איך אפשר לשרוד בהיי-טק הישראלי יותר מ-3 עשורים?

אשר לוי, מנכ"ל אורבוטק, יודע שהחברה שלו היא מהשרידים האחרונים של תעשיית ההיי-טק שאמורה הייתה להתפתח פה ■ בראיון מיוחד ל-G הוא מספר איך נראה העתיד מתוך האקו-סיסטם של אפל ושל חברות הענק, ואיך החזיר את אורבוטק לקדמת הבמה

אשר לוי / צילום: יונתן בלום
אשר לוי / צילום: יונתן בלום

"למה קוראים כאן הצלחה?", מקשה אשר לוי, מנכ"ל חברת ההיי-טק הישראלית הוותיקה אורבוטק, מאושיות התעשייה, הקיימת כבר 30 שנה ועדיין בועטת ומתחדשת. "האם אנשים שואפים להיות כרומטיס - אותו אקזיט מיתולוגי שהסתיים בהרבה כסף ליזמים, אבל בסגירת החברה ובהיעלמותה - או שהם רוצים להיות אורבוטק?".

אלה אכן ימים טובים מאוד עבור אורבוטק, שנוסדה בידי חמישיית יזמים, ביניהם קובי ריכטר (מדינול) ופרופ' שמעון אולמן, שקיבל השנה פרס ישראל על פועלו, והוציאה מקרבה לא מעט מהדמויות המרכזיות המרכיבות את נוף ההיי-טק הישראלי עד היום, לרבות חיים שני, גיל שויד ומריוס נכט.

לאחר שמשקיעים מאוכזבים האשימו אותה בקפיאה מסוימת על השמרים, כפי שיתואר בהמשך, החברה חזרה לתסוס. במונחים של השנתיים האחרונות המניה הכפילה את שוויה ואורבוטק נסחרת על-פי שווי של 745 מיליון דולרים, לאחר שביצעה את הרכישה הגדולה בתולדותיה. היא צמחה ב-30% במהלך 2014 ואנליסטים נלהבים מנבאים לה צמיחה נוספת.

על אף שהיא נחשבת מובילת שוק בתחומים המסורתיים שלה, בדיקות מעגלים מודפסים, צגים שטוחים ומארזים מתקדמים לצ'יפים ומערכות מיקרו אלקטרו מכניות (MEMS), אורבוטק נחשבה לרוב כחברה קצת משעממת. אולם מאחורי תיאור הפעילות האפור משהו, עומדת חברה המתגאה בכך שהיא מעורבת בייצורו של כמעט כל מכשיר אלקטרוני בעולם. מהאייפון על חלקיו השונים ועד המערכת המפעילה את כרית האוויר במכונית.