אלסטום ובומברדייה מאיימות לתבוע את הרכבת

האיום - על רקע כוונות המיזוג בין CNR ו-CSR הסיניות ■ CNR: "צר לנו שבומברדייה בוחרת להכפיש את מתחרותיה באמצעות שקרים ומניפולציות"

רכבת ישראל / צילום: איל יצהר
רכבת ישראל / צילום: איל יצהר

אם רכבת ישראל לא תפסול את הצעותיהן של שתי החברות הסיניות ממכרז הקטרים, חברות אלסטום ובומברדייה יפנו לבית המשפט - כך מאיימות שתי החברות האירופיות המתמודדות במכרז הקטרים של הרכבת, אחד ממכרזי הענק בפרויקט חשמול הרכבת הנאמד בכ-13.7 מיליארד שקל.

האיום של המתמודדות האירופיות נשמע על רקע מיזוג שתי החברות הסיניות CNR ו-CSR לחברה אחת. לטענת אלסטום ובומברדייה, חוק חובת מכרזים אוסר על השתתפותן במכרז של ישויות משפטיות שלא ניגשו אליו מלכתחילה.

לפני יותר מחודשיים ניגשו למכרז 4 חברות: CNR ו-CSR הסיניות, אלסטום הצרפתית ובומברדייה הקנדית. בחודשים האחרונים מדברות שתי היצרניות הסיניות על איחוד, דבר שהוביל את רכבת ישראל לבדוק חשש לתיאום מחירים בין שתי החברות. ברכבת טענו כי CNR ו-CSR ניגשו למכרז באמצעות החברות הבנות שלהן, ולכן איחוד החברות יוצר מצב שבו שתי החברות הבנות הופכות לחברות אחיות.

ברכבת קיוו שלא יהיה צורך לפסול את הצעות החברות הסיניות, ואולם מתברר שהתמונה מורכבת יותר. במכתב ששלחה בומברדייה לרכבת ישראל לפני כמה ימים היא טוענת שזה כמה חודשים ידוע על איחוד שתי החברות הסיניות והוא אף קיבל את אישור הרגולטורים בסין.

"לפיכך, הופתענו כשנודע לנו שהחברות הסיניות הגישו שתי הצעות נפרדות", כותב יוסי דסקל, מנכ"ל בומברדייה ישראל, במכתב. כמו כן הוא כותב כי הגשתן של שתי הצעות נפרדות נעשתה בחוסר תום לב, ובניגוד לאזהרות של רכבת ישראל במכתב ששלחה לסינים בינואר האחרון. בסיום המכתב מאיים דסקל שאם הרכבת לא תפסול את הצעותיהן של שתי החברות הסיניות, לא תהסס בומברדייה לפנות לבימ"ש. גם באלסטום מאשרים שאם ההצעות לא ייפסלו היא תפנה לערכאות משפטיות.

לאור האיומים מצד החברות האירופיות שלחה רכבת ישראל מכתב לחברות הסיניות ובו היא מבקשת עדכון בנוגע לסטטוס האיחוד והצפי להשלמתו. הנהלת הרכבת לא אמרה במפורש שהאיחוד יוביל לפסילת השתתפות החברות הסיניות במכרז, אך ציינה כי העובדה שהוגשו שתי הצעות נפרדות מאיימת על תקינות ההליך.

מצ'יינה ליינס, הנציגה הרשמית בישראל של CNR Dalian, נמסר: "החברה הגישה הצעה במכרז. לאחר מכן התפרסמו ידיעות על מגעים למיזוג בין CNR ל-CSR, מיזוג שטרם אושר. חוות דעת משפטיות מהחברה, המבהירות שאין כל רבב בהצעה, הועברו לכל הנוגעים בדבר. צר לנו שבומברדייה בוחרת להכפיש מתחרותיה באמצעות מצג שווא, שקרים ומניפולציות. אין ספק גם באשר למניעיה של בומברדייה, המבקשת להיוותר מציעה יחידה במכרז הקטרים, וכך להמשיך לספק מוצרים באיכות ובמחיר המתאפשרים בסביבה נטולת תחרות.

מרכבת ישראל נמסר: "פרויקט הסבת הרכבת לחשמל הוא אחד הפרויקטים המשמעותיים והמורכבים של החברה. סוגיית רכש הקטרים החשמליים נידונה בוועדת המכרזים של הרכבת ומטופלת בתשומת לב רבה, בתוך בחינה מדוקדקת של תקינות ההליך וההיבטים המשפטיים.