יו-טיוב חוגג עשור: ההצלחות, השיאים והמספרים המרשימים

אתר הווידיאו המצליח בעולם מציג נתונים מרשימים: בכל דקה מועלות לאתר 300 שעות וידיאו, ומספר הצפיות מזנק כל שנה בכ-50%

יו טיוב youtube / צלם: בלומברג
יו טיוב youtube / צלם: בלומברג

ההיסטוריה

אתר יו-טיוב הוקם אמנם בפברואר 2005, כשהדומיין הרשמי עלה לאוויר, אך דווקא חודש מאי הוא זה שנבחר כתאריך הרשמי לציון יום ההולדת - כשאז הוא נפתח לציבור הרחב כדי שיוכלו להעלות סרטונים אליו.

חודש קודם לכן העלה ג'אווד קארים - אחד משלושת המייסדים לצד סטיב צ'ן וצ'אד הארלי שהכירו קודם לכן בפייפאל - סרטון קצר של 19 שניות שבו צולם בגן חיות. מאז זכה הסרטון ל-22.9 מיליון צפיות.

המספרים

מדי דקה מועלות יותר מ-300 שעות של וידיאו לאתר יו-טיוב. הכמות הזו בלתי נתפסת, והיא ממשיכה לצמוח. מדי יום נרשמות מיליארדי צפיות ואנשים צופים במאות מיליוני שעות של סרטונים - כמות שמזנקת מדי שנה ב-50%.

מנתוני יו-טיוב עולה עוד כי כ-60% מהצפיות בתכנים שהעלו יוצרים ביו-טיוב מגיעים מחוץ למדינה שלהם, וכי כמחצית מהצפיות נעשית דרך מכשירי מובייל.

המכירה

יו-טיוב לא היה אתר הווידיאו הראשון שאפשר העלאת תכנים וחיפוש סרטוני וידיאו. למעשה, ענקית החיפוש גוגל השיקה בינואר 2005 את Google Videos, שהייתה המתחרה הגדולה. בנובמבר 2006 החליטה גוגל שהנסיקה המהירה של יו-טיוב היא סימן לבאות והכניסה את היד עמוק לכיס ורכשה את החברה ב-1.65 מיליארד דולר - אחת העסקאות הגדולות של גוגל עד לאותה התקופה.

מאז מוזגו שני האתרים יחדיו תחת המעטה של יו-טיוב, וגוגל עזרה לקדם את אתר הווידיאו לדומיננטי ביותר, ואף החדירה לתוכה כלי פרסום מתקדמים כדי לייצר מוניזיטציה מהפופולריות ומהצפיות.

חתולים

בין אם נרצה להודות בכך או לא, בעלי חיים וילדים תמיד גונבים את ההצגה. במקרה של יו-טיוב היו אלה החתולים שהצליחו לגנוב את הבמה. כך, סרטון שנקרא Keyboard Cat ובו נראה החתול פאטסו, שהלך לעולמו כ-20 שנה קודם לכן, מנגן על פסנתר זכה עד היום ל-40 מיליון צפיות.

סרטון אחר בשם nyan cat, שבו נראה חתול מצויר מרחף על רקע מוזיקה מעצבנת משהו במשך 3.5 דקות, זכה ל-120 מיליון צפיות. ואי-אפשר בלי Grumpy Cat, שבו נראה חתול זועף שמשתעשע עם בעליו וזכה לא רק ל-18 מיליון צפיות אלא גם לסדרת ממים אינטרנטיים שנולדו בעקבותיו.

ג'סטין ביבר

ההצלחה הפנומנלית של הצעיר הקנדי לא הייתה קורית בכזו עוצמה אלמלא ענק הווידיאו שנתן במה לזמר בתחילת דרכו.

בעזרת אימו, כך מספרת האגדה האורבנית של יו-טיוב, ג'סטין ביבר העלה סרטונים שבהם הוא שר גרסאות כיסוי לשירים של אמנים גדולים כמו סטיבי וונדר, מתוך מטרה שמשפחתו וחבריו יוכלו לצפות בהם. אבל הסרטונים עשו את דרכם ברחבי הרשת והגיעו גם לאנשים משפיעים בתעשיית המוזיקה, דבר שסלל את המסלול להצלחה המטאורית של ביבר כיום.

גנגנם סטייל

עוד זמר שחייב את הקריירה המוזיקלית שלו ליו-טיוב הוא הראפר הדרום-קוריאני סיי (PSY), שהצליח לשגע את העולם עם הלהיט שלו Gangnam Style. שיר מוזר, קליפ תמוה לא פחות רווי בהומור וריקוד מדבק הפכו אותו למגה להיט בכל קנה-מידה אפשרי.

מאז שעלה לאוויר היו-טיוב ביולי 2012 הוא שבר לא רק את רף מיליארד הצפיות (כעבור כ-5 חודשים מאז שהושק) אלא צבר 2.3 מיליארד צפיות בסך הכול ועל הדרך שבר גם את מונה הצפיות של יו-טיוב. גוגל נאלצה לשנות את האופן שבו מוגדר המונה כדי שתוכל לאפשר למנות את הצפיות הרבות שהקליפ עוד צובר גם אחרי הזמן הרב שעבר מאז.

פייסבוק

לפני כשנה, ומשום מקום בערך, הרשת החברתית הפופולרית יצרה תחרות לענק הווידיאו הוותיק. עם סרטוני וידיאו שרצים בניוזפיד באופן אוטומטי (אך ללא סאונד), הצליחה פייסבוק לייצר תחרות יש מאין ליו-טיוב.

הרעיון די הגיוני - גולשים רבים נכנסים מספר פעמים ביום לפייסבוק - הרבה יותר מאשר ליו-טיוב כנראה - כדי לבדוק מה חדש עם החברים, המשפחה ושאר האנשים שהם עוקבים אחריהם. ודווקא שם, לנגד עיניהם בניוזפיד, מופיעים הסרטונים באופן אוטומטי.

פייסבוק עושה רבות כדי לקדם את נושא הווידיאו וכמובן מחפשת את הדרך להפיק כסף מהצפיות, אך הדרך רחוקה מלהדביק את הפופולריות של יו-טיוב.

ובכל זאת, העשור הקרוב של יו-טיוב אמור לייצר לא מעט התנגשויות בין שתי ענקיות האינטרנט - על הצופים, על היוצרים ועל ההכנסות מפרסום.

שרוטונים

גם זווית ישראלית צריך לחגיגות של ענק הווידיאו, ואת זו מספקת חברת שרוטונים שמאחורי עומדים כמה כשרונות צעירים, שהקימו חברה לייצור סרטוני אנימציה ויראליים ומשעשעים. עד כמה ויראליים?

עד היום נרשמו 134 מיליון צפיות בסרטוני החברה בעמוד היו-טיוב הרשמי שלה - שיא בקנה-מידה מקומי. הסרטון הפופולרי ביותר של החברה הוא פארודיה על גנגנם סטייל בשם "גמבה סטייל", שהביא לה עד היום 43 מיליון צפיות. בשנים האחרונות החברה מגיעה למקום הראשון ברשימת הסרטונים הנצפים ביותר ביו-טיוב בישראל.

העתיד

היד של יו-טיוב עוד נטויה. על אף התחרות המתהווה מצידה של פייסבוק, יו-טיוב ימשיך לשמר את מעמדו בתקופה הקרובה וימשיך לגדול ולצמוח לכיוונים נוספים, בעיקר כאלה שאמורים להניב לו הכנסות נוספות וגם לתת משהו חזרה לחלק מהיוצרים המקוריים שמעלים אליו תכנים.

כך, הושקו ויושקו ביו-טיוב פלטפורמות שמאפשרות תשלום ליוצרים, הזרמת וידיאו ללא פרסומות בתשלום נפרד, ולאחרונה אף הועלו פרסומים על הכוונה להפיק סרטים באורך מלא שישודרו בפלטפורמה האינטרנטית.