דריכות בשווקים: האם יוון תצליח להימנע מקריסה ופשיטת רגל?

נציגי יוון וגוש האירו התכנסו אתמול לסבב שיחות נוסף במטרה לגבש מתווה להסכם שימנע חדלות פירעון יוונית ■ כצעד בונה אמון, יוון הצליחה לשלם אתמול לנושיה תשלום בהיקף של 750 מיליון אירו, אך הזהירה כי היא ניצבת בפני משבר חמור

יוון הצליחה להימנע היום (ג') ממצב של חדלות פירעון לאחר שהצליחה לשלם לקרן המטבע הבינלאומית תשלום חוב של 750 מיליון אירו (840 מיליון דולר) אתמול בשעות הערב. אולם, היא מזהירה כי בתוך כשבועיים היא עלולה להיקלע שוב למשבר מזומנים ולהיכנס למצב של פשיטת רגל אם היא לא תגיע להסכם עם נושיה בקרוב.

במקביל לצעד בונה האמון שביצעה יוון אתמול, נציגיה ערכו סבב שיחות נוסף עם שרי האוצר של גוש האירו (האירוגרופ) וקרן המטבע במטרה לגבש מתווה שיסלול את הדרך להמשך תוכנית החילוץ שלה וימנע ממנה לפרוש מגוש האירו. נושיה של יוון, במרכזם גרמניה, ממשיכים לדרוש רפורמות מקיפות יותר לפני שיעניקו לה סיוע נוסף בהיקף של 7.2 מיליארד אירו.

"אנחנו מברכים על ההתקדמות שהושגה עד כה.. אך במקביל אנחנו מכירים בכך שדרוש עוד זמן ומאמץ כדי לגשר על הפערים בנוגע לחילוקי הדעות", כך לפי הצהרה שפרסמו שרי האוצר של האירוגרופ".

עם זאת, גם שר האוצר הניצי של יוון יאניס וארופאקיס, מודה בפה מלא כי יוון מתמודדת עם משבר בלתי נמנע בעוד היא נאבקת להחזיר חובות בהיקף של כ-240 מיליארד אירו.

בשבועות הקרובים יוון תיאלץ לעבור משוכות נוספות בדמות החזרי חוב גבוהים. בחודש יוני יהיה עליה להחזיר לקרן המטבע 1.5 מיליארד אירו וביולי-אוגוסט היא תידרש להחזיר לבנק האירופי המרכזי עוד 3 מיליארד דולר. אתונה עושה מאמצים גדולים לגייס את החוב ולוחצת על הממשל המקומי במדינה, שראשיו מתחילים להביע התנגדות.