בן אליהו על כוונת כחלון להעלות מס הרכישה: "רעיון מטומטם"

מנכ"ל משרד הבינוי היוצא: "אם נכביד את העול על המשקיעים, מחירי השכירות יכפילו את עצמם"

שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה בן אליהו / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל משרד הבינוי היוצא, שלמה בן אליהו, כינה הבוקר (ה') את הרעיון לטפל במצוקת הדיור באמצעות מיסוי מקרקעין כ"רעיון מטומטם".

במפגש המקצועי של ענף הבנייה והתשתיות באילת אמר בן אליהו כי "מיסוי לא מייצר דירות ולא מביא שינויים לאורך זמן... אלא יכול רק לשנות צורת אחזקה, כלומר בעלות או שכירות. אם נכביד את העול על המשקיעים, מחירי השכירות יכפילו את עצמם".

לדבריו, רק הגדלת ההיצע תביא לירידת מחירים.

בתחילת החודש חשף "גלובס" כי כחלון מתכנן להעלות באופן דרמטי את מס הרכישה על דירות להשקעה עד ל-20%-25% מהשקל הראשון, לעומת 5%-10% באופן מדורג כנהוג היום. (לסיפור המלא)

בתחילת דבריו הוזכר לבן אליהו כי בכנס בשנה שעברה קרא לצעירים לא לקנות דירות. "מה איכפת לו", אמר נציג ההתאחדות, "הוא הולך עכשיו הביתה, אבל הצעירים צריכים לשלם היום 300 אלף שקל יותר על אותה דירה". בן אליהו השיב כי "הבעיה היא שאין למינהל היצע קרקעות מתוכנן, ובמקביל הציבור לא מאמין לממשלה ומקדים ביקוש".

בן אליהו הציג שני מהלכים שמטרתם לייעל את מערכת התכנון. האחד, "מכרזי אופציה" באזורים בעלי ביקוש נמוך, בהם היזם מתלבט אם לשים את הכסף על הקרקע. בשיטה זו, היזם לא משלם עם הזכייה במכרז, אלא ניתנת לו תקופה קצובה של שנה שבה הוא מנסה לקדם את התב"ע, רואה אם הרשות המקומית מעניקה לו שבס ואם מצליח לארגן קבוצת רכישה.

כך, רק אם יש היתכנות כלכלית לפרויקט, היזם מממש את האופציה. ההצעה השנייה של בן אליהו הייתה כי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י, לשעבר המינהל) תשווק קרקעות שנמצאות בשלב ההתנגדויות: "במקום שאנחנו נשב על הצוואר של הוועדות, תכמתו אתם (הקבלנים - א.ש.) את המוצר, תקנו אות ותרוצו איתו בוועדות. הצעה זו של בן אליהו זכתה לביקורת קולנית מצד קהל הקבלנים.

בהתייחסו לממשלה הנכנסת החמיא המנכ"ל היוצא לשר האוצר הנכנס, משה כחלון, וצוותו: "הם חקרו אותי כמו בשב"כ וביקשו להבין כל חוליה בשרשרת הייצור והפגמים שבה. אני מצדיע להם".