חברת החשמל תממש כרבע מהאופציה לקניית גז מ"תמר"

משמעות האופציה היא שהחל משנת 2020 תוכל חברת החשמל לרכוש מ"תמר" כ-6 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM), זאת לעומת 5 BCM היום

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

חברת החשמל תממש בין רבע לשליש מהאופציה לרכישת גז ממאגר "תמר" - כך הכריז דירקטוריון חברת החשמל אתמול (ה'). מתוך אופציה בשווי כולל של כ-6 מיליארד דולר, תשלם החברה כ-1.5 מיליארד. משמעות האופציה היא שהחל משנת 2020 תוכל חברת החשמל לרכוש מ"תמר" כ-6 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM), זאת לעומת 5 BCM היום (הגדלה של מעל 3,000 MMBTU לשעה).

לאור מימוש האופציה בצורה חלקית, קטן ה-"take or pay" (ההתחייבות של צרכני הגז לשלם על חלק מינימלי מכמות הגז הנרכשת, גם אם לא יצרכו את מלוא אותה כמות) מ-3.5 BCM לשנה ל-3 BCM בשנה. במידה והייתה חברת החשמל מממשת את האופציה במלואה, היה ה"take or pay" גדל ל-5 BCM לשנה.

אופציה זו נכללה בהסכם המקורי שנחתם בשנת 2012 בין חברת החשמל לשותפות "תמר". במסגרת ההסכם התחייבה "תמר" לספק 42.5 מיליארד מטר מעוקב של גז (BCM) ובהיקף מקסימלי כולל של כ-77 BCM למשך 15 שנה. ההסכם כלל אופציה להגדלת הכמות עד לסך של 99 BCM בשתי פעימות. באפריל 2013 אישר דירקטוריון חברת החשמל את ההגדלה הראשונה שתעמוד בתוקף עד לסוף שנת 2019. אתמול אישר הדירקטוריון את ההגדלה השנייה שתאפשר רכישת גז מ"תמר" בין 2020-2028. כפי שצוין, הגדלה זו מומשה בצורה חלקית.

יפתח רון טל, יו"ר חברת החשמל :"אנו נמצאים כיום בעידן של תחרות ההולכת ומתרחבת בתחום ייצור החשמל. ההחלטה שקיבל הדירקטוריון היום מאזנת בין שני אינטרסים מרכזיים: האחד - היותנו חברה עסקית בסביבה תחרותית, והשני: האחריות המוטלת עלינו הן כחברה לאומית אחראית והן כספק שירות חיוני למשק, והמחויבויות הנגזרות מכך."

אלי גליקמן, מנכ"ל חברת החשמל: "ההמלצה לדירקטוריון הביאה בחשבון את צרכי חברת החשמל בראייה מערכתית ארוכת טווח אשר תאפשר לחברה להמשיך ולהוביל את מהפכת הגז הטבעי ואספקת חשמל זול ונקי ללקוחות החברה והמשק הישראלי".