נמשכת נטישת הבורסה בת"א 3 הצעות רכש למחיקת חברות

בשנתיים שבין סוף 2012 לסוף 2014, ירד מספר החברות בתל אביב ב-12% ■ ההצעות ניתנו לעוגן נדל"ן, כלנית כרמון וורדינון נדל"ן

שלמה אייזנברג / צילום: איל יצהר
שלמה אייזנברג / צילום: איל יצהר

גל הצעות הרכש שהפך כבר לשגרה בבורסה המקומית, חוזר אחרי תקופה קצרה של שקט עם לא פחות משלוש הצעות למחיקת החזקות הציבור בחברות ציבוריות. מהלכים אלה ממשיכים את מגמת הנטישה של זירת המסחר המקומית, אחרי שבסיום 2014 עמד מספר החברות בבורסה על 473 - ירידה של 7% ביחס ליותר מ-500 חברות שנסחרו בסיום 2013, וירידה של 12% ביחס ל-540 חברות שנסחרו בבורסה בסוף 2012.

בין בעלי השליטה המעוניינים למחוק את מניותיהם מהמסחר נמנה שלמה אייזנברג, שפרסם באמצעות חברת הנדל"ן ישרס הצעת רכש חליפין למניות החברה הבת עוגן נדל"ן , במסגרתה הציע למשקיעים 0.6 מניות ישרס על כל מניית עוגן, בנוסף ל-1 שקל במזומן לכל מניית עוגן. ישרס פרסמה את ההצעה בחודש שעבר ובימים האחרונים שיפרה את תנאיה, בתקווה שהדבר יסייע לה לזכות בהיענות בעלי מניות המיעוט.

עוגן נסחרת בבורסה לפי שווי של 765 מיליון שקל, אחרי זינוק של 46% בערכה מתחילת השנה. שתי החברות בחנו אפשרות למיזוג כבר ב-2009 וב-2012 נושא זה שוב עלה על הפרק, על רקע החוק לצמצום הריכוזיות, המתיר שתי שכבות של חברות ציבוריות. השליטה במניות עוגן (83%), מוחזקת באמצעות חברת רסקו הפרטית, הנמצאת בבעלות ישרס שהינה חברה בת של ערד השקעות, בה מחזיק איזנברג.

הצעה משופרת בדרך?

גם חברת המחשבים וואן שירותי תוכנה פועלת למחיקת חברה בת - כלנית כרמון , ואמש פרסמה הצעת רכש לרכישת כ-14% ממניותיה, בהשקעה של יותר מ-7 מיליון שקל - לפי מחיר מניה של כ-37 שקלים - מעט נמוך משווי המניה בבורסה, העומד על קרוב ל-39 שקלים. כלנית כרמון עוסקת עבור וואן בהפעלת מרכזי תמיכה וביצוע פרוייקטי מיחשוב, ונסחרת ברשימת השימור של הבורסה, בשווי של כ-54 מיליון שקל.

בני הזוג דן ושולה ורדינון מקדמים גם הם פרידה מהבורסה, של חברת הנדל"ן הנושאת את שמם (ורדינון נדלן ). זו פרסמה אמש הצעת רכש מטעמם של בני הזוג, המעוניינים להשקיע כ-6 מיליון שקל ברכישת מניות הציבור, לפי מחיר מניה של 184 שקל. מניית ורדינון נדל"ן זינקה ב-68% בשבוע האחרון בעקבות פרסום הצעת הרכש, ומשקפת לחברה כעת שווי של כ-35 מיליון שקל. ורדינון פועלת בתחום הנדל"ן בישראל ובמזרח אירופה.