"גלובס" חושף: דוח החשכ"לית המטלטל על שיבא

החשכ"לית: "הדוח בעייתי וממצאיו מצביעים על התנהלות לקויה של המרכז הרפואי, בין היתר בכל הקשור לפעילות במקרקעין"

שבועיים אחרי שחשף "גלובס" שמשרד האוצר קיבל לידיו זה מכבר דוח בדיקה מיוחד שהזמינה החשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו באשר להתנהלותו של בית החולים הממשלתי שיבא (תל השומר) בכל הקשור לשימוש במקרקעין ונכסי מדינה, אנו מפרסמים היום לראשונה את ממצאי הדוח ואת הצעדים הנדרשים לביצוע כפי שכתבה בויאנג'ו למנכ"ל שיבא, פרופ' זאב רוטשטיין.

הדוח, שחובר על ידי רו"ח חגית ג'ורג'י, שנשכרה על ידי האוצר, מעלה שבניגוד לטענות שמשמיעים בימים האחרונים גורמים מטעמו של רוטשטיין, רוב הממצאים אינם נוגעים כלל ועיקר לתקופת המנדט הבריטי - טענות שניסו להציג את הדוח כמוגזם וקנטרני. למעשה, סוגיית ההתיישנות לכאורה רלוונטית רק לסעיף הראשון בממצאי הדוח הנוגע ל"חוקיות ותקינות רישום השטחים", וגם במקרה זה יש כ-80 מבנים לפחות שנמצאו ללא היתר אף שנבנו לאחר קום המדינה, לעומת 70 מבנים שנבנו לכאורה בתקופת המנדט.

לפי ממצאי הדוח, הנהלת שיבא חזרה לעסוק לכאורה בהרפתקאות באפריקה, אף שכבר נכוותה בעבר מ"פרשת ירדנה עובדיה". בשנת 2007 השתתפה הנהלת שיבא בפרויקט בנייה של בית חולים בגינאה המשוונית בשיתוף חברת הבנייה אשטרום, בהתקשרות מול ירדנה עובדיה שהציגה עצמה אז כיד ימינו של הנשיא המקומי. היום, על אף הסכסוך המשפטי והביקורת שהושמעה גם מצד מבקר המדינה, שיבא במגעים לסייע בצורה זו או אחרת הקמת בית חולים אוניברסיטאי במדינת גאנה.

לפי הדוח, מי שאמורה להוביל את הפרויקט היא חברת ההנדסה EDC הפועלת משטח תל השומר מאז 1999 ללא מכרז, בלי שהשימוש שלה במקרקעין הוסדר ובלי שהיא משלמת לביה"ח דמי שכירות. התקשרות כזו, לפי הדוח, "אינה תקינה או מקובלת". באשר לפרויקט באפריקה, מציינת החשבת הכללית כי לא ברור אילו שירותים שיבא אמור לספק לבית החולים באפריקה ואם בעלי תפקידים בשיבא אמורים לסייע לפרויקט ואף לקבל על כך שכר. עבאדי בויאנג'ו דורשת לקבל מידע מפורט בעניין עד יום רביעי הקרוב.

אחד הפרקים בדוח מתייחס להעברת נכסי מדינה ללא קבלת תמורה. כך, למשל, בית האבות גיל עד, שנמצא בשטח בית החולים ומשתמש במבנים של ביה"ח, אינו משלם לביה"ח שכירות. בנוסף, עובדי בית האבות מתגוררים בביתנים שבית החולים העמיד לטובתם תמורת דמי שכירות סמליים בלבד, וזאת כאשר בקופת בית האבות עודף כספי גבוה לפי אנשי האוצר. בית האבות נמצא בבעלות עמותה, שאחד ממייסדיה הוא מהאנשים החזקים בשיבא ובמערכת הבריאות בכלל - פרופ' מרדכי (מוטקה) שני, בעבר מנכ"ל שיבא וכיום נשיא תאגיד הבריאות בשיבא.

עבאדי בויאנג'ו דורשת מפרופ' רוטשטיין להעביר לידי אנשיה את כל פרטי ההתקשרות עם בית האבות, להסדיר את השימוש בנכסים ולחתום על הסדרים חדשים שיעמידו את ההכנסות לטובת בית החולים ישירות ולא לטובת התאגיד. עוד עולה מפרק זה בדוח שבין שיבא לקופת חולים מכבי קיים הסכם התקשרות שבמסגרתו מעונות השיקום של מכבי הפועלים בשטח ביה"ח מספקים שירותים גריאטריים לשיבא, ובתמורה מקבלת מכבי 50% מעודף ההכנסות על ההוצאות. על פי הדוח, תאגיד הבריאות של שיבא אמנם מקבל נתח מההכנסות, אבל התאגיד אינו מעביר כל תקורה לטובת בית החולים מהכנסות אלה.

לפי ממצאי הדוח, הקרקע של הקניון הפועל בשיבא הוחכרה לטובת "חוג הידידים" של שיבא למשך 30 שנה, וגם ההכנסות עוברות לחוג הידידים. במשרד האוצר לא מבינים מדוע חוג הידידים צריך להחזיק בבעלותו קניון, ומבקשים מהנהלת שיבא לבדוק דרכים משפטיות להעביר את ההכנסות (בניכוי הוצאות תפעול) ישירות לבית החולים. עוד מעלה הדוח שתחת תאגיד הבריאות של שיבא פועלת חברה בת בשם "שיבא משק וחניה" שמפעילה את החניונים בבית החולים. הדוח מעלה שהסכומים המועברים מהחברה לתאגיד נמוכים מהקבוע בהסכם, וכי נמצאו ליקויים באופן ביצוע ההתחשבנות בין התאגיד ובית החולים באשר לפעילות זו.

ככלל, ממצאי הדוח מעלים סימן שאלה בדבר שורה של התקשרויות והסכמים עם צדדים שלישיים שנחתמו "בחריגה מהרשאה". עבאדי בויאנג'ו כותבת על כך לרוטשטיין: "תגובתך לממצא זה שלפיה הגבלת סמכות החתימה היא 'מגוחכת' לא מקובלת עליי ואני רואה אותה בחומרה רבה. אבהיר כי בתוך שבועיים ממועד קבלת מכתבי זה, עסקה שתבוצע שלא בהתאם להרשאה, אני אשקול להמליץ לנציב שירות המדינה על העמדה לדין של המעורבים בעסקה ו/או ביטול העסקה לאלתר".

בפתח דבריה הנוגעים לדוח כותבת עוד עבאדי בויאנג'ו: "אבקש להדגיש כי הדוח בעייתי וממצאיו מצביעים על התנהלות לקויה של המרכז הרפואי, בין היתר בכל הקשור לפעילות במקרקעין".

הביקורת של עבאדי בויאנג'ו וממצאי הדוח אינם מסייעים בלשון המעטה למינויו של פרופ' רוטשטיין לתפקיד מנכ"ל המרכז הרפואי הדסה, אולם לפי שעה מחזיק תיק הבריאות יעקב ליצמן מפגין נחישות להוביל את המינוי, אף שהוא עצמו מעיד על התנהלות בעייתית מצד רוטשטיין.

מבית החולים שיבא לא התקבלה תגובה לידיעה.