הישראלי היפה: העמותה שמקדמת אנשים דרך חיבור לטכנ'

כשעמותת "מחשבה טובה" שהוקמה לפני כעשור החלה את פעילותה, איש לא האמין שגם ב-2015 עדיין יהיו בישראל עשרות אלפי אנשים שמעולם לא נגעו במחשב

סטארט אפ  הון סיכון הייטק כבלים בינארי /  צלם:   thinkstock
סטארט אפ הון סיכון הייטק כבלים בינארי / צלם: thinkstock

כשאיש ההון-סיכון הישראלי-איטלקי ד"ר אסטורה מודנה חבר בשנת 2003 לסטודנט צעיר בשם דניאל וייל כדי להקים כיתת מחשבים קטנה בשכונת תלפיות שבירושלים, ספק אם יכול היה לשער לעצמו שעשור לאחר מכן יהפוך הפרויקט הצנוע לעמותה שתסייע ליותר מ-30,000 איש לשפר את חייהם באמצעות הכשרה טכנולוגית.

מה שהתחיל כהתארגנות מקומית קטנה למען ילדים ונוער שידם אינה משגת לרכוש השכלה או מחשב ביתי, הפך בתוך שנים בודדות לאחד הארגונים המובילים בישראל בכל הקשור לצמצום פערים כלכליים וחברתיים באמצעות חיבור לטכנולוגיה. בשנת 2004 הוקם באופן רשמי מרכז המחשבים הראשון של העמותה, ומאז נוספו לה מרכזים נוספים בירושלים, לוד וקריית ים והם משרתים אוכלוסיות מגוונות - החל מנוער בסיכון, דרך פגועי נפש, נכים, אנשים המבקשים לעבור הסבה מקצועית או לרכוש מקצוע טכנולוגי ועד לילדים במזרח ירושלים או חרדים שמעולם לא התנסו בעבודה עם מחשב בשל האיסורים המובנים בחיי הקהילה.

פעולתה הנרחבת של העמותה זכתה להכרה ולפרסים, ביניהם פרס ראש עיריית ירושלים, אות המופת בכנס ישראל-שדרות לחברה ופרס אשלים ג'וינט-ישראל. בזכות החיבור לקהילת הטכנולוגיה וההון סיכון הישראלית (מייסד העמותה הוא שותף מייסד בקרן ההון סיכון TERRA VENTURE PARTNERS) הצליחה העמותה לגייס למטרותיה עשרות חברות היי טק מובילות, לפעילויות משותפות ויצירת הזדמנויות תעסוקה. כיום, צעירים שעוברים הכשרות באמצעות קורסים של העמותה, זוכים בין היתר לתעודות הכשרה של חברת Cisco ושל Microsoft , מה שמאפשר לבוגריה להשתלב בהצלחה בשוק העבודה הישראלי.

"קשה אולי להאמין, אבל גם בישראל של 2015 יש עדיין אלפי אנשים שמעולם לא באו במגע עם מחשב", אומרת לנו מנכ"לית העמותה, אורנית בן ישר. "בעולם המודרני של היום, חוסר שוויון דיגיטלי משפיע על שכבות אוכלוסייה רבות ומהווה חסם להשכלה ולהתקדמות תעסוקתית. דווקא במדינת ישראל, המוכרת בעולם כ'אומת הסטארט-אפ', קיים פער דיגיטלי עצום אשר מעמיק את הפערים החברתיים ופוגע בשוויון ההזדמנויות בחברה".

בימים אלה מציינת העמותה חמש שנים לאחד מפרויקט הדגל שלה, "אקוטק", המופעל בתמיכת הקרן לפיתוח שירותים לילדים ונוער בסיכון של הביטוח הלאומי ובשיתוף החטיבות העירוניות לקידום נוער ושירותי רווחה וחברת סיסקו, מארוול' בזק ועוד. הפרויקט, מיועד לנערים ונערות בסיכון בגילאי 15-18 שרבים מהם מועסקים בעבודות כפיים המתאפיינות בשכר נמוך ובתחלופה גבוהה.

"חלק מהילדים האלה נשרו ממערכת החינוך או בסכנת נשירה ממנה, ולחלקם תיקים פליליים, מה שעלול להשפיע על עתידם האישי והמקצועי ולגרום לכניסתם למעגל של עוני, אבטלה ומודרות חברתית", מסבירה בן ישר. הפרויקט נועד להעניק הכשרה טכנולוגית בטכנאות מחשבים, כישורי עבודה והתנהגות נורמטיבית במקום עבודה, לפתח בהם כישורי יזמות עסקית ועצמאות כלכלית וכן לחשוף אותם לערכי תרומה לקהילה ולאפשרותם לסייע לאוכלוסייה מוחלשת ונזקקת. היום מפרסמת העמותה לראשונה דו"ח מחקר והערכה הבוחן את ההשפעה של פרויקט אקו-טק על המשתתפים בו - והממצאים מפתיעים לטובה.

"כשסיכמנו נתונים משנים של מחקר הופתענו לגלות קודם כל את ההיענות העצומה והצורך הגדול בפרויקט - מספר המשתתפים באקו-טק גדל פי 3 ובשנת 2015 צפויים להיפתח 13-14 קבוצות ברחבי הארץ לעומת 5 קבוצות שנפתחו ב-2012 ו-9 שנפתחו ב-2014. כמו כן, בקרב מסיימי הפרויקט נרשמה מוטיבציה גבוהה ביותר, של 96.7% לגיוס ושירות בצבא", אומרת בן ישר. לדבריה, שילוב התרומה לקהילה במסגרת הקורס גרם לרוב המוחלט של הבוגרים להביע רצון עז להמשיך ולהתנדב למען הזולת גם עם סיום הקורס.

במסגרת הפרויקט, זוכים בני הנוער בסיכון להכשרות טכנולוגיות המקנות להם הסמכה של טכנאי מחשבים מטעם חברת סיסקו. מבחני הידע העיוניים בטכנאות מחשבים הם מבחנים אמריקאים של אקדמיית סיסקו והם נערכים בשפה האנגלית והערבית.

בן ישר מדגישה כי "למרות שהקורס מיועד לנערים מרקע לא פשוט, הרי שהסטנדרטים המקצועיים גבוהים מאוד והתעודה היא תעודה של סיסקו לכל דבר. העמידה ביעדים לא רק נותנת להם מקצוע לחיים, אלא תורמת באופן מהותי לביטחון העצמי ולאמון של הילדים האלה בעצמם, אולי לראשונה בחייהם".