מיני מבחן דרכים: סקודה פאביה 2015 - המשפחה הלוחמת

במחיר שמתחיל ב-95 אלף שקל, מדורגת פאביה 2015 גבוה על סולם התמורה לכסף

אחת המלחמות השיווקיות הקשות ביותר בשוק הרכב הישראלי היא "מלחמת האחים" שמתחוללת בין שלל המותגים של חברת צ'מפיון בישראל. סקודה ואאודי נוגסות במכירות של פולקסווגן, סקודה מנטרלת את סיאט בפלח המשפחתי ואילו סיאט שמה רגל לסקודה בקומפקטיות. ייתכן שיש היגיון עסקי ברעיון לשסות זה בזה את מותגי הבית כל עוד השלם גדול מסך חלקיו, אבל בפועל חלק גדול מהאנרגיה השיווקית של המותגים נשרפת על מלחמות פנימיות.

ניקח למשל את סקודה פאביה החדשה: מכונית סופר מיני עדכנית, עם מפרט תחרותי ביחס לתמחור. אחד המכשולים השיווקיים העיקריים בחדירה שלה הוא גרסת הבסיס האוטומטית של האחות סיאט איביזה, שדורסת את טבלת המכירות שוק הסופר-מיני עם תמחור של כ-79 אלף שקל -*כמעט 15 אלף שקל מתחת לגרסת הבסיס האוטומטית של הפאביה. שתי המכוניות שייכות לדורות שונים, אך בפלח שוק שבו מתנהלת תחרות מחירים פרועה, ספק אם הלקוחות מתפנים לדקויות.

הפאביה החדשה ידידותית לעין. אין בה את האגרסיביות המוחצנת של האיביזה, אבל יש לה חרטום בעל נוכחות עם פנסי LED אופנתיים, ורושם כללי של מכונית מלוטשת ובוגרת. תא הנוסעים אופייני לדגמי הדור האחרון של קבוצת פולקסווגן. עמדת הפיקוד יוצרת רושם נקי אך עשיר, עם מסך מגע רחב שמציג מערכת תפריטים מאורגנת היטב והרבה מידע ומערך מסודר והגיוני של מתגי פיקוד. ההגה החדש ספורטיבי ונעים לאחיזה ורק השימוש הנרחב במשטחי פלסטיק קשיחים למגע פוגם בחוויה. התא מרגיש אוורירי ומרווח תודות לרוחב ולגובה נדיבים אך עם בסיס גלגלים של 2.47 מ' בלבד יש בפלח הזה מכוניות, שמציעות הרבה יותר מרווח רגליים מאחור.

על הכביש הפאביה משדרת תחושה אירופאית הדוקה יותר מרוב מתחרותיה לפלח. ההגה כבד ומדויק, המרכב קל המשקל מגיב בזריזות לפקודות שינוי כיוון על כבישים מתפתלים והשימוש בחישוקים רחבים עם צמיגי ספורט בדגם המאובזר משדרג את האחיזה ואת ההנאה בפניות. מנגד, הצמיגים הספורטיביים מעצימים את הכיול הקשיח של המתלים ויוצרים תגובות אלימות לעיתים על מהמורות גדולות ורמפות הרעדה. הכוכב הגדול הוא מנוע הטורבו 1.2 ליטר החדש. הספק של 110 כוחות סוס ומומנט נדיב על רכב, *ששוקל מעט יותר מטון, בשילוב עם תיבת DSG נמרצת, מעניקים לפאביה מרץ רציני. התאוצה מעמידה ל-100 קמ"ש אורכת 9.4 שניות בלבד, עקיפות מתבצעות בקצב מרשים, צבירת המהירות בעליות מכובדת וריגושי הביצועים הם לא מה שאתה מצפה אינטואטיבית מסופר-מיני שמרנית של סקודה.

טווח המחירים בין 95 אלף ל-105 אלף שקל לדגם מאובזר היטב, ובמחיר הזה היא מדורגת גבוה על סולם התמורה לכסף שלנו. רמת הביצועים שלה לא תבייש דגמים חזקים ויקרים בהרבה. עכשיו רק צריך לראות איך היא תתמודד מול חיתוך המחירים של פולקסווגן פולו המשודרגת.