כיל: נחדש את הפיטורים בתוך יומיים; ההסתדרות פנתה לביה"ד

(עדכון) כיל הודיעה לביה"ד על ביטול ההסכמות להקפאת הפיטורים ■ המשמעות - בתוך 48 היא מתכוונת לפטר בין היתר 115 עובדי תרכובות הברום ומפעלי ים המלח ■ ההסתדרות מבקשת מביה"ד צו זמני לביטול הפיטורים

הפגנת כיל מול משרד ראש הממשלה / צילום: דוברות ההסתדרות
הפגנת כיל מול משרד ראש הממשלה / צילום: דוברות ההסתדרות

חברת כיל מקבוצת החברה לישראל שבשליטת עידן עופר הודיעה היום (ד') לבית הדין לעבודה כי היא חוזרת בה מכל ההסכמות שהושגו ב-13 במארס בבית הדין בכל הנוגע להקפאת הפיטורים של עובדי החברה במטרה לחזור להידברות.

במסגרת תוכניות ההתייעלות החברה מציעה פרישה מוקדמת, "מרצון", ל-160 עובדים ממפעלי ים המלח ומתרכובות ברום. ל-80 עובדים מעל גיל 55 בתרכובות ברום הוצעה פרישה מוקדמת וקבלת פיצויים ומענקי פרישה יפים, ול-60 עובדים הוגשו מכתבי פיטורים. במפעלי ים המלח ל-80 עובדים הוצעה פרישה מוקדמת ול-55 הוגשו מכתבי פיטורים. - בסה"כ 115 מפוטרים בשני המפעלים.

מתוך 160 העובדים שהוצעה להם פרישה מוקדמת, 100 כבר הסכימו וחתמו על פרישה בכפוף לקבלת תנאים טובים של פיצויים ומענקים, וכיום הם כבר לא עובדי החברה. ל-115 העובדים הנוספים יש כבר מכתבי פיטורים ביד וסיום ההקפאה של הפיטורים שעליו הודיעה כיל היום בעצם מחזיר את המצב לזה שהיה לפני ההסכמות עם ביה"ד ממארס ומאפשר לכיל, לפי טענתה לפטר אותם כבר בעוד יומיים.

במסגרת המו"מ עם ההסתדרות, שפוצץ בימים האחרונים כאמור, כיל הציעה פשרה - להוריד ל-60 את מספר המפוטרים (מ-115), אך ההסתדרות מצידה אמרה שהיא לא תסכים ולו לעובד מפוטר אחד.

המשמעות - החברה מאיימת לחדש את הפיטורים בתוך 48 שעות. החברה הקפיאה את הפיטורים לבקשת בית הדין כדי לחדש את המו"מ עם ההסתדרות, אבל הצדדים הגיעו בימים האחרונים למבוי סתום.

אתמול ההסתדרות הודיעה לבית הדין לעבודה כי המו"מ שהתקיים בשבועות האחרונים בין הנהלת כיל לבין נציגי העובדים וההסתדרות נקלע למבוי סתום. לדברי יו"ר ועד העובדים בתרכובות ברום, אבנר בן סניור, "הנהלת כיל מתעקשת על פיטורים של עובדים ואנו עומדים על התנגדותנו לכל הליך כזה".

ועד העובדים "החזיר את הכדור" אל בית הדין, ששלח את הצדדים באמצע חודש מארס לקיים מו"מ בניסיון ליישב את המשבר המתמשך. לדברי בן סניור, "הגיע הזמן להעיר את השטח, וכנראה שבימים הקרובים נחדש את פעולות המחאה בעקבות תוכנית הפיטורים שמובילה ההנהלה".

השביתה בתרכובות ברום ובמפעלי ים המלח נמשכת מאז חודש פברואר.

ההסתדרות מבקשת צו זמני

בעקבות ההזהרה של כיל, ההסתדרות פנתה היום לבית הדין הארצי לעבודה בבקשה לקיים דיון דחוף במשבר בחברה ולהוציא צו זמני לביטול הפיטורים המתוכננים בתרכובות ברום ובמפעלי ים המלח.

הבקשה הוגשה בידי ראש הלשכה המשפטית באגף לאיגוד מקצועי של ההסתדרות, עו"ד איריס ורדי, עו"ד מירי מלכי ועו"ד מאיה צחור אבירם. לטענתן, חרף המו"מ שהתקיים בשבועות האחרונים בין נציגי העובדים להנהלת כיל, זו "המשיכה להתנהל באופן דורסני כלפי העובדים ופגעה בזכותם להתארגן. ההנהלה יצרה דה לגיטימציה של נציגות העובדים בקרב העובדים ללא כל גבול - ששיאה באיום בהגדלת מספר המפוטרים, אותו היא תולה בהתנהלות נציגות העובדים", נטען בבקשה.

בעקבות הפנייה של ההסתדרות, הורה בית הדין הארצי לכיל למסור לו עד מחר לפני הצהריים הסבר מדוע חידוש הפיטורים בחברה אינו סובל דיחוי לפחות עד ה 26 לאפריל, מועד שבו נקבע דיון על המשבר המתמשך בקבוצה.