמייסד שלהן נותר אחוז החזקה משמעותי, אפילו 22 שנה לאחר הקמתן.

כאמור, מייסד ומנכ"ל החברה מאז הקמתה הוא אבי שריר. את אורעד הקים שריר בשנת 1993, זמן קצר לאחר שפרש מתפקידו כמנכ"ל אופטרוטק, בין היתר על רקע מיזוגה עם אורבוטק. טרם אופטרוטק, כיהן שריר כמנהל חטיבת התקשורת בתדיראן האגדית.

שריר הוא בעל מניות כמעט זהה בגודלו לקרן הפרייבט אקוויטי ויולה (24.5%). זה אומר שבמכירת אורעד הוא יקבל 17 מיליון דולר ברוטו (לפני מס), כמעט 70 מיליון שקל - לא רע אחרי 22 שנה. שריר, לפי בדיקת "גלובס", מכר מעט מניות בשוק בעת האחרונה אך לא תמורת סכומים מהותיים.

ויולה, חלק מקבוצת ויולה המנהלת נכסים בשווי של מיליארדי דולרים ומתמחה בהזדמנויות השקעה בחברות טכנולוגיה בישראל, נכנסה להשקעה באורעד לפני חמש שנים דרך רכישת מניות ליהמן ברדרס בחברה, פוסט קריסת בנק ההשקעות האמריקאי. תמורת מניות אלו שילמה בערך 6 מיליון דולר, וזה אומר שהקרן הצליחה לשלש השקעתה בחברה בתקופה זו. שוב, לא רע.

כיו"ר אורעד מכהן מינואר השנה סמי תותח, אחד מארבעת השותפים בקרן ויולה. ייתכן מאוד שלכניסתו לתפקיד יש חלק מאוד משמעותי במכירת החברה, כחלק מרצונה של הקרן לממש את רווחיה.

הנציגות הישראלית בבורסת גרמניה כמעט נעלמה; רק חברה אחת נותרה

פעם, לפני כעשור וחצי, בימי הבועה העליזים, כפי שנהוג לכנותם, בורסת פרנקפורט שבגרמניה הייתה כתובת למספר חברות ישראליות שרצו לגייס הון מציבור של משקיעים ולהפוך מפרטיות לציבוריות.

היא לא הייתה פופולרית כמו מקבילתה הבריטית, אך היא כן התאימה לשמונה חברות ישראליות: ויזקום (מפתחת העט האלקטרונית שקרסה); און טראק (מפתחת כרטיסים חכמים ללא מגע שעכשיו נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של 65 מיליון דולר); ויז.אר.טי ואורעד כפי שציינו לעיל; ויז'יוניקס (שפיתחה ציוד בדיקה לעדשות מגע ועדשות משקפיים ונמכרה אף היא); ואלור (שפיתחה תוכנה עבור פיתוח של מעגל מודפס ונמכרה תמורת 81 מיליון דולר); אלקטרוניקס ליין (שכבר לא נסחרת בה) ו-AVT.

זו האחרונה היא הנציגה הישראלית האחרונה שנותרה סחירה בבורסת פרנקפורט. AVT מפתחת מערכות לראיית מכונה ממוחשבת (Machine Vision) עבור בקרת איכות של תהליך הדפוס. מערכות אלו מיועדות לשני תחומים בתעשיית הדפוס: אריזות ותוויות, החל מקופסאות קורנפלקס, דרך עטיפות של ארטיקים וכלה בתוויות של מוצרים קוסמטיים ורפואיים, ולתחום של דפוס מסחרי, דהיינו הדפסת מגזינים וקטלוגים.

החברה נסחרת לפי שווי של 83 מיליון דולר, ולא נופתע אם גורלה יהיה דומה לעמיתותיה הישראליות שהונפקו בשוק ההון הגרמני.

אורעד היי-טק

שנת הקמה: 1993

תחום פעילות: פתרונות גרפיקה לשידורי טלוויזיה

מיקום: כפר סבא

שווי חברה לפי עסקה: 70 מיליון דולר

סימול מניה בבורסת פרנקפורט: OHT GR

מייסד ומנכ"ל: אבי שריר

יו"ר: סמי תותח

בעלי מניות עיקריים: קרן ויולה - 24.6%; אבי שריר - 24.8%; ג'ואל ורשבסקי - 8.1%; דניאל פורמן, דירקטור - 6.8%

מספר עובדים: כ-300

המספרים של אורעד
 המספרים של אורעד