חברת החשמל נערכת לתקלה באספקת הגז מ"תמר"

חברת החשמל תרגלה אתמול היערכות לתקלה באספקת הגז ממאגר "תמר", גודש במערכת הולכת הגז והעלאת ההספק בצינור המוביל את הגז הטבעי לישראל

אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת קידוח תמר / צילום: בן יוסטר

חברת החשמל תרגלה אתמול (ב') היערכות לתקלה באספקת הגז ממאגר "תמר", גודש במערכת הולכת הגז והעלאת ההספק בצינור המוביל את הגז הטבעי לישראל. כיום מגיע הגז לישראל באמצעות צינור אחד בלבד, ובמקרה של תקלה באסדה או בצינור, תידרש חברת החשמל לצרוך דלקים יקרים ומזהמים יותר.

מלבד הנהלת החברה, לקחו חלק בתרגיל גם גורמים חיצוניים ממשרד התשתיות הלאומית, האנרגיה והמים, המשרד להגנת הסביבה, רשות הגז, נתג"ז, כבאות ארצית, תש"ן (תשתיות נפט) ונציגי יצרני החשמל הפרטיים.

לטענת יפתח רון-טל , יו"ר חברת החשמל, היתרון הגדול של משק האנרגיה בישראל היא גם נקודת התורפה הגדולה ביותר שלה: "יש לנו מאגר גז יחיד וצינור גז יחיד. וכך גם יהיה בחמש השנים הקרובות לפחות".

עוד הוסיף רון-טל כי יש לפעול מיידית על מנת להתקין מצוף גז נוזלי נוסף "זאת כדי לצמצם את הנזקים העלולים להתרחש במשק המבוסס על צינור גז בודד". כבר במארס האחרון חשף גלובס כי חברת החשמל בוחנת בניית מצוף ימי נוסף בדרום הארץ, כך שלמקרה חירום ניתן להכשיר את שירותיה של אוניית LNG נוספת שתתחבר למצוף. חברת נתג"ז הממשלתית היא זו ששילמה על המצוף הראשון הממוקם כ-10 ק"מ מערבית לחדרה כ- 150 מיליון דולר.

לשמחתה אולי של חברת החשמל, דווח אתמול משרד הביטחון כי ישראל רכשה מגרמניה ארבע ספינות טילים מדגם סער 5, שנועדו בין היתר לאבטח אסדות גז ישראליות הפועלות בים התיכון.