ח"כ אלי כהן מ"כולנו" נרתם לסייע לגיוס האג"ח של אחים נאוי

מציע לאפשר לחברות המימון החוץ בנקאי לגייס אג"ח לפעילותן, "לקידום התחרות בשוק הבנקאות"

זמן קצר אחרי שהצטרף לכנסת מטעם מפלגת "כולנו", אלי כהן, עד לאחרונה המשנה למנכ"ל הכשרת היישוב, נוקט בצעד ראשון בניסיון להשפיע על הפעילות של מי מהחברות הציבוריות. ימים ספורים לאחר שרשות ניירות ערך עצרה את הנפקת האג"ח להמרה של חברת המימון החוץ-בנקאי האחים נאוי , בטענה להפרת סעיף 21 לחוק הבנקאות, הגיש כהן, ח"כ ממפלגת כולנו של משה כחלון, הצעה לתיקון החוק, שנועד לאפשר את הגיוס.

בדברי ההסבר לתיקון לחוק מציין כהן כי "על רקע ריכוזיות המערכת הבנקאית בכלל, ובמגזר העסקים הקטנים ומשקי הבית בפרט, חשוב לפעול לגיוון מקורות המימון העומדים לרשות גופים חוץ-בנקאיים. התיקון להצעת החוק מאפשר לחברות המימון החוץ-בנקאי לגייס אג"ח לשם פעילותן".

אחים נאוי, נזכיר, נאלצה לבטל בשבוע שעבר את הנפקת האג"ח שלה לציבור, לאחר שכבר השלימה את השלב המוסדי המוקדם בו זכתה לביקושי יתר גבוהים של יותר מפי 2 מסכום הגיוס המבוקש - 250 מיליון שקל. החברה הסבירה כי לאחר המכרז המוסדי היא קיבלה הודעה מרשות ני"ע, לפיה ביצוע ההנפקה מפר את חוק הבנקאות. זאת, מאחר שלפי עמדת בנק ישראל "הנפקת איגרות חוב, כשהיא נעשית במקביל למתן אשראי בידי מי שאינו תאגיד בנקאי, יש בה משום הפרה של סעיף 21 (א) (2) לחוק הבנקאות". ברשות הדגישו כי תכלית הוראות הסעיף היא "להגביל את האפשרות לגייס כספים מהציבור על מנת להשתמש בהם למתן אשראי-לציבור, רק למוסדות במערכת הבנקאית".

כהן מסביר כי "ככל שמקורות האשראי שיעמדו לרשות אותם גופים חוץ-בנקאיים יהיו רבים ומגוונים יותר, כך עלות המקורות תהיה זולה יותר, וכנגזרת מכך האפשרות שלהם להציע ריבית נמוכה יותר לנוטלי האשראי תגדל". עוד לדבריו, "יישום התיקון האמור יאפשר לגופים המוסדיים שבידיהם מקורות מימון בהיקפים משמעותיים, לקחת חלק בקידום התחרות בשוק הבנקאות". הוא מציין כי בהצעת החוק ישנם סייגים שיחייבו חברות מימון חוץ-בנקאיות לגייס על בסיס תשקיף שיאושר על-ידי רשות ני"ע, והאג"ח ידורגו לכל הפחות בדירוג השקעה.

כהן (43), רואה חשבון בהשכלתו, כיהן כמשנה למנכ"ל הכשרת היישוב שבשליטת עופר נמרודי עד שהצטרף לכנסת, ועלות העסקתו שם ב-2014 הגיעה ל-2.3 מיליון שקל. טרם כניסתו להכשרת היישוב שימש כאנליסט וראש תחום תאגידים בחברת הדירוג S&P מעלות.