"גם אם יממשו את התוכניות, לא יהיה מי שיבנה את הדירות"

בעלים ומנכ"ל גרופית: "להיות קבלן מבצע זה קשה מאוד. אנחנו בענף 40 שנה, מבצעים לעצמנו, ומשנה לשנה זה רק נהיה יותר קשה ויותר מורכב"

עמיר רחלבסקי / צילום: שלומי יוסף
עמיר רחלבסקי / צילום: שלומי יוסף

"להיות קבלן מבצע זה קשה מאוד. אנחנו בענף 40 שנה, מבצעים לעצמנו, ומשנה לשנה זה רק נהיה יותר קשה ויותר מורכב. בשנות ה-90, המדינה רצתה להגדיל בצורה מאסיבית את הבנייה ואז הביאו הרבה עובדים זרים. זה מה שאיפשר לבצע פרויקטים. היום, כדי לבצע פרויקט אתה נלחם לחפש עובדים, למצוא מהנדסים ומנהלי עבודה. יש מחסור בכל התחומים. נכון להיום, גם אם יממשו את כל התוכניות שמצהירים עליהן - לא יהיה מי שיבנה את הדירות. אם אין כוח ייצור במפעל, שיענה על כל ההזמנות, זה לא יקרה", כך סבור עמיר רחלבסקי, הבעלים והמנכ"ל של חברת הנדל"ן גרופית.

רחלבסקי, שעומד בראש חברת נדל"ן משפחתית שפעילה כבר כ-40 שנה בתחומי המגורים, הנדל"ן המניב, תעשייה וגם התחדשות עירונית, סבור שאי הוודאות היא הרעה החולה של הענף. "אני לא בטוח שמבינים שם למעלה את הבעיה. השרים באים לתקופה קצרה, מביאים רעיון, יש תהליך למידה, ואז נקטע באמצע ובא מישהו חדש עם רעיונות חדשים".

- הממשלה היוצאת העבירה את תוכנית "מחיר מטרה". זה יעבוד? אתם תגשו למכרזים?

"לא ניגשנו למכרזים. בחנו אותם ברמה בסיסית אבל זה נראה לי בעייתי, בגלל העלויות ומתח רווחים נמוך מאוד. ניתן לראשונים להתגלח על זה ונראה מה יהיה בהמשך, אם בכלל ימשיך. כי עכשיו יבואו אנשים חדשים, שר חדש, ומחיר מטרה יכול להפוך לבן חורג שלא יטפחו אותו. בטוח שגם עכשיו יבואו עם תוכניות חדשות וכל אחד ירצה לקחת את הקרדיט. סבירות גבוה שיעשו DELETE על כל מה שנעשה ויתחילו מההתחלה".

"תהליכים מייגעים"

בימים אלו נמצאת החברה בשלבים האחרונים לקראת יציאה לדרך של פרויקט גדול בנצרת, אזור תעשייה בכניסה הצפונית לעיר, שעתיד לכלול כ-150 אלף מ"ר בנוי בהשקעה אדירה של מאות מיליוני שקלים. גם כאן מתאר רחלבסקי דרך ייסורים: "זה אחד ממיזמי הדגל שלנו ואני מתעסק איתו מתחילת שנות ה-2000, כ-15 שנה. זו עוד דוגמא לתהליכים מייגעים וארוכים. בדרך עברנו הרבה מאוד התנגדויות במהלך אישור התב"ע והיינו צריכים לספוג שינויים במדיניות תכנונית. זה פרויקט שעיריית נצרת קידמה אותו, הוא מיועד למגזר הערבי והעיר מחכה לו כבר 20 שנה. המתחם יושב על כביש 79 ועל פי התכנון, עוד כמה שנים אמורה גם לעבור בסמוך אליו מסילת הברזל. אנחנו מתכננים להתחיל בשנה הנוכחית בבניית השלב הראשון, כ-50 אלף מ"ר, בהיקף כספי של כ-250 מיליון שקל. חתמנו על הסכם מימון מול חברת הביטוח הראל, שנתנה מימון מלא לפרויקט".

- למה חברת ביטוח ולא בנק?

"היינו יכולים לקבל מימון גם מבנק אבל החלטנו לגוון את מקורות המימון. ההבדל העיקרי בין המימון שקיבלנו מהראל לזה שהיינו מקבלים מבנק הוא שהראל היתה מוכנה להגיע להסדר מימון ארוך טווח, כלומר מראש לסגור על הכל, במקום בנק שסוגר על ההקמה ורק אחר כך על השלבים הנוספים. עכשיו התוכנית היא להתחיל בבניית השלב הראשון ולסיים תוך כ-30 חודש. להערכתי השלב הבא ימתין לרכבת. בכל מקרה כבר היום יש ביקושים גדולים. דמי השכירות במתחם יעמדו על 40 שקל למ"ר ברמת מעטפת ודמי הניהול יעמדו על 10 שקל למ"ר".

גרופית מתמקדת בעיקר באזורי הפריפריה, ופועלת בין היתר בעכו, נהריה, יקנעם, אור עקיבא, אשדות יעקב, כרכור, אשקלון ועוד. לחברה כ-1,000 יחידות דיור היום בשלבים שונים שבין תכנון לאכלוס. גם בנושא תמ"א 38 ופינוי בינוי חוזר רחלבסקי לעניין אי הוודאות המקשה על החברה לפעול: "יש אלמנט גבוה מאוד של חוסר ודאות. ראשי העיר מנסים לשנות מדיניות ואתה כיזם צריך להחליט האם להשקיע בתמ"א 38 או לא. כל שינוי כזה שם מקלות בגלגלים וכבר עכשיו לא קל לפעול בתחום הזה. בכל הנוגע לפינוי בינוי, זה ריצה למרחקים ארוכים, ולצערי זה מתקדם ברוורס. ככה המדינה מקדמת פרויקטים".