אלכס גלעדי: "רשות השידור החדשה נידונה לכישלון"

דן שילון בפסטיבל הטלוויזיה "שובר מסך": "הפוליטיקאים, ובמיוחד ראש הממשלה הנוכחי, לא מוכנים לשחרר את השידור הציבורי" ■ ייעץ לעורך הראשי של הרשות, יונה ויזנטל, "לקחת את הרגליים ולברוח"

אלכס גלעדי / צלם: איל יצהר
אלכס גלעדי / צלם: איל יצהר

בכירי רשות השידור לשעבר, דן שילון ואלכס גלעדי, תקפו היום (ג') את הכוונות להקים תאגיד שידור ציבורי חדש.

בפאנל שעסק במצבה של רשות השידור בפסטיבל "שובר מסך" של מכללת עמק יזרעאל, אמר נשיא זכיינית ערוץ 2 קשת, אלכס גלעדי, ליונה ויזנטל, העורך הראשי של רשות השידור בפירוק, כי "תאגיד השידור הציבורי החדש נידון מראש לכישלון".

לדברי גלעדי, "המנוף של טלוויזיה הוא הטאלנטים, ובכל פעם שתרצו להביא טאלנטים ולשלם להם, תצטרכו ללכת לאוצר, שלא יאשר לכם את המשכורות, כי הדבר יעשה להם בלגן בתוך השידור הציבורי".

שילון, שהיה ממקימי רשות השידור, אמר כי הוא מייעץ לויזנטל "לקחת את הרגליים ולברוח".

לדברי שילון, יש מקום לשידור ציבורי בישראל, אבל רק כזה שיש בו לא יותר מ-300 עובדים. לדבריו, "הפוליטיקאים, ובמיוחד ראש הממשלה הנוכחי, לא מוכנים לשחרר את השידור הציבורי. ראש הממשלה נתניהו רוצה את התקשורת קרוב לחיקו, ולא רק את רשות השידור אלא את כלי התקשורת כולם, גם את ערוץ 2 וגם את ערוץ 10. כל עוד זה יהיה המצב - לא תהיה תקומה לרשות השידור".

בניגוד לדבריו של שילון, מדברי גלעדי דווקא עלה כי הוא חושב שאין יותר מקום לשידור, שאותו הוא כינה "ממלכתי", משום שהוא קיים רק משום "שהממלכה רוצה", ברמזו לפוליטיקאים.

לדבריו, "היום הערוצים המסחריים, יחד עם גופי הכבלים והלוויין, ממלאים את הצורך הציבורי לשידורים, גם בזכות החדשות וגם בזכות השידורים הדוקומנטריים".

ויזנטל אמר כי רשות השידור במצבה הנוכחי חפה לחלוטין מהשפעות פוליטיות. עוד הוא ציין כי הרשות היא המאוזנת מכל כלי התקשורת בישראל, וכי הבחירות האחרונות הוכיחו זאת.

לדבריו, הוא מאמין שאנשי זכייניות ערוץ 2 קשת ורשת נפגשים עם פוליטיקאים ועם אנשי האוצר בתדירות גבוהה מאשר מנהלי רשות השידור.

לשאלה האם גם בקשת מרגישים כי יש רצון לשלוט בתקשורת, השיב גלעדי כי "ב-10 השנים האחרונות - לא ערוץ 10, לא רשת ולא קשת הרוויחו אפילו שקל אחד. זה קורה בגלל הרגולטורים והקומיסרים לדורותיהם, ומי שעומד מעליהם וממנה אותם".

כפי שפורסם ב"גלובס", מצבה של רשות השידור הוא קריטי, וזאת עקב אי-גביית האגרה מתחילת השנה והמחסור בהזרמה תקציבית של כספים מהאוצר. עקב כך הוקפאו ההפקות, ואין התקדמות ממשית בבניית תאגיד השידור הציבורי החדש.