יחס תושבים לעסקים: תל-אביב עם 4.5; מודיעין עלית - 57

דרוג DUN'S100: תל-אביב מדורגת ראשונה מבין הערים הגדולות בישראל ■ יחס תושבים לעסקים מוכרח להדיר שינה מעיני מקבלי ההחלטות

ביתר עלית / צילום: איל יצהר
ביתר עלית / צילום: איל יצהר

היחס בין מספר התושבים למספר העסקים ממשיך להיות הנתון המוביל לדירוג איתנות פיננסית של רשויות מקומיות בישראל.

על רקע מכלול התוכניות לבנייה מסיבית של מגורים לפתרון משבר הדיור, מדובר בנתונים שמוכרחים להטריד את מקבלי ההחלטות.

על פי נתוני DUN'S100, עיריית תל אביב מדורגת ראשונה מבין הערים הגדולות (שבהן מעל 200 אלף תושבים). יחס התושבים לעסקים בתל אביב עומד על 4.5 תושבים לכל עסק - לעומת 10.6 בראשון לציון או בחיפה או 18.5 באשדוד. הכנסותיה של עיריית תל אביב - עיר של 500 אלף תושבים - עומדות על 4.15 מיליארד שקל, מול הכנסות של 4.3 מיליארד שקל לבירה ירושלים, שבה חיים כ-900 אלף תושבים.

מבין הערים הבינוניות (בין 50 ל-200 אלף תושבים), בולטות חמש המדורגות הראשונות עם יחס חד ספרתי של תושבים לעומת עסקים. בהרצליה מדובר על יחס של פי 6, בכפר סבא, בהוד השרון ובגבעתיים פי 8 ובעיריית רמת גן, בעיקר הודות למתחם הבורסה, היחס בין תושבים לעסקים עומד על 5 בלבד, נמוך רק במעט מתל אביב השכנה הרוויה עסקים.

מבין הערים הגדולות, שלוש ערים לא הצליחו לעבור רף של 90% גבייה של תשלומי ארנונה: בירושלים שיעור הגבייה עמד על 84%, בחיפה 85% ובפתח תקווה הוא עמד על 88%. מהצד השני בולטת עיריית אשדוד, שמצליחה לגבות 94% מהארנונה (לעומת 92% "בלבד" בשנת 2011). מודיעין ורעננה בולטות גם הן בדירוג, עם שיעור גבייה של 96%.

ושלא במפתיע, בערים חרדיות וערביות בפרט ובאזורי פריפריה בכלל, קשה לראות את הרשויות המקומיות מתקיימות ללא עזרה ממשלתית, בעיקר לנוכח היחס הבעייתי של מספר תושבים מול כמות בתי העסק וההיתכנות הכלכלית הבעייתית של הקמת עסקים נוספים הרחק מאזור המרכז.

העיר החרדית מודיעין עלית היא ה"שיאנית" השלילית, עם יחס של 57 בין מספר התושבים (61 אלף) למספר העסקים. אחריה נמצאת ביתר עלית, חרדית גם היא, עם יחס של 46.5 תושבים (47 אלף) מול עסקים. שלישית נמצאת רהט, העיר הבדואית שבנגב, שם היחס בין תושבים (55 אלף) לבין עסקים עומד על 35.

דירוג דנס -1
 דירוג דנס -1

דירוג דנס -2
 דירוג דנס -2

דירוג דנס -3
 דירוג דנס -3