מכון ון ליר בירושלים יערוך אירוע בנושא זיכרון השואה ושימורו

כנס ותערוכה במכון ון ליר סביב השאלה - מה יקרה לזיכרון השואה לאחר לכתו של העד האחרון?

חלפו 70 שנה מתום מלחמת העולם השנייה, והניצולים, מתי מעט, ששרדו ושיקמו את חייהם והיו לעדים המשמרים את זיכרון הזוועה, הולכים ומתמעטים. ביום השואה השבוע יתקיים במכון ון ליר בירושלים אירוע ראשון מסוגו, העוסק בשאלת זיכרון השואה ושימורו אחרי היעלמות דור העדים.

על הפרויקט, ששמו "מהו זיכרון? 70 שנה אחרי", מנצחת הסופרת ובימאית התיאטרון מיכל גוברין, אשר ריכזה במשך 3 שנים קבוצת חשיבה ועבודה מיוחדת במכון ון ליר, המורכבת מאמנים, אוצרים, היסטוריונים, אנשי מדע מתחום חקר המוח ופסיכואנליטיקאים. את תוצאות הדיון יציגו באירוע הכולל תערוכה, דיוני שולחן עגול וקבוצות שיח, שיתנהלו לאורך שבוע, החל מערב יום השואה, שייערך במתכונת של מעין "ליל סדר ליום השואה".

עם האמנים והחוקרים השותפים לפרויקט נמנים הצייר מאיר אפלפלד, האמנית מיכל רובנר, חוקר המוח אלי וקיל, חוקרת הקולנוע רעיה מורג, הצלמת עליזה אורבך, הצלמת והחוקרת דנה אריאלי, הצייר גרי גולדשטיין, הציירת אורית ליבנה, הפסיכואנליטיקאית יולנדה גמפל, צמד המוזיקאים אתי בן-זקן ואיתן שטיינברג ועוד.

הפרויקט נועד בין היצר לשבור את הפרדיגמה של זיכרון השואה מזווית הראייה של קורבנות, ואת האופי האחיד של זכרון השואה. גוברין: "זיכרון השואה עוצב לרוב כמסר אחיד וקולקטיבי. בשנים האחרונות אנחנו עדים לדגש גובר על המסר הקורבני. נקודת המוצא שלנו הופכת את היוצרות, וטוענת שהזיכרון הוא בחירה אישית, רבת-פנים וביטויים.

"המבקר בתערוכה ובאירועים יוזמן להרהר בשאלות כגון מה וכיצד לזכור? איך יכיל הזיכרון את השבר, ששינה ללא שוב את העם היהודי? מהי משמעותה של הטראומה? ואיך ניתן לזכור ללא קורבנות חיים לעדות?"

מכון ון ליר, ז'בוטינסקי 43, ירושלים, www.vanleer.org.il. התערוכה תיפתח לקהל ב-19.4 עד 10.5, ימים ראשון עד חמישי 09:00-20:00, יום שישי עד 13:00, ללא תשלום