אי.די.בי קיבלה דרישת אלשטיין: בן משה הודח מתפקיד היו"ר

(עדכון) - אלשטיין התנה את המשך הזרמות הכספים לחברה בהכרה בו כבעל שליטה יחיד וקובע ■ בן משה: ההחלטה לא חוקית ■ אלשטיין ביקש מהדירקטוריון להקים ועדה שתורכב מחברי הדירקטוריון ותנהל את המגעים מול מחזיקי האג"ח

מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה ואדוארדו אלשטיין / צילום: תמר מצפי

טלטלה באי.די.בי פתוח: מוטי בן משה הודח מראשות הדירקטוריון, לאחר שאדוארדו אלשטיין התנה את המשך הזרמות הכספים לחברה בהכרה בו כבעל שליטה יחיד וקובע.

אי.די.בי עדכנה הבוקר כי אלשטיין, בתגובה לאולטימטום של מחזיקי האג"ח, הסכים להקדים הזרמה של 150 מיליון שקל לאי.די.בי, עליה התחייב בעבר (באמצעות מימוש אופציות), מחודש יולי לחודש הנוכחי, וזאת בהתאם לדרישת נאמן מחזיקי האג"ח. אלשטיין גם הודיע בפנייתו לחברה כי הוא מוכן להזרים 100 מיליון שקל נוספים לאי.די.בי בחודשים הקרובים, באמצעות הנפקת מניות.

הדירקטוריון קיבל את התנאי של אלשטיין, וכעת הוא היו"ר היחיד של החברה.

בדרך לעוד הסדר חוב?

עוד ביקש אלשטיין מהדירקטוריון, הצפוי להתכנס בקרוב, להקים ועדה שתורכב מחברי הדירקטוריון ותנהל את המגעים מול מחזיקי האג"ח. דרישת הנאמן להקדמת התשלום של אלשטיין, עלתה באחרונה מחשש כי קופת הקונצרן תתרוקן בקרוב ותוביל למצב בו תידרש אי.די.בי להסדר חוב נוסף.

אתמול שלח הנאמן, חברת הרמטיק, מכתב לדירקטוריון אי.די.בי, בו דרש לקבל באופן מיידי את ההתחייבות מאלשטיין להקדים את ההזרמה, אחרת המחזיקים יתכנסו לשקול את המשך צעדיהם. במכתבו ציין הנאמן כי "מעבר לבעייתיות הנובעת ממצבה המאתגר פיננסית של החברה, וזאת בלשון המעטה, המחלוקות בין בעלי השליטה - בינם לבין עצמם - ובין בעלי השליטה לחברה ולדירקטוריון החברה, מדאיגות ויוצרות חששות כבדים באשר ליכולת החברה לעמוד בהתחייבויותיה כלפי מחזיקי אגרות החוב במלואן ובמועדן".

מהנתונים שמציין הנאמן במכתב, עולה כי יתרות ושווי המזומנים בקופת אי.די.בי עומדים על כ-550 מיליון שקל, מול התחייבויות פיננסיות של כ-770 מיליון שקל עד סוף השנה, מתוכן כ-430 מיליון שקל לתשלום בתחילת יוני. לאי.די.בי שלוש סדרות אג"ח, בהיקף של כ-3 מיליארד שקל, הנסחרות בתשואות של 30%-14%.

מופסדים יותר ממיליארד שקל

אלשטיין ובן משה רכשו אשתקד את השליטה באי.די.בי פתוח, כחלק מהסדר חוב בהשקעה כוללת שמסתכמת עד היום ב-1.8 מיליארד שקל. בתחילת 2015 הובילה החברה, לפי דרישת אלשטיין, מהלך של הנפקת זכויות לגיוס של עד 806 מיליון שקל, אלא שבהנפקה גויס רק מעט יותר ממחצית הסכום, לאחר שבן משה בחר שלא להשתתף בה. כשבוע לאחר מכן דרש בן משה לרכוש מאלשטיין את מניות השליטה, עקב הפרות לטענתו של ההסכם ביניהם. אלשטיין התנגד והשניים פנו להליך בוררות, אותו מנהל ד"ר עמירם בנימיני, שהחל בעבודתו לפני כשבוע.

בעקבות הנפקת הזכויות, גדל שיעור ההחזקה של אלשטיין ל-61.5% מההון של אי.די.בי בעוד שהחזקותיו של בן משה דוללו ל-16.2% בלבד, כאשר שווי השוק המצרפי של החזקות השניים עומד כעת על כ-600 מיליון שקל בלבד - קרי הפסד של קרוב ל-1.2 מיליארד שקל "על הנייר".

במכתב שהעבירו באי כוחו של מוטי בן משה לדירקטוריון החברה, בעקבות ההחלטה הערב, נמסר כי "החלטת הדירקטוריון לקבל עוד אולטימטום של מר אלשטיין, תוך ניצול העובדה שמר בן משה בטיסה, היא מחטף לא חוקי הלוקה ב-4 היבטים:

"הדירקטוריון קיבל החלטה לא חוקית הרומסת את המשטר התאגידי של החברה, את חוק החברות ותקנון החברה תוך ספסור במוסדות החברה; הדירקטוריון נענה פעם נוספת לאולטימטום של אלשטיין לקבל החלטה מיידית - תמורת התחייבות מותנית מצד חברה בבעלותו - שאין כל בטחון שיתקיימו; הדירקטוריון אישר למעשה עסקה חריגה עם בעל שליטה - עסקה שטעונה אישור אסיפת בעלי המניות; ההחלטה עומדת בניגוד להסכם בעלי שליטה ובניגוד גמור להליך הבוררות המתנהל בימים אלו ממש בפני שופט בדימוס".