אובמה: אני אהיה האחראי אם לאיראן יהיה נשק גרעיני

נשיא ארה"ב התייחס להסכם הגרעין המתגבש והודה: "יהיה הוגן לומר כי בנוסף לאינטרסים הלאומיים, יש לי עניין אישי בעסקה" ■ על היחסים עם ישראל אמר: "להתבטאות נתניהו נגד הערבים ביום הבחירות יש השלכות על מדיניות החוץ שלנו"‎

ברק אובמה / צילום: רויטרס
ברק אובמה / צילום: רויטרס

בסוף חודש יוני הקרוב אמורות אירן והמעצמות לחתום על הסכם הגרעין שנועד למנוע מהרפובליקה האסלאמית נשק גרעיני. בריאיון נרחב למגזין האמריקני אטלנטיק התייחס היום (ה') נשיא ארצות הברית ברק אובמה לחשש של ישראל מהעסקה, ליחסים בין שתי המדיניות ואף שב ומתח ביקורת על התבטאויות נתניהו ערב הבחירות בישראל.

"בעוד 20 שנה עדיין אהיה בסביבה ואם לאיראן יהיה נשק גרעיני - אני אהיה האיש שיהיה חתום על זה", אמר אובמה בריאיון לעיתונאי ג'פרי גולדברג. "אני חושב שיהיה הוגן לומר שמלבד החשיבות הרבה של ההסכם לאינטרסים הלאומים והביטחוניים שלנו, יש לי גם עניין אישי בעסקה הזאת".

לדברי אובמה, דברי נתניהו ביום הבחירות ("המצביעים הערבים נעים בכמויות אל הקלפי") "עומדים בסתירה למגילת העצמאות של ישראל". הוא התייחס אף לדברים שאמר נתניהו ערב הבחירות, לפיהם אם ייבחר לא תקום מדינה פלסטינית והבהיר כי להתבטאויותיו של ראש הממשלה "יש השלכות על מדיניות החוץ שלנו". "דווקא מפני שאנחנו כה קרובים לישראל, היינו מאבדים את האמינות שלנו בנושאים האלה אם היינו יושבים ולא אומרים דבר", אמר.

"יש כוחות פוליטיים מסוימים שחשוב להם להיתפס כפרו ישראלים ופרו יהודים ולכן הם מספקים חותמת גומי למדיניות של ממשלת ישראל", אמר. "במצב כזה, אם אתה מביע הסתייגות מהבנייה בהתנחלויות, אם אתה מביע אמפתיה כלפי צעירים פלסטינים שמתמודדים עם מחסומים, אם אתה מוכן להביע חוסר הסכמה עם הממשל הישראלי - טוענים נגדך שאתה אנטי ישראלי ואנטי יהודי. אני מתנגד לכך באופן מוחלט".

"דווקא בגלל שאכפת לי כל כך מהעם היהודי, אני חש מחויבות לומר באופן כן ופתוח איזה הסדר לדעתי יוביל לביטחון עבור ישראל בטווח הארוך", הוסיף. "אני לא מתנצל על כך מכיוון שאני בטוח בעומק רגשותיי כלפי ישראל והעם היהודי".