"בר סימן טוב - איש האוצר שרואה הכול דרך החור שבגרוש"

בהסתדרות הרפואית מבהירים כי לא יעברו לסדר היום אם יאושר מינויו של סגן הממונה על התקציבים לשעבר למנכ"ל משרד הבריאות ■ 51% מרופאי המדינה מסתפקים במחאה ציבורית על פני עיצומים ושביתות

משה בר סימן טוב / צילום: איל יצהר
משה בר סימן טוב / צילום: איל יצהר

"אנו מתנגדים למועמדותו של איש האוצר שרואה הכול דרך 'החור שבגרוש' ודוגל בייבוש מערכת הבריאות כדי להכריח את הרופאים 'להתייעל' על חשבון המטופלים" - כך כתב אמש (א') יו"ר ההסתדרות הרפואית (הר"י), ד"ר ליאוניד אידלמן, באיגרת ששלח לכלל הרופאים והרופאות בישראל.

האיגרת של אידלמן פותחת באופן רשמי את המאבק של ההסתדרות הרפואית נגד הכוונה של מחזיק תיק הבריאות המיועד, יעקב ליצמן, למנות את משה בר סימן טוב, לשעבר סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, לתפקיד מנכ"ל משרד הבריאות.

בהסתדרות הרפואית מתנגדים באופן עקבי ומסורתי למינוי מנהלים שאינם רופאים, ומציינים כי מאז קום המדינה לא עמד בראש משרד הבריאות אדם שאינו רופא - בין היתר על רקע ההתנגדות הברורה של הרופאים. אידלמן השמיע מסר תקיף בעניין כבר לפני חודש ימים לאחר ש"גלובס" חשף כי ליצמן נחוש למנות לתפקיד אדם שאינו רופא, אולם ההתנגדות הזו הפכה חריפה הרבה יותר לאחר שהתבהר כי המועמד הסופי שלו לתפקיד הוא איש אגף התקציבים באוצר - "סדין אדום" עבור רבים במערכת הבריאות, אף שבר סימן טוב חתום דווקא על כמה מהלכים שחיזקו את המערכת הציבורית.

"אנו מתנגדים למינויו של אדם המתמחה אך ורק בתקצוב כלכלי ולא ברפואה ובניהול", כתב עוד אידלמן. לא נוכל לעבור לסדר היום על מינויו של מי שחתום על חוקי ההסדרים בשנים האחרונות שביקשו לצמצם את גבולות המקצוע שלנו ולהחליש את הקהילייה הרפואית", הוא הוסיף. אידלמן מתכוון בין היתר לסעיפים בחוקי ההסדרים שניסו לרסן את הרפואה הפרטית - מהלכים שהומלצו גם על-ידי ועדת גרמן אבל לא יושמו עד היום. "אנו בעד מינוי של רופא מנהל אשר למד ועסק ברפואה במשך שנים, ניהל מערכת בריאות וחשוב מכול - אחז בידו של מטופל והסתכל לו בלבן של העיניים", קבע אידלמן.

בהסתדרות הרפואית הדגישו כי בוועידות השונות שכינס הארגון עם השנים התקבלו פעם אחר פעם החלטות הקוראות למנות אך ורק רופאים לא רק למשבצת של מנכ"ל משרד הבריאות אלא גם לתפקידי מנהלי בתי חולים, מנהלי קופות חולים ואפילו מנהלי מחוזות. בהקשר הזה נכשלה ההסתדרות הרפואית עד כה: פעם אחת כשלא הצליחה לסכל את מינויו של אביגדור קפלן לתפקיד מנהל הדסה, וכן כשהכילה את העובדה שבכל ארבע קופות החולים בישראל המנכ"לים אינם רופאים.

למעשה, כך הדבר גם בקופת חולים "כללית", אף שבבעלותה 14 בתי חולים. אידלמן מכיר היטב את המבנה הארגוני של הכללית, שכן הוא משמש מנהל מחלקת ההרדמה בבית החולים בילינסון, השייך לכללית. בשיחה עמו טען בחודש שעבר אידלמן כי ניהול קופה שונה מניהול משרד הבריאות, שכן קופת חולים עוסקת באספקת שירותי בריאות ואילו משרד הבריאות עוסק בראש ובראשונה ברגולציה רפואית.

בסביבתם של ליצמן ובר סימן טוב נערכו מבעוד מועד לטיעונים שמשמיעים הרופאים. הם יודעים כי לפי תקנות בריאות העם, במקרה שבו מנהל המערכת הרפואית אינו רופא יש למנות רופא לצדו. למעשה, מינויו של בר סימן טוב לא יחייב היערכות מיוחדת למינוי רופא כזה, שכן ממילא במשרד הבריאות קיימת משרה בכירה של "ראש מינהל רפואה" המאוישת מאז ומתמיד ברופא בכיר. כיום זו ד"ר ורד עזרא, ובעבר היו אלה בין היתר פרופ' ארנון אפק (מנכ"ל המשרד כיום) וד"ר חזי לוי (כיום מנכ"ל ביה"ח ברזילי).

בהסתדרות הרפואית לא מיהרו להילחם הפעם בליצמן לאחר שנכוו מהמלחמה הקודמת שלהם בו, עת עתרו בשנת 2009 לבג"ץ נגד עצם המינוי שלו לתפקיד סגן שר המשמש כשר בפועל. עם זאת, ולמרות שבארגון מעריכים כי ליצמן מגיע למשרד עם ביטחון חסר תקדים ולכן אין סיכוי אמיתי שהמאבק יצליח, הם רואים זאת כמלחמה עקרונית שחייבת להתנהל. בארגון טרם החליטו באיזה אופן יתנהל המאבק, אולם לפי הערכות הדברים יתמקדו במחאה ציבורית בעיקר ולא בצעדים ארגוניים או משפטיים.

על-פי סקר שערך ארגון רופאי המדינה (אר"מ) בראשות ד"ר נמרוד רחמימוב, ארגון המשתייך להר"י, מתחזקת ההערכה שתהיה זו מחאה ציבורית בעיקרה. כך, 51% מהרופאים שהשיבו כי הם מתנגדים למינוי מנכ"ל שאינו רופא וסבורים כי יש לנהל מחאה ציבורית ותקשורתית, לעומת 49% הסבורים כי יש לפתוח בצעדים ארגוניים הכוללים בין היתר עיצומים ושביתות. ככלל, 71% מהנשאלים השיבו כי מנהל שאינו רופא צפוי להזיק למערכת הבריאות, לעומת 11% הסבורים כי הוא צפוי דווקא להועיל למערכת. 15% השיבו כי אין חשיבות להכשרה המקצועית של מנכ"ל משרד הבריאות ו-3% השיבו כי אין להם דעה בנושא.

ד"ר רחמימוב, שמוביל את האופוזיציה הפנימית בהר"י כנגד אידלמן ונחשב לרוב כניצי יותר, הודיע כי ארגון רופאי המדינה יבקש לנהל תחילה הידברות עם ליצמן לאחר כניסתו הפורמלית לתפקיד, וזאת לפני קבלת כל החלטה באשר לצעדים שיינקטו.