הטקטיקה של אובמה: איראן תחילה, הפלסטינים אחר-כך

פוריין פוליסי מגזין: בשיחות מאחורי הקלעים, לוחץ הבית הלבן על צרפת להפסיק לדחוף החלטה במועצת הביטחון למימוש רעיון שתי מדינות עד אחרי המו"מ עם איראן ■ הכוונה: רצון להימנע מקידום בו-זמני של שתי יזמות ששנואות בישראל

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בשיחות לא רשמיות לוחצת ארה"ב על צרפת ובעלות ברית אחרות להפסיק לדחוף הצעת החלטה במועצת הביטחון, שמיועדת להתניע את שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים. האמריקאים מבקשים לדחות את המהלך לפחות עד אחרי סיום המו"מ הגרעיני עם איראן. כך מדווח האתר של "פוריין פוליסי מגזין" על סמך שיחות עם דיפלומטים.

הלחץ האמריקאי על צרפת החל כחודש לאחר ששר-החוץ הצרפתי, לורן פאביוס, הודיע שבכוונתו לדחוף בתוך "שבועות" החלטה של מועצת הביטחון לגיבוש "פרמטרים" חדשים של או"ם לשלום בין ישראל לפלסטינים. ההחלטה אמורה לקבוע לוח זמנים קשיח להשגת הסדר פוליטי בין ישראל לפלסטינים באמצעות מו"מ.

אבל, לדברי "פורין פוליסי", פנה שר-החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, לעמיתו הצרפתי בבקשה לדחות את המהלך באו"ם עד סוף יוני, מועד היעד לסיום מו"מ הגרעין עם טהראן, ואולי אפילו להמתין למועד מאוחר יותר, עד שהממשל ישיג את תמיכת הקונגרס בהסכם הפוטנציאלי עם איראן. עד עתה לא נקבו האמריקאים בתאריך מדויק שבו הם יהיו מוכנים לדון על יזמה בסוגיה הישראלית-פלסטינית במועצת הביטחון. "זה מעורפל מאוד", אמר דיפלומט שמודע למגעים בין ארה"ב לצרפת.

המאמץ האמריקאי לדחות את הצעד הצרפתי באו"ם משקף חשש מהסיכונים הפוליטיים שכרוכים בקידום שתי יזמות ששנואות בישראל ובלתי פופולריות בקונגרס.אבל, יחד עם זאת, המאמץ הזה גם מעורר חשש בקרב דיפלומטים ומשקיפים בעלי עמדות בכירות, שייתכן שארה"ב חוזרת בה מתכניותיה לקדם שלום במזה"ת במסגרת או"ם.

ממשל אובמה אמנם רמז באחרונה, כי הוא יהיה מוכן לנטוש את מדיניותו רבת-השנים להטיל וטו במועצת הביטחון על הצעות החלטה אנטי-ישראליות בעקבות הצהרתו של רה"מ, בנימין נתניהו, שמדינה פלסטינית לא תוקם בתקופת כהונתו.

אך אילן גולדנברג, שהיה חבר בצוות המזרח-תיכוני של אובמה, אמר ל"פורין פוליסי": "נראה לי ברור למדי, שאין שום עניין בארה"ב לדחוף (את הסוגיה הישראלית-פלסטינית) בשלב זה". לדבריו, הבית הלבן צריך ליצור איזון בין שאיפתו להחיות את תהליך השלום במזה"ת לבין הצורך להבטיח תמיכת הקונגרס בהסכם עם איראן. "הממשל לא יעשה שום דבר שיפגע (בסיכויי ההסכם עם איראן)", אמר גולדנברג.

דובר בסטייט דיפרטמנט, אדגאר ואסקס, אמר לאתר, כי "לא התקבלה שום החלטה" בשאלה האם לתמוך בהחלטה כלשהי על המזה"ת במועצת הביטחון. לדבריו, ארה"ב "תבחן בזהירות את מגעיה עם או"ם (על הסכסוך הישראלי-פלסטיני) כאשר נגיע לשלב זה".

"אנו נוסיף לעבוד יחד עם שותפינו, לרבות הצרפתים, כדי לקדם פיתרון של שתי מדינות וליצור תקווה לישראלים ולפלסטינים, ואנו נוסיף להתנגד לכל המאמצים לחתור תחת תלהיך השלום", אמר הדובר.

גולדבנרג אמר, כי הממשל מחויב באמת ובתמים לצעד כלשהו באו"ם לקידום פיתרון של שתימדינות, אך, לדעתו, ספק אם ארה"ב תמצא אי פעם את הזמן המתאים לעשות זאת. כאשר הממשל שוקל "עלויות מול תועלות" בפעולה במועצת הביטחון, הוא ייטה להסס או לסגת מהרעיון.