שכר המינימום בארה"ב בעלייה: לוס אנג'לס - 15 דולר לשעה

ערים גדולות בארה"ב זונחות את שכר המינימום הפדרלי בסך 7.25 דולר ■ יחד עם לוס אנג'לס, מובילות את העליות ערים "דמוקרטיות": סן פרנסיסקו, סיאטל ושיקגו

דולר / צלם: טינקסטוק
דולר / צלם: טינקסטוק

המחאה על פערי השכר העצומים בין מנהלים לבין עובדים בתחתית מידרג התעסוקה צפויה להיות אחד מהנושאים המרכזיים במערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, אך הסוגיה הזו החלה להתלהט כבר בשנה שחלפה וערים גדולות, בעיקר בחוף המערבי והמזרחי, נפרדו משכר המינימום הפדרלי - 7.25 דולר לשעה - והעלו אותו לרמה של 15 דולר (מדובר בהעלאה מדורגת, ורף 15 דולר לשעה ייכנס לתוקף בתוך כמה שנים). המכנה המשותף של כל הערים האלה: הן נמצאות בשליטת הדמוקרטים.

אתמול (ג') הצטרפה לוס אנג'לס, העיר השניה בגודלה בארה"ב, לרשימת המדינות המובילות בהעלאת שכר המינימום. בהצבעה של 14 מול 1, החליטה מועצת העיר להעלות את השכר המינימלי לשעה מ-9 דולר ל-15 דולר עד 2020. החלטה זו היא אולי הניצחון המשמעותי ביותר של האיגודים המקצועיים ומחוקקים דמוקרטים שדוחפים כבר שנים להעלות את רמות השכר של העובדים בתחתית סולם ההכנסה, על פי הערכה ב"ניו יורק טיימס".

בכך מצטרפת לוס אנג'לס לרשימת הערים הגדולות שהעלו את תקרת שכר המינימום ל-15 דולר: סיאטל, אוקלנד (קליפורניה), סן פרנסיסקו, שיקגו (13 דולר), וושינגטון הבירה וניו יורק (בשתיים האחרונות, ההעלאה לרמה של 15 דולר נמצאת בדיון אך טרם אושרה).

עשרות ערים אחרות בוחנות העלאת שכר המינימום לרמה דו-ספרתית. אליהן הצטרפו כמה מהמעסיקים הגדולים ביותר בארה"ב, לרבות וול מארט ופייסבוק, שהעלו את שכר העובדים ברמות השכר הנמוכות ביותר. החל ב-1 בפברואר 2016, יקבלו עובדי וול מארט לפחות 10 דולר לשעה.

האיגודים המקצועיים אומרים, שלהחלטת לוס אנג'לס להעלות את שכר המינימום תהיה השפעה כלל-ארצית בגלל היותה אחד מהמרכזים הכלכליים החשובים ביותר באמריקה הצפונית. הם מקווים, ששכר של 15 דולר לשעה יהיה הנורמה, ולא חריג, בכל שוקי העבודה בארה"ב. אך להחלטה קדם קמפיין נמרץ של גורמים שניסו לסכל את היזמה, ובכללם ארגוני מעסיקים ולשכות המסחר. הם טוענים, כי ההחלטה הזו תהפוך את לוס-אנג'לס למה שהם מכנים "אי של שכר", שייוותר שומם מעסקים מפני שרבים מהם יחליטו לעבור לערים סמוכות, שבהן העלאת שכר המינימום אינה תופסת. בעלי מסעדות רבים הודיעו, שיפטרו כמחצית מעובדיהם מפני שלא יוכלו לשלם שכר גבוה כל כך.

"עסקים רבים צפויים להתמודד עם קשיים בעקבות ההחלטה הזו", אמר סטוארט וולדמן, נשיא של אחת מלשכות המסחר בלוס אנג'לס. "עובדים רבים יזכו בהעלאת שכר, אך יהיו גם עובדים שיאבדו את מקום העבודה שלהם". הוא אומר, כי הפוליטיקאים דורשים מבעלי העסקים לממן ניסויים חברתיים, אך הם עצמם אינם מוכנים להעלות את שכר עובדיהם לרמות כאלה. וולדמן צוטט בעיתונות המקומית.

ראש עיריית לוס אנגל'ס, אריק גארסטי, אמר בראיון ל"טיימס": "אנו מובילים את המגמה של העלאת שכר המינימום ברחבי ארה"ב. אנו לא נמתין עד שוושינגטון תשלוף את האמריקאים מביצת העוני. אזרחים רבים מדי נאבקים כדי לשרוד בשכר של עוני. ההעלאה תחזיר חלק מהאיזון שהיה קיים כאן בעבר".

ראש עיריית ניו יורק, ביל דה בלאסיו, דמוקרט שנבחר בגלל המגמות הליברליות שלו, פרסם את הודעה שמשבחת העלאת שכר המינימום בלוס אנג'לס. "הנה לפנינו דוגמה של עיר שעושה את הדבר הנכון שצריך לעשות".