המשבר בכיל: הוסכם לקצץ ב-50% את מספר המפוטרים

אבי ניסנקורן וניר גלעד דחו את הדיון בבית הדין לעבודה וימשיכו בדיונים ללא התערבות בית הדין; ייפגשו שוב בצהריים ■ בימים האחרונים הושגה הסכמה על צמצום בהיקף הפיטורים, אך עדיין ישנן כמה מחלוקות

עובדי כיל מפגינים / צילום: אוריה תדמור
עובדי כיל מפגינים / צילום: אוריה תדמור

המשבר בכיל: אמש (א') התכנסו בבית ההסתדרות בתל-אביב יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ויו"ר דירקטוריון כיל ניר גלעד לפגישה שנועדה להביא להסכמות בנוגע לצמצום פיטורי העובדים ולהפסקת השביתה במפעלים. בסוף הפגישה לא הגיעו הצדדים להסכמות סופיות, אך הם החליטו לדחות ליום חמישי את הדיון שתוכנן להתקיים מחר בבוקר בבית הדין לעבודה בבאר-שבע, שבו היה אמור להודיע בית הדין לצדדים שמכיוון שלא הגיעו להסכמה, הוא זה שיפסוק בנושאי הפיטורים.

השניים החליטו כי עקב רצונם להגיע להסכמות ללא התערבות בית הדין, הם ימשיכו בדיונים גם היום. הצדדים הגיעו בימים האחרונים להסכמות על מרבית הנושאים, אולם עדיין נותרו חילוקי דעות. ועד העובדים אינו מסכים למספר סעיפים שההנהלה דרשה להכניס להסכם, ובהם התעקשות על פיטורי מספר עובדים ושמירת הזכות לפטר 5 עובדים בכל שנה במהלך השנים הקרובות.

לדברי מעורבים במשא ומתן, ההנהלה הסכימה לקצץ ב-50% את מספר העובדים מתחת גיל 55 שיעזבו את העבודה. כמו כן, הצדדים הסכימו על פרישה מרצון של עשרות עובדים. עד כה כ-110 חתמו על הסכם הפרישה. ועד העובדים דורש שגם 40 העובדים שההנהלה מבקשת לפטר, לא יפוטרו אלא יקבלו סיכוי נוסף עד סוף השנה. לפי ההסכמה, אם ההנהלה תרצה לפטרם הם יקבלו פנסיה ל-10 שנים.

המחלוקת העיקרית נסובה כעת סביב דרישת ההנהלה על זכות לפטר חמישה עובדים בכל שנה, דבר שהוועדים לא מסכימים אליו. לפי הגורמים המעורבים במו"מ, ההנהלה מוכנה להתחייב שלא יהיו פיטורים המוניים בשנים הקרובות בכיל. מחלוקת נוספת היא דרישת ההנהלה מהוועדים שלא להשבית את המפעלים בשנים הקרובות וכן לעשות שינויים מבניים ללא התערבות העובדים.

ההודעה על התקדמות במגעים בין הצדדים מגיעה דווקא אחרי יום סוער, שבמהלכו התקיימה הפגנה רבת משתתפים בדימונה - במחאה על פיטורי העובדים ממפעלי כיל ועל המצב התעסוקתי הקשה במחוז הדרום. בהפגנה השתתפו חברי כנסת, בעיקר מסיעת המחנה הציוני, שגם קיימה שם את ישיבתה השבועית. בנוסף, הרשויות בדימונה, בירוחם ובערד שבתו היום במחאה על הליך הפיטורים הנרחב בדרום.

"עוד לא המציאו ממ"ד ומרחב מוגן שיכול להגן על מכתב הפיטורים שנשלח למשפחה", אמר ח"כ עמיר פרץ, שפנה למפגינים ואמר כי "גודל המאבק יקבע את גודל הסכר שיגן על כלל העובדים בישראל". הוא ציין כי יש צורך להמשיך ולגבות את מאבק תושבי הדרום, משום שמאבק זה לטעמו ישפיע לא רק על המפוטרים מדימונה, אלא על העובדים במדינה כולה.

שר הכלכלה הטרי אריה דרעי נפגש אתמול עם ראש העיר בני ביטון. "הבוקר נכנסתי למשרד הכלכלה וזאת המשימה הראשונה שלי כאן בדימונה. זה סימן דרך - להזכיר לנו מה התפקיד העיקרי שלנו, לדאוג לפריפריה. אין לנו פתרונות קסם אבל יש לנו תכניות, ונעשה את כל המאמצים בעניין. אני מקווה שנושא כיל יפתר היום או מחר", אמר השר והוסיף: "יש כאן אתגרים ואנחנו נתמודד איתם. דרשנו להקים קרן למפעלים כדי שנוכל להתערב מיידית בנעשה".

יו"ר ועד עובדי מפעלי ים המלח, ארמונד לנקרי, הכריז אל מול אלפי המפגינים כי הוא פורש מחברותו בליכוד. "קשה לי לתמוך במפלגה שלא רואה את הנגב כחלק ממדינת ישראל. קשה לי לתמוך במפלגה שלא מעניין אותה אוצרות הטבע של המדינה. לכן, אני מתכוון לעזוב את הליכוד", הצהיר.

בהמשך דבריו פנה ישירות לראש הממשלה, בנימין נתניהו. "נכס כלכלי של המדינה מוברח לחו"ל ואתה שותק", אמר. "ראש הממשלה, אני מבקש שתחליט מה יותר חשוב לך, תושבי מדינת ישראל או עידן עופר. במהלך מערכת הבחירות האחרונה נופפת בזה שרק אתה תגן על נכסי המדינה ולא תמכור אותם בזול לפלסטינים, אבל אתה מחלק בחינם נכסים של המדינה לעידן עופר. בינתיים לא ראינו שום מעורבות מצדך מאז הבחירות. אנחנו רוצים לראות מעשים ולא רק דיבורים".

כ-40% מעובדי כיל מתגוררים בדימונה ובהם רבים הנמצאים עתה בהליכי פיטורים. על רקע המחאה, טענו לאחרונה העובדים, השובתים במחאה על מהלכי ההנהלה, כי האחרונה נוקטת שיטה של הגשת תלונות למשטרה נגדם בגין האשמות שונות. בין היתר, בהנהלה התלוננו נגדם על חסימת שערים של המפעלים, מניעת כניסת בכירים אליהם ועוד. מאז החלה השביתה הוגשו כבר 22 תלונות, שתיים מהן ביום שני שעבר נגד שני עובדים במפעלי ים המלח, שלכאורה לא אפשרו לבכירים בהנהלה לבוא בשערי אחד המפעלים.

"בכל השביתה נקטה ההנהלה גישה שלפיה העובדים הם פושעים, וככאלה, יש לפעול נגדם בכל האמצעים", טען יו"ר ועד עובדי מפעלי תרכובות ברום, אבנר בן סניור. מנתוני ועד העובדים עלה כי פרט לתלונות, ישנה תביעת נזיקין בסך 1.5 מיליון שקל שהוגשה נגד חברי הוועד וכן תביעת לשון הרע נגד אחד העובדים.