"שוק ההון מסוגל וצריך להיות שותף לפתרון הבעיות של המשק"

כך אמר היום ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, בפורום שוק החוב של מידרוג שנערך הבוקר בתל אביב

פנסיה  / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

"אנו עדים היום לתקופה מעניינת מאוד - ריבית נמוכה ברמה היסטורית שמשפיעה על שווי הנכסים. מכיוון שעלות המימון מאוד נמוכה ולאור אלטרנטיבות ההשקעה - משקיעים מוכנים לשלם יותר על כל נכס", כך אמר היום (ב') רן גולדשטיין, סמנכ"ל וראש תחום נדל"ן של מידרוג בפורום שוק החוב של מידרוג שנערך הבוקר בתל אביב.

גולדשטיין אמר כי "המשקיע הסביר רואה תשואה יותר גבוהה בעסקי הנדל"ן לעומת השקעות אלטרנטיביות. היות ועלות המימון שלו נמוכה, ביכולת המשקיע להציע מחיר עודף לנכסים, דבר שמעלה את מחירי הנכסים בשוק. שיעורי ההיוון הקיימים היום בשווקים השונים, הינם נמוכים באופן אבסולוטי ובין היתר, משקפים את רמת הריבית הנמוכה הקיימת בשווקים השונים".

לדבריו, "עליית הריבית עלולה לגרום לעלייה בשיעורי ההיוון, דבר שיפחית את שווי הנכסים. אולם צריך לזכור שני דברים מרכזיים: שווי הנכסים נגזר גם מהתזרים שאותו הם מייצרים ועל כן בסביבת כלכלה צומחת קיימת ציפייה לעלייה בשכר דירה, שתמתן הן את הפחתת שווי הנכס והן את השינוי בשיעור ההיוון". גולדשטיין הוסיף ואמר עוד כי "צריך לשים לב בכל מקרה לכך שגם עליה בריבית איננה גורמת בהכרח לעליה חד ערכית בשיעורי היוון וכי שיעורי ההיוון לא יעלו באותו מידה או מהירות כמו שיעורי הריבית".

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, אמר כי "בכל העולם כמו בישראל כולם נמצאים במלכודת דבש של ריבית נמוכה, במשחק שיצר שיווי משקל חדש של 'תיקו אפס' שמי שיוצא ממנו ראשון עלול להיות המפסיד. המשחק המסוכן הזה של ריבית לא ריאלית יוצר תמחור חסר לסיכוני שוק, סיכוני אשראי ותמחור עודף לנכסים".

לדבריו, "כמו כולם, גם אצלנו מפחדים מהתחזקות השקל שתגרום להחלשות הכלכלה ומעדיפים את הצמיחה מול מחירי נדל"ן ומניות מנופחים. ביטאה זאת בשבוע שעבר ז'נט יילן וציינה בעדינות את הידוע לכולם שמחירי המניות גבוהים מדי והפילה את השווקים, אך כמות הכסף חזקה מכל רציונאל כלכלי".

היימר הוסיף ואמר כי "שוק ההון מסוגל וצריך להיות שותף לפתרון הבעיות של המשק. לא תהיה תחרות באף ענף בלי גיבוי של שוק ההון, בין עם זה אשראי חוץ בנקאי, הפרדת חברות האשראי מהבנקים, התייעלות החברות הממשלתיות, מימון פרויקטים לדיור וכו'. בשביל לקדם את כל היעדים הללו לא צריך להשתמש בתקציב שהוא משאב במחסור אלא לייעל את שוק ההון ולהשתמש בכספי החיסכון הפנסיוני ובשביל זה צריך להכיר ביתרונות של שוק יעיל ומתפקד. אם יותר קל להנפיק חברות ישראליות בלונדון אז יש בעיה אך היא פתירה. אם נשאיר את האשראי החוץ בנקאי בידי הבנקים לא תהיה תחרות, בלי איגוח לא יהיו מקורות מימון לעסקים קטנים ובינוניים. האתגרים רבים וצריך לרתום את כוחות השוק ולא להרתיע אותם מלהשתתף במשימות הלאומיות".