המבקר שוקל לבדוק את דחיית עסקת כיל-פוטאש

בימים האחרונים הגיעו למשרדו של יוסף שפירא חומרים השופכים אור על אופן קבלת ההחלטות באוצר, שהביא לדחיית העסקה שהייתה עשויה למנוע את פיטורי עובדי כיל ולהכניס למדינה 4-5 מיליארד שקל

יוסף שפירא  יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי איל יצהר
יוסף שפירא יאיר לפיד / צילום: תמר מצפי איל יצהר

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, בוחן את האפשרות לפתוח בבדיקה של הליך קבלת ההחלטות במשרד האוצר שעצר את קידום עסקת מכירת כיל לפוטאש.

בימים האחרונים הגיעו למשרד מבקר המדינה חומרים שונים שיש בידם לשפוך אור על אופן קבלת ההחלטות באוצר, שהביא לדחיית העסקה שהייתה עשויה למנוע את הפיטורים של עובדי כיל.

כמקובל במשרד מבקר המדינה, הפנייה נבדקת, ואם יתברר כי יש בה ממש, תיפתח בדיקה בהמשך.

החומרים שהועברו לידי שפירא כוללים עדויות על כך שבצמרת האוצר לא התקיים דיון מעמיק סביב הסוגייה. אם תיפתח בדיקה רשמית, היא צפויה לכלול הן את הדרג הפוליטי הן את הדרג המקצועי - קרי את התנהלות שר האוצר דאז, יאיר לפיד, והחשבת הכללית באוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו, בפרשה.

כפי שפורסם ב"גלובס", בשלהי 2012-תחילת 2013 עלתה על השולחן הצעה של חברת פוטאש הקנדית לרכוש את השליטה בכיל. לידי "גלובס" הגיעה מצגת שהציגה הנהלת פוטאש בפני ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבמסגרתה התחייבה החברה כי אם תאשר לה הממשלה לרכוש את השליטה בכיל, אף עובד במפעלי כיל בישראל לא יפוטר, ויישמרו כל ההסכמים ותנאי העבודה של העובדים.

בנוסף התחייבה הנהלת פוטאש לשמור על כמויות הייצור במתקני כיל בישראל וכן לשמור על צביונה הישראלי של כיל - גם ברמת ההנהלה והדירקטוריון: לשמר את מועצת המנהלים ואת צוות הנהלה כמות שהם. כמו כן התחייבה פוטאש לשמר את תנאי מניית הזהב של המדינה בכיל.

שר החוץ הקנדי ויו"ר פוטאש היו מוכנים להתקדם במשא-ומתן על-פי המתווה שהוצג, וגם במשרד ראש הממשלה לא נרשמה התנגדות. נתניהו תמך במכירת השליטה בכיל ממשפחת עופר לחברה הקנדית, בין השאר בגלל הקשרים המדיניים עם הממשלה הקנדית בראשות סטיבן הארפר, הנחשב תומך נלהב ובעל ברית גדול של ישראל.

בד-בבד התקיימו שיחות בעניין גם עם יו"ר הסתדרות דאז, עופר עיני, תוך התנגדות של ועדי העובדים.

מי האחראי?

לאחר הצגת המתווה הראשוני נראה היה כי העסקה מתקדמת, ואולם במארס 2013, עם השבעת הממשלה ה-33, מונה לפיד לשר האוצר. ב-10 באפריל, פחות מחודש לאחר שקיבל את המפתחות למשרד האוצר, הודיע לפיד כי הוא מתנגד לכל צעד של איחוד בין פוטאש לכיל, וכי יסרב לאשר אותו.

העסקה למכירת כיל לפוטאש הייתה אמורה להתבצע חלקה במזומן וחלקה בהחלפת מניות. בעלי מניות כיל היו אמורים לקבל מניות של החברה הקנדית. ביטול העסקה גם מנע הכנסה לקופת המדינה של מיליארדי שקלים כמס רווחי הון. על-פי הערכות מדובר ב-4-5 מיליארד שקל. וכך, דווקא שר האוצר, שהיה אמור מתוקף תפקידו למשוך השקעות זרות לישראל, מנע הכנסה של מליארדי שקלים למדינה שהייתה מניבה בעקבותיה השקעות נוספות.

מאז בוטלה עסקת פוטאש צנחה מניית כיל בבורסה ב-40%, ושוויה נחתך מ-60 מיליארד שקל לכ-35 מיליארד שקל.

בעקבות הפרסום גלגל לפיד את האחריות להמלצה על דחיית העסקה על עבאדי-בויאנג'ו. לדבריו, הוא נסמך בהחלטתו שלא לאשר את העסקה על דוח שהציגה בפניו החשבת הכללית באוצר.

לפיד אמר ל"גלובס" כי עם כניסתו לתפקיד במארס 2013, לפני שהתקבלה ההחלטה, נעשתה במשרד האוצר עבודת מטה שבעקבותיה חיברה עבאדי-בויאנג'ו דוח שקבע חד-משמעית שמדובר בעסקה גרועה.

ממשרד מבקר המדינה נמסר בתגובה: "למשרד מבקר המדינה נמסרו חומרים בקשר לנושא זה. בהתאם לנהלי העבודה הקבועים, המידע שנמסר עובר בחינה ראשונית. על-פי תוצאותיה יוחלט אם יש מקום להרחיב את הבדיקה".