מלך הרפורמות

כחלון קיבל את השיכון, רמ"י, מנהל התכנון, תיק הסביבה וגם את ראשות ועדת השרים להפרטה

משה כחלון / צילום: רויטרס
משה כחלון / צילום: רויטרס

1. עוד הישג למשה כחלון: הוא יהיה גם יו"ר ועדת שרים להפרטה - תפקיד שאותו שמר לעצמו כל השנים ראש הממשלה בנימין נתניהו. קודמיו של כחלון, שרי האוצר יובל שטייניץ ויאיר לפיד, זכו להיות רק ממלאי מקום.

2. בדיונים על ההסכמים הקואליציוניים, שהולכים ומקבלים צורה של "חלוקת שלל", הודיע נתניהו כי הוא מתנגד חד משמעית לדרישת כחלון וצוותו ששר האוצר יעמוד גם בראש הקבינט הכלכלי-חברתי. לעמדת ראש הממשלה, זהו תפקיד לאומי-מרכזי שאותו הוא מייעד להובלת שינויי עומק בצמיחת המשק ובכוונה שתחלחל גם לעשירונים נוספים. לכן, רק מי שעומד בראש כל הממשלה יכול לבצע אותו. אחרי ויכוח שנמשך זמן המשיך נתניהו לעמוד על דעתו והודיע כי לא יוותר עליה. אז ביקש צוות כחלון תמורה, חלופה, בדמות יו"ר ועדת שרים להפרטה. על הכיסא הזה נתניהו הסכים לוותר.

3. בכך מעמיד כחלון את עצמו לא רק בראש כל מהלכי הדיור של הממשלה הבאה, אחרי שלקח את משרד השיכון, רשות מקרקעי ישראל, מנהל התכנון ומשרד איכות הסביבה, אלא גם בראש כל מהלכי הרפורמות המבניות וההפרטות במשק. למרות שכלל לא ברור לאיזה כיוון הוא הולך ומה התוכניות שלו הנוגעות להפרטה ורפורמות בחברות ממשלתיות ורשויות סטטוטוריות - כחלון כבר קיבץ אליו את כל הכוחות הפועלים בעניין זה. הוא סיכם עם נתניהו ועם משה גפני, יו"ר ועדת הכספים הבא ואיש יהדות התורה, כי בכל מקרה שתקום ועדה שתדון ברפורמה מסוימת, בהפרטה של חברה או בשינוי מבני בתחום משקי כלשהו - בין אם תהיה זו ועדת קבע בוועדת הכספים, ועדה אד-הוק שתוקם לצורך עניין מסוים או ועדה משותפת לכמה ועדות בכנסת - הרי תמיד יעמוד בראשה איש "כולנו". לתפקיד הזה מיועד הח"כ הטרי אלי כהן. בנוסף, כבר ידוע כי כחלון ינסה להביא לסיום תפקידו של אורי יוגב כמנהל רשות החברות והחלפתו באיש אמונו, ככל הנראה שי באב"ד, שעדיין מצפה לקבל את תפקיד מנכ"ל האוצר, למרות שגם לכחלון ברור שחוסר ניסיונו במשרד עלול להזיק למטרה. במקביל, מקפיד כחלון לשמור על קשר ומקיים מפגשים עם יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן וגם עם האיגודי ם המקצועיים. כחלון התנגד חד משמעית לבקשת נתניהו להוסיף סעיף בהסכמים הקואליציוניים להסכמה על "חוק בוררות חובה" במשק. כמו כן, סירבו כחלון וצוותו לדרישת נתניהו להוסיף להסכמים עם כל המפלגות הסכמה להעביר בכנסת את מה שמכונה "חוק הלכת בזק", שבמרכזו הגבלת אפשרות השביתה של עובדים במונופולים ושירותים חיוניים בכל מקרה שבו המדינה מבקשת להעביר רפורמות והעובדים מתנגדים להן.

4. למרות שהרוח בדיונים היתה ששינוי ביחסי עבודה הוא עניין קריטי לצמיחה, דיור, בנקאות, יוקר המחיה ועוד, וכי מה שלא ייקבע כבר בהסכמים המקדמיים עלול לא להתבצע משום כוחם של האיגודים בקרב חברי מפלגות הקואליציה בכלל והליכוד בפרט, הסכים נתניהו עם אנשי כחלון כי לא נכון לפתוח ממשלה חדשה בהחרפת היחסים עם העובדים החזקים. יצויין, כי ההסכמה הכללית בישיבות המשותפות היא שאבי ניסנקורן, הולך להיות ראש-חץ למלחמה בממשלה, כשליח מפלגת העבודה ולביסוס מעמדו שלו בקרב הוועדים הגדולים והחזקים, וכי הוא "רק מחפש תירוץ" לצאת להשבתה כללית ולערער את יציבות הממשלה כבר בתחילת דרכה.