מיני מבחן לסקודה ספייסבק: השימושיות בהתגלמותה

ב-124 אלף שקל מציעה הספייסבק שימושיות גבוהה וחוויה ספרטיבית ■ לצד הבונוס התדמיתי, לחבילה הזו יש מחיר

החדרת המותג סקודה לישראל היא אחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביותר של ענף הרכב. בשנת 2004 נמכרו בישראל כ-1,600 כלי רכב של המותג, ובשנה שעברה נמכרו כבר כ-14,200 - צמיחה של כ780%. זה נתון מרשים במיוחד עבור מותג אירופאי, שנאלץ להיאבק בתדמית מזרח אירופאית זולה, שמקורה בשנותיה הראשונות סקודה בשוק הישראלי.

מאחורי ההצלחה ניצבת החדרה אגרסיבית של המותג לציי הרכב, אבל גם, ואולי בעיקר, שכנוע הלקוחות כי סקודה מציעה איכויות של קבוצות פולקסווגן עם יותר תמורה לכסף. כיום מנסה סקודה להרחיב את ההצלחה גם לשוק הפרטי עם דגמי פנאי נוספים מלבד YETI, ואת המטרה הזו משקפת ספייסבאק.

מעשית מדובר בגרסת סטיישן של הרפיד, אחת ממכוניות הציים הפופולריות והאפורות ביותר, שנוכחותה בשוק הפרטי מזערית. אבל הגרסה הזו מגיעה לישראל כרגע עם חבילת סטייל מגונדרת, כשהקידומת "רפיד" מושמטת בקפידה מהקטלוג ומהפרסומות של הרכב. המטרה היא לשכנע שזו אלטרנטיבה אופנתית לפלח רכבי הפנאי הפופולריים.

חיצונית, הקוסמטיקה עושה את העבודה. גג הזכוכית הפנורמי השחור נמתח לאורך כל הגג ומשתלב בזכוכית המושחרת של החלון האחורי תוך יצירת אפקט מתוחכם וחישוקי 17 אינץ' ספורטיביים עם צמיגים בחתך 40' תורמים למראה ספורטיבי וגבוה.

לצד הבונוס התדמיתי, לחבילה הזו יש מחיר. גג הזכוכית הפנורמי, שאינו נפתח, אמנם משדרג את תחושת הפרימיום ומכניס אור בחורף, אבל מציג לראווה כל לכלוך (תודה לעורבים בשכונה), ומתאים לקיץ הישראלי כמו מפזר חום למדבר הסהרה. חישוקי ה-17 אינץ' המרהיבים פוגמים משמעותית בספיגת הזעזועים.

פרט לכך, המכונית היא השימושיות בהתגלמותה. מרחב הרגליים, הכתפיים ובעיקר הראש, הוא בליגה של מיניוואנים קומפקטיים ולא יקפח גם נוסעים גבוהים. תא המטען לא גדול במיוחד, אך קיפול המושב מאפשר לדחוס לרכב ללא קושי אפילו את הקרטונים הארוכים והרחבים ביותר של "איקאה". רמת האבזור נאה, וכוללת מערכת מולטימדיה מקורית עם מסך מגע וניווט, אך משטחי הפלסטיק הנוקשים בכל פינה מהווים תזכורת כי מדובר ברכב עממי.

להנעה אחראית יחידת הכוח המוכרת של הרפיד, שכוללת מנוע 1.4 ליטר טורבו בנזין בהספק 122 כ"ס עם תיבה כפולת מצמדים. זו קומבינציה נמרצת יחסית לרכב מהקטגוריה הזו. התאוצה ל-100 קמ"ש מתבצעת תוך 9.6 שניות, ולמרות התגובה הקופצנית לעיתים של תיבת ההילוכים, התחושה כמעט ספורטיבית. ההיגוי חד וזריז.

ב-124 אלף שקל הספייסבק היא הגרסה היקרה ביותר במשפחת הרפיד ולא נופתע אם תופיע גרסה זולה יותר לציים. לצד "הלחם", היא מציעה לא מעט "שעשועים", אך מחכה לה קרב קשה מול רכבי הפנאי הקומפקטיים.