הנקראות ביותר

הנפקה מעוצבת היטב: יריד המעצבים etsy.com הונפק בנאסד"ק

etsy.com, יריד המעצבים שהוקם לפני עשור בברוקלין, הפך לחברה ציבורית ששווה יותר מ-3 מיליארד דולר ■ החברה, שמעלה את ערך העיצוב והיצירה העממיים, ביססה את ערכה של התעשייה הביתית הזעירה עם 1.5 מיליון עסקים

ראשי חברת etsy / צילום: רויטרס
ראשי חברת etsy / צילום: רויטרס

ישראלית, אוקראינית, לבנונית ואמריקאית עולים על הפלטפורמה של etsy. זו לא תחילתה של בדיחה, אלא רק רשימה חלקית ביותר של הארצות שמהן מגיעים המוכרים והקונים של יריד המעצבים הגדול ביותר בעולם, etsy.com. החברה, שהוקמה לפני עשור בדיוק, בדירה פרטית בברוקלין, יצאה בשבוע שעבר להנפקה בנאסד"ק.

etsy גייסה 267 מיליון דולר לפי מחיר מניה של 16 דולר (מחיר שהיה הרף העליון של הטווח המבוקש על-ידי חתמי ההנפקה), במה ששיקף לחברה שווי של כ-1.8 מיליארד דולר אחרי הכסף. ביום ההנפקה, שוויה של החברה זינק ל-3.3 מיליארד דולר, אך למחרת היא נחלשה מעט, ל-3.1 מיליארד דולר. ברבעון הרביעי של 2014 הכנסותיה של etsy הסתכמו ב-64.9 מיליון דולר, וההפסד הנקי היה 5.4 מיליון דולר.

הקסם של etsy טמון במגע האישי. וכשאומרים "מגע" מתכוונים למגע יד, במובן המקורי והפשוט ביותר: עבודות יד, עיצוב תכשיטים, מוצרי קרמיקה, נגרות ואופנה, אמנות עממית ופריטי אספנות - אלה המוצרים שבהם מתמחה הפלטפורמה העולמית של etsy. בכך היא מייחדת את עצמה מחברות מסחר אונליין אחרות, כמו ebay או עליבאבא.

etsy הפכה את התעשייה הביתית הזעירה של כ-1.5 מיליון עסקים - שבשנת 2014 היו אחראים יחד למחזור מכירות של 1.95 מיליארד דולר. מעצבים מקוריים ויוצרים במלאכות יד מסורתיות, כמו גם חובבי נוסטלגיה וינטג' וסטייל ביתי מיוחד, מלטביה, מסן פרנסיסקו, מריו דה ז'נירו או מלונדון, לזירה עולמית של מוכרים וקונים, המתקשרים ישירות זה עם זה ומשפיעים על "הגירת טרנדים" בעולם.

"בניגוד ל-ebay או פלטפורמות מסחר אחרות etsy מאוד מדגישה את הצד של ייצור פרטני ומקומי. מלבד היותה פלטפורמה היא גם מהווה מקור השראה - היא מקדמת ייצור בסדרות קטנות, ייצור מקומי, ובעבודת יד. היא עושה את זה באופן טבעי, כיוון שמדובר במכירה ישירה מהיצרן, לא מייצור המוני בסין", מסבירה המעצבת ענת שטיין, מבעלות סטודיו ארמדילו לעיצוב מוצר.

בעשר שנותיה הצליחה etsy לבסס קהילה של כ-1.5 בעלי עסקים קטנים הנקראים באתר "חנויות", ואלה מוכרים לכ-20 מיליון קונים ברחבי העולם על-פי דיווחי החברה (או 54 מיליון, על-פי חלק מהאתרים העוקבים אחריה). בשפה העסקית, החברה מכונה "תאגיד B corporation", גוף עסקי שניוני, המייצג ומתווך ריבוי של עסקים עצמאיים ובלתי תלויים.

כדי להמחיש את המגע האישי, ממש כמו באתר שלה, החליטה החברה לשים את האנשים שמאחורי המוצרים בפרונט. לצורך כך ליוותה את ההנפקה חגיגת-רחוב בטיימס סקוור - שם צץ בשבוע שעבר יריד פופ-אפ עם 10 דוכני מעצבים "ייצוגיים" מרחבי העולם, שמוכרים באמצעות הפלטפורמה המצליחה, והפעם התמקמו ממש מתחת לשלט החדשות המפורסם של נאסד"ק.

מימון המון

החיבור בין הזירה האינטרנטית לעולם האמיתי הוא חלק מההצלחה של מעצבי etsy. בין עשרת הנבחרים הציגה גם המעצבת שלומית אופיר הישראלית. היא מנהלת את חנות האונליין שלה ב-etsy במקביל לאתר העצמאי שלה, ומוכרת במקביל בארבע חנויות מותג שהקימה ובחנויות מעצבים בעשר מדינות בעולם.

מעצב האופנה ראובן ראוול סיפר לרשת ABC כי הגיע ל-etsy כשהיה מובטל והשתמש בדמי האבטלה להשקעה בעסק. החברה מתגאה בכך ש-56% מהעסקים המתנהלים דרכה עושים זאת במימון עצמי, ללא צורך בגיוס משקיעים או מימון המון - עוד טרנד אינטרנטי מצליח לעסקים יצירתיים.

עבור סטודיו ארמדילו, הכניסה לזירה האינטרנטית היוותה נקודת מפנה בפיתוח העסקי של החברה. "אחרי כ-15 שנה שבהן עיקר עבודתנו הייתה בשירותי עיצוב לחברות תעשייה, זו הייתה הסיבה לפנות לייצור עצמי. במהלך השנים במקביל לעיצוב תעשייתי, תמיד עצבנו פריטי יודאיקה עכשווית כמוצרי סטודיו אמנותיים, שהוצגו בתערוכות ומוזיאונים. אבל החשיפה לאינטרנט - בהשקת קיקסטארטר ובהמשך ב-etsy, הביאה אותנו למסקנה שכדאי לפנות לעיצוב מוצרים סדרתיים בתחום זה, שפונים לקהל רחב יותר.

"בעבר היה צורך לשווק את המוצרים באמצעות תערוכות מסחריות גדולות בעולם, שדורשות השקעות גדולות ולא משתלמות. המוצרים שלנו מיועדים בעיקר לשוק העולמי של קהל יהודי בתפוצות שהתגלה כיותר פתוח וצמא לסוג העבודה שלנו. השוק הקמעונאי בישראל, שמבוסס בעיקר על עבודה בקונסיגנציה, לא סיפק סיבה מספיק טובה לעבור לייצור סדרתי. החשיפה העולמית באינטרנט מצדיקה את זה".

- כמה אתן מוכרות?

"אנחנו מציגות ב-etsy שנתיים, ואני חושבת שבכל מחצית הכפלנו ואף שילשנו את כמות המכירות. התחלנו בזהירות, עם 4 מוצרים, וכיום יש לנו 90 מוצרים בתצוגה", אומרת שטיין.

אימהות שעובדות מהבית, תחביבים שהפכו למקור הכנסה, מעצבים צעירים שהתדפקו על דלתות חברות תעשייה ולא מצאו פתח להחדיר את מוצריהם לשוק, אלה הם האנשים שמאחורי החנויות באתר. את הסיפורים שלהם מבליטה החברה כחלק מהמדיניות והאופי האישי שלה. מעצבים וסוחרים חדשים שמצטרפים לאתר, יכולים לקבל הדרכה מהוותיקים בסמינרים שמציעה החברה כמו גם בהתארגנויות עצמאיות בין היוצרים, המקימים פורמים וקבוצות, מארגנים מפגשים, סמינרים והעברת יידע - חלקם בתשלום או תשלום סמלי.

"הפלטפורמה מעודדת קשר, כמו גילדה של יוצרים, בסגנון ארטס אנד קראפטס שפחו בסוף המאה ה-19, כמגמת נגד לתיעוש", אומרת שטיין. "אני לא מתפלאה שזה כל-כך מצליח, כי זו פלטפורמה שמאוד מניעה לפעולה - היא משמשת גם השראה ליוצרים וגם משיכה לקהל, שמרגיש שהוא בידיים טובות. גם אני עושה את רוב הקניות שלי בתחומים הרלבנטיים ב-etsy, אני מתנות לבר מצווה, כלים מיוחדים, תכשיטים, אני אהבת גם שוקים וחנויות אבל כשאני צריכה משהו אני כבר לא מחפשת במקום אחר", אומרת שטיין.

העיניים הביקורתיות בעולם, נשואות כעת אל החברה שחרתה על דגלה ערכים חברתיים ותשומת לב לאדם הקטן שבשני קצוות שרשרת המסחר - בציפייה לראות אם ההצלחה והלחץ של המשקיעים לא יבלבלו את היוצרות ויהפכו אותה לענק דורסני.

המספרים של etsy

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא הסיפורים הגדולים של השבוע?
אני מאשר/ת קבלת תוכן פירסומי מגלובס
נושאים נוספים בהם תוכל/י להתעדכן
נדל"ן
גלובס טק
נתוני מסחר
שוק ההון
נתח שוק
דין וחשבון
מטבעות דיגיטליים
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
עקבו אחרינו ברשתות