הכרעה משפטית במשבר בכיל - בתוך שבועות

ניסיון אחרון ליישב את המחלוקות בין העובדים לבין ההנהלה באמצעות מו"מ, לפני שביה"ד ייאלץ להכריע במשבר שנמשך כ-3 חודשים

עובדי כיל מפגינים / צילום: אוריה תדמור
עובדי כיל מפגינים / צילום: אוריה תדמור

המשא-ומתן בין ההסתדרות הכללית, ראשי ועדי העובדים בתרכובות ברום ומפעלי ים המלח וראשי כיל יתחדש במהלך הימים הקרובים - כך סיכמו היום (ה') יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ויו"ר כיל ניר גלעד.

הסיכום נעשה בתום ישיבה ממושכת בלשכת נשיאת בית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע, אורלי סלע.

הדיון בלשכתה של השופטת סלע התקיים כשברקע עתירות שהגישו הוועדים במפעלי כיל בדרום וההסתדרות הכללית, ולפיהן יש לפסול את ההליך של פיטורי העובדים במפעלים אלה בנימוק שאינם חוקיים ונעשו בניגוד להסכמי העבודה הקיבוציים.

בעקבות תוכנית ההתייעלות של כיל, שכוללת פיטורי עובדים בתרכובות ברום ומפעלי ים המלח, העובדים וההסתדרות הכללית השביתו את המפעלים לפני למעלה מ-3 חודשים. ניסיונות ליישב את המחלוקת בין הצדדים באמצעות משא-ומתן - כשלו.

בתום הדיון שקיימו היום יו"ר ההסתדרות ויו"ר החברה לישראל סוכם כי ביום חמישי הבא הצדדים ידווחו לבית הדין האזורי בבאר-שבע אודות התקדמות השיחות.

השופטת סלע קבעה כי אם עד אז לא יגיעו הצדדים להבנות שיאפשרו את יישוב המחלוקות ואת חידוש הפעילות בשני המפעלים המרכזיים של כיל בדרום, היא תכריע בעצמה במשבר, וזאת במסגרת הליך מהיר שייפתח ב-18 בחודש.

לדברי יו"ר ועד העובדים בתרכובות ברום, אבנר בן-סניור, "חרף הכוונות של השופטת להכריע את התיק בהליך מהיר, קשה לי לראות תסריט שבו המשבר בכיל ירד מסדר היום בעקבות פסיקה משפטית. אני מעריך שהצד שיפסיד במסגרת הליך זה יפנה יערער לבית הדין הארצי לעבודה, כך שההליכים המשפטיים בנושא עשויים להימשך עוד זמן".