דרישת ש"ס לפטור ממע"מ תעלה מיליארד ש' בשנה

כך עולה מנתונים שהוצגו בדיוני המו"מ הקואליציוני ■ ש"ס דורשת להוסיף לרשימת המוצרים ביצים, בשר בקר ועוף - כחלון עדיין לא הביע דעה בסוגיה

אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור
אריה דרעי / צילום: אוריה תדמור

דרישת תנועת ש"ס להחלת פטור ממע"מ על מוצרי יסוד תעלה למדינה מיליארד שקל בשנה באובדן הכנסות ממסים - כך עולה מנתונים שהוצגו בדיוני המו"מ הקואליציוני.

הדרישות שמעלות ש"ס ומפלגות נוספות להרחבת הפטורים ממע"מ הופכת את הסוגיה לאחד ממוקדי המאבק העיקריים של האוצר מול הפוליטיקאים. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" בדצמבר האחרון כי הוא "מתחייב להביא חוק מע"מ אפס על מוצרי יסוד", והסביר כי בניגוד ליוזמת שר האוצר לשעבר, ח"כ יאיר לפיד, למע"מ אפס לרוכשי דירות "שלא תביא להורדת מחירי הדירות" - הפטור על מוצרי יסוד הוא "הטבה שמגיעה למיליוני אזרחים בשנה".

גם יו"ר המחנה הציוני ח"כ יצחק הרצוג תומך במע"מ אפס על מוצרי מזון. מקורות במערכת הפוליטית ציינו השבוע כי האוצר קבע בעצמו תקדים להרחבת הפטורים ממע"מ כשקיבל את יוזמת לפיד ואמרו כי "הפטור ממע"מ על מוצרי המזון יגיע במלואו לצרכנים משום שמדובר במוצרים בפיקוח. באוצר צריכים להפסיק להילחם מלחמות אבודות ולהתרכז בדברים החשובים".

מי שעדיין לא הביע עמדה בעניין הוא שר האוצר המיועד, ח"כ משה כחלון. יו"ר כולנו אמר בעבר כי הוא בעד "מתן פטור לנצרך ולא למצרך" - אמירה שניתן להבין ממנה כי כחלון אינו תומך בהרחבת הפטור.

עלויות הייצור יתנפחו?

דרישת הפטור ממע"מ שהעלתה ש"ס מתייחסת לרשימת מוצרים הכוללת את המוצרים הנתונים כיום בפיקוח ובהם לחם אחיד, מלח, חלב טרי וכמה מוצרי חלב בסיסיים. נוסף על מוצרים אלה מבקשת ש"ס להעניק פטור ממע"מ למוצרים כמו ביצים (שהוצאו באחרונה מפיקוח), בשר בקר ועוף משום שהם יקרים יחסית ומשמשים מקורות חיוניים לאספקת ברזל וויטמין B12.

בדיונים שהתקיימו במסגרת המגעים להקמת הממשלה החדשה הזהירו כלכלני האוצר מפני הענקת הפטור, והעלו נגדו את הטיעונים הקבועים שמעלים הכלכלנים: היקף הפטורים הנוכחי כבר מגיע ליותר מ-50 מיליארד שקל, מהם יותר מ-5 מיליארד שקל בפטורים ייעודיים ממע"מ (ראו טבלה); קשה מאוד לבטל פטורים ממס - כולל פטורים שנראים מיותרים לחלוטין - בגלל ההתנגדות של קבוצות לחץ; הענקת פטור ממע"מ למוצרי יסוד תעודד "תחמונים" בניסיון להכניס כמה שיותר מוצרים לקבל את הנחת הפטור.

כמו כן הועלו בדיונים טענות ספציפיות נגד הפטור ממע"מ למוצרי יסוד, ובהם הטענה כי הוא אינו מבחין בין קונים עניים לקונים עשירים וכי במונחי שווי כספי מדובר בהטבה גדולה יותר לעשירונים העליונים מאשר לעשירונים התחתונים. נוסף על כך טענו כלכלנים כי הפטור יפגע בניסיונות להכנסת תחרות למשק החלב וצמצום כוחה המונופוליסטי של תנובה. בנוסף דחו כלכלנים את הטענה כי העובדה שמדובר במוצרים בפיקוח מבטיחה שההטבה תגיע במלואה לכיסו של הצרכן - ואמרו כי ליצרן יש יכולת לשלוט במחיר המפוקח באמצעות ניפוח עלויות.

המס העקיף העיקרי

לאחר הסרת יוזמת הפטור ממע"מ לרוכשי דירות יד ראשונה נותרו פטורים ממע"מ בהיקף כולל של 5.5 מיליארד שקל לשנה, כפי שעולה מנתוני הכלכלן הראשי באוצר שפורסמו במסגרת הצעת תקציב המדינה 2015 (שלא אושרה בגלל הקדמת הבחירות - ע.ב).

פטורים אלה כוללים מע"מ בשיעור אפס על צריכת פירות וירקות טריים שעלותה הכוללת מוערכת ב-3 מיליארד ו-200 מיליון שקל, פטור ממע"מ על שירותים ומוצרים בישראל שרוכשים תיירים (1.12 מיליארד שקל), הפטור ממע"מ לאזור אילת (800 מיליון שקל) ופטור על מוצרים בשווי של עד 75 דולר הנרכשים באינטרנט.

המע"מ נחשב למס העקיף העיקרי והכניס לקופת המדינה 85 מיליארד שקל ב-2014, שהם כמעט שליש מסך ההכנסות מגביית מסים. שיעור המע"מ הועלה בשנים האחרונות בשתי פעימות ל-18%, כאשר כל אחוז מע"מ שווה למדינה הכנסות בהיקף של 4.7 מיליארד שקל.

אומדן הפטורים ממעמ 2015
 אומדן הפטורים ממעמ 2015