שרת החוץ, לא המשפטים

יש לנו פוליטיקאית אינטליגנטית ויפה - למה לא לנצל זאת לטובת יחסי החוץ?

איילת שקד / צילום: תמר מצפי
איילת שקד / צילום: תמר מצפי

יכול להיות שעד שטור זה יתפרסם הכול כבר יהיה סגור בין נפתלי בנט ונתניהו. ובתוך זה גם מינויה של איילת שקד לשרת המשפטים. ובכל זאת, עד היום בחצות עוד אפשר לשנות דברים, ולכן אני מעלה כאן את הצעתי, בתקווה שזה יעורר אצל מישהו מחשבה שאולי תביא ליישומה.

יכול להיות ששקד היא מועמדת לא רעה לתיק המשפטים, אולי אפילו טובה. בוודאי שיש לה את האינטליגנציה הנחוצה. אבל אני חושב שעל פניו, שקד יכולה לשרת את הממשלה והמדינה בצורה יותר טובה בתפקיד שרת החוץ - במיוחד על רקע האלטרנטיבות.

למרות שדעותיה של שקד אינן שונות בהרבה מאלה של בנט, היתרון שלה שהיא לא הוא, כלומר אין לה את האישיות והאופי של בנט, שהם הקובעים לגבי כשירותו, ובעצם אי-כשירותו לתפקיד בגלל קיצוניותו הכמעט-משיחית.

יתרון היופי

פרט ליתרון זה, שהוא משמעותי, יש לשקד יתרון בולט נוסף, שהוא יופיה. אני יודע שהיא לא אוהבת שמתייחסים לכך, והיא מעדיפה שידברו על מעשיה והישגיה וחוכמתה. אלא שמראהו החיצוני של אדם, כל אדם, הוא חלק ממנו, מהאישיות שלו, מההתייחסות של אחרים אליו. זה המצב, ואין פה עניין של פמיניזם או שוביניזם.

שקד לא אוהבת שמציינים את יופיה, אבל היא לא הייתה מחליפה את המראה שלה. היא נהנית ממנו. היא נעזרת בו. במודע ושלא במודע. ואני מניח שהיא בהחלט מודעת לכוח שההופעה החיצונית נותנת לאדם, בין אישה ובין גבר.

חשיבותו של המראה

אני חושב על נושאי התפקידים השונים בעולם - האם בנט, למשל, ושקד הם היינו הך בשבילם? עם מי מהשניים הם היו מעדיפים להיפגש? ולקראת מי יותר ירצו ללכת, אם בכלל? וכלפי מי יהיו יותר נחמדים? בין שהם נשים ובין גברים.

אני לא רואה מה יש לשקד לתרום בתחום המשפטים, שהוא אחד התחומים המקצועיים ביותר בממשלה. לעומת זאת, אני רואה שהיא כן יכולה לתרום הרבה בתחום יחסי החוץ, כי תחום זה בנוי הרבה על מגע בין אנשים, על שיחות, על רושם אישי. אם האדם שיושב מולך דוחה או מקומם אותך, זה יפגע בנכונותך להקשיב לו, ולהפך כמובן. לכן, בתחום הזה לשקד יש הרבה מה לתרום.

גם כאשר העמדות הן קיצוניות - וכאלה הן עמדותיה - יש חשיבות רבה לאריזה שבתוכה הן מוגשות. ולשקד יש את האריזה, ולכן היא תוכל לרכך, למתן, לפשר, ליצור רצון טוב.

האם צריך באמת להרבות בהסברים? יש אצלנו פוליטיקאית אינטליגנטית שהיא גם יפה - למה לא לנצל את זה לטובת יחסי החוץ הרעועים שלנו? למה לא להשתמש בה לצורך ריכוך התדמית הנוקשה שנוצרה לנו?