פרוטרום רכשה תוך כשבוע חברות בקנדה והודו ב-53 מיליון דולר

המנכ"ל אורי יהודאי על הרכישה החמישית מתחילת השנה: "היא מחזקת את מעמדה של פרוטרום כאחת החברות הגדולות והמובילות בעולם בתחום הטעם"

אורי יהודאי / צילום: איל יצהר
אורי יהודאי / צילום: איל יצהר

חברת פרוטרום , בראשות הנשיא ומנהל העסקים אורי יהודאי, ממשיכה ביישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה שלה באמצעות רכישת חברות פרטיות קטנות ברחבי העולם. היום הודיעה פרוטרום כי חתמה על הסכם לרכישת 95% ממניות חברת BSA הקנדית תמורת 35.6 מיליון דולר במזומן. זאת לאחר שביום חמישי האחרון דיווחה על רכישת 60% ממניות חברת הטעמים והריחות ההודית סונארום תמורת 17.2 מיליון דולר.

פרוטרום, שעוסקת בייצור ושיווק של תמציות טעם וריח לתעשיית המזון והמשקאות, ציינה כי כמו מרבית הרכישות שביצעה בעבר, גם הסכם הרכישה הנוכחי כולל אופציה לרכישת יתרת המניות החברה הקנדית החל מעוד שנתיים, במחיר המותנה בביצועיה העסקיים.

העסקה תמומן באמצעות חוב בנקאי ותושלם בשבועות הקרובים.

לא רק אירופה

חברת BSA נוסדה בשנת 1989 בידי מרסל בריל ומפעילה אתר ייצור במונטריאול, בו מועסקים כ-140 עובדים. פעילותה העיקרית של BSA היא בפיתוח, ייצור ושיווק של טעמים לא מתוקים (טעמי Savory), הכוללים תערובות תבלינים וחומרי גלם פונקציונאליים לתעשיית המזון, עם דגש מיוחד על תחום הבשר המעובד ומזון הנוחות. בפרוטרום ציינו כי בריל וארבעת השותפים המנהלים של BSA ימשיכו בתפקידיהם בחברה כמנהלים וחלקם גם כבעלי מניות.

בשנת הכספיים שהסתיימה באוגוסט 2014, הציגה החברה הקנדית הכנסות של כ-34 מיליון דולר, כך שהעסקה מתבצעת לפי מכפיל מכירות של 1.1 על תוצאות אשתקד. בפרוטרום הדגישו כי BSA פיתחה בשנים האחרונות פעילות בהודו, בנוסף לפעילותה בצפון אמריקה, הכוללת אתר ייצור מקומי, וכי רכישתה תחזק עוד יותר את מעמדה של החברה הישראלית בשוק ההודי הצומח, ומתווספת לפעילות הצומחת של סונארום ההודית, על רכישתה הודיעה פרוטרום לפני ימים אחדים.

יהודאי הדגיש כי מדובר ברכישה אסטרטגית המבססת את מעמדה של החברה הישראלית כאחת הגדולות והמובילות בעולם בתחום הטעם, ומחזקת את נוכחותה ומיצובה כיצרנית עולמית מובילה של פתרונות טעמי Savory.

לדבריו, עד היום פרוטרום נהנתה ממובילות שוק בתחום פתרונות ה-Savory באירופה, ורכישת BSA צפויה לחזק את מעמדה של החברה בתחום זה גם בצפון אמריקה ובהודו.

"אנו ממשיכים ביישום אסטרטגיית הצמיחה המהירה והרווחית שלנו. רכישת קבוצת BSA היא החמישית שאנו מבצעים מתחילת השנה ואנו פועלים לאיתור ולביצוע רכישות אסטרטגיות נוספות של חברות ופעילויות בתחומי פעילותנו, תוך דגש מיוחד על שווקים בעלי קצבי צמיחה גבוהים", ציין יהודאי.

זינוק במניה בשנים האחרונות

כאמור, רק לפני שלושה ימים דיווחה פרוטרום על רכישת השליטה בסונארום תמורת 17.2 מיליון דולר. העסקה מומנה באמצעות אשראי בנקאי, והסכם בין הצדדים כולל אופציה לרכישת יתרת המניות החל מעוד שנתיים, במחיר התלוי בביצועיה של החברה הנרכשת. מייסדי החברה, משפחת גולטי, צפויים להמשיך בתפקידיהם בחברה.

סונארום נוסדה ב-1981 ומכירותיה צומחות בשנים האחרונות בקצב דו-ספרתי. ב-2014 אלו הגיעו ל-12 מיליון דולר. לסונארום אתר פעילות בבנגלור, ובנוסף להודו יש לה פעילות בכ-20 שווקים באפריקה, ולקוחותיה כוללים יצרני מזון ומשקאות מקומיים וגלובליים. בפרוטרום ציינו כי רכישה זו "מהווה צעד חשוב נוסף בהשגת יעדה של פרוטרום להרחיב את פעילותה בשווקים המתפתחים של הודו ואפריקה, בהם שיעורי צמיחה גבוהים".

מניית פרוטרום שמרה היום על יציבות, לאחר שעלתה ב-23% מתחילת 2015 וב-360% בשלוש השנים האחרונות. פרוטרום נסחרת כיום בבורסה לפי שווי של 8.7 מיליארד שקל, כאשר שתי הנציגות הנוספות של תעשיית המזון הישראלית, אסם ושטראוס, נסחרות לפי שווי של 9 מיליארד שקל ו-7.1 מיליארד שקל, בהתאמה. בסוף מרץ נמכרה השליטה בענקית מזון מקומית נוספת, תנובה, לידי קבוצת ברייטפוד הסינית לפי מחיר ששיקף שווי חברה של 8.6 מיליארד שקל לתנובה.