קרן אלתאיר תשקיע 30 מ' ד' בתחום ההון סיכון בישראל

הקרן שאותה מוביל איגור ריאבנקי מתמחה בהשקעות בחברות צעירות: "מתכננים להשקיע ביותר מחמישים חברות ישראליות. מתעניינים בסייבר ופינטק"

איגור ריאבנקי / צילום: אסנת קרסננקי
איגור ריאבנקי / צילום: אסנת קרסננקי

קרן ההון סיכון אלתאיר (AltaIR Capital) שמוביל איגור ריאבנקי מגייסת 30 מיליון דולר לטובת השקעות בתחום ההיי-טק בישראל. כך נודע ל"גלובס". הקרן משקיעה בחברות צעירות מאוד (Early Stage) ברחבי העולם. מקורבים לקרן טוענים כי היא ביצעה עד כה כ-80 השקעות ברחבי העולם, בהן יותר מ-10 בישראל.

"אנחנו עוסקים בניהול השקעות בסטארט-אפים", אומר ריאבנקי ל"גלובס", "אנחנו פעילים כבר הרבה שנים ובאחרונה מתמקדים ברוסיה, ארה"ב ואירופה. בתקופה האחרונה החלטנו להשקיע באקו סיסטם הישראלי והקרן שלנו נמצאת על סף סגירת סבב הגיוס".

- איזה טכנולוגיות מעניינות אתכם?

"אנחנו לא מתמקמים בטכנולוגיות מסוימות, אלא באופן כללי במוצרים וטכנולוגיות מעניינות. בעולם אנחנו משקיעים למשל בתחום הסושיאל וגם בתחום הטלקום. אנחנו מחפשים למשל השקעות בתחומי החינוך, הפינטק והסייבר ומתכננים להשקיע ביותר מחמישים חברות ישראליות".

אלתאיר השקיעה בשנת 2013 בשלוש חברות מקומיות וב-2014 הוסיפה לפורטפוליו שלה 11 חברות נוספות. הסכום הכולל שהושקע בכלל החברות הוא כ-4 מיליון דולר, זאת מאחר שמדובר בחברות צעירות, ההשקעות בהן מצומצמות יחסית והן עומדות על כמה מאות אלפי דולרים. "לפעמים אנחנו פוגשים חברות מעניינות בשלבים מאוחרים יותר", מספר ריאבנקי, "ומשקיעים בהן יותר כסף עם שותפים שלנו. יש לנו השקעות סיד שבהן אנחנו המשקיע הראשון בחברה ויש לנו בנוסף יכולת לארגן השקעות בשלבים מתקדמים יותר. היעד שלנו הוא לזהות חברות בתחילת הדרך ולעזור להן להפוך להיות גלובליות".

- אתה מתכנן לעבור לישראל כדי לנהל כאן את ההשקעות?

"אני גר כאן כבר יותר משנה".

השקעה משותפת עם יאנדקס

ריאבנקי, בן 50, שנולד בברית המועצות בשנת 2013 ,נבחר ל"אנג'ל השנה" על ידי האיגוד הלאומי של האנג'לים (National Association of Business Angels) ברוסיה. ההשקעה הראשונית שלו בארץ היתה בחברת Gbooking, שבה השקיעה גם יאנדקס. החברה שפעילה בתחום הסחר האלקטרוני פיתחה פלטפורמה לחיפוש והשוואה של שירותים באינטרנט. למרות שריאבנקי הוא שחקן חדש יחסית בישראל, יש לו ניסיון של 20 שנה בתחום ההיי-טק. "למרות שאני חדש כאן, אני ותיק בתחום של השקעות בשלבים מוקדמים. אין הרבה גופים בישראל שמתמקדים בחברות צעירות. אנחנו אמנם חדשים כאן, אבל פעילים מאוד".

- אתה נפגש עם קרנות הון סיכון מקומיות?

"כן, נפגשנו כאן עם כמה קרנות, אנחנו עובדים בנוסף גם עם אנג'לים ורוצים לעשות עוד בתחום".

הפורטפוליו המקומי של אלתאיר כולל גם את KeepGo שמאפשרת לחסוך בתשלום על שירותי סלולר בחו"ל; את RoutePerfect שמסייעת לתכנן מסלולים לטיולים וגם את חברת CancelOn שמאפשרת לאנשים פרטיים, שהזמינו חדר במלון והתחרטו - למכור את ההזמנה לאדם אחר.

ריאבנקי הוסיף כי "בישראל קיימת תעשיית סטארט-אפים ברמה גבוהה מאוד, יש הרבה מאוד פרויקטים מעניינים ובשלים, אפילו בשלב המוקדם שלהם. הניסיון והנכונות שלנו להשקיע זמן ומאמץ בעבודה אינטנסיבית יצרו עבורAltaIR הזדמנויות מצוינות להיות חלק מאקוסיסטם ולמשוך פרויקטים ושיתופי פעולה. אנחנו נוהגים לקחת חלק מאוד פעיל בפיתוח המיזמים שבהם אנו משקיעים, לרבות התמודדות עם האתגרים הטכנולוגיים, השיווקיים והעסקיים שחברות בראשית דרכן חוות לעתים קרובות.

"אנו משתפים פעולה עם שחקני השוק ופועלים מול ארגוני אנג'לים וקרנות הון סיכון כאחד. לעתים קרובות, הקשרים הענפים של הקרן עם משקיעים ברחבי העולם מאפשרים לה להביא להשקעות בחברות ישראליות משקיעים זרים, שלא פעלו קודם לכן בשוק המקומי".