האבולוציה של החימר

מתי פתח הרולאן גארוס, שגרסת 2015 החלה השבוע, את העידן המקצועני בטניס; מתי הסתיימה אפליית הכסף המגדרית; ואיך הפרסים המריאו בעקביות לאורך הזמן

רפאל נדאל ברולאן גארוס / צלם: רויטרס

לרולאן גארוס יש מעמד היסטורי מיוחד מבין טורנירי הטניס הגדולים: ב-1968 הוא הפך לתחרות הגראנד סלאם הראשונה שאפשרה לא רק לחובבנים, אלא גם למקצוענים - לקחת בה חלק. למעשה, הטורניר הזה הוציא לדרך את עידן ה"אופן" של הענף, שנמשך עד היום. שנתיים לאחר מכן, באליפות צרפת של 1970 - גם גובה הפרסים כבר החל להתאים את עצמו לאט-לאט לעידן החדש: המנצח בסבב הגברים קיבל צ'ק של 54 אלף פרנקים צרפתיים, סכום השווה ערך כיום לסביבות ה-8,300 אירו. הזוכה בנשים, לעומת זאת, הייתה מקופחת מאוד והסתפקה בסכום צנוע הרבה יותר של כ-450 אירו בלבד.

הכסף הגדול שהתחיל לזרום למשחק החל לתת את אותותיו באופן משמעותי באליפות צרפת 1981: ביורן בורג השבדי, הזוכה בגברים, גרף כ-41.3 אלף אירו, קפיצה של קרוב ל-400% בתוך 11 שנה. הנשים אמנם החלו לצמצם פערים מול הגברים, אך עדיין קופחו: אם עשור לפני קיבלה המנצחת כ-5% בלבד מהפרס של המנצח, ב-1981 נהנתה אנה מנדליקובה הצ'כית מכ-31.7 אלף אירו (76% מהסכום של הגברים). יעברו עוד 26 שנים שלמות עד שיסתיים האי-שיוויון ב-2007: רק באותה שנה הוענק לראשונה סכום זהה לזוכי הגברים (רפאל נדאל הספרדי) והנשים (ז'וסטין הנין הבלגית) - מיליון אירו כ"א. בניגוד לקבלת העידן המקצועני, בכל הקשור לנושא השוויון הכספי המגדרי סבל הרולאן גארוס מאיחור היסטורי - והיה הטורניר האחרון מבין ארבעת הגראנד סלאמים שאימץ אותו.

מעניין לעקוב אחרי אינפלציית הפרסים הכספיים שהחלה על החימר הפריזאי גם בשנים שבתווך: ב-1992, למשל, קיבל ג'ים קורייר האמריקאי סכום שבמונחים של היום שווה כמעט 410 אלף אירו עבור זכייתו בטורניר, בעוד מוניקה סלש היוגוסלבית גרפה 376 אלף אירו; בשנת 2000 הגיע עוד זינוק: 646.3 אלף אירו לגוסטבו קוורטן הברזילאי, 614 אלף למארי פירס הצרפתייה.

***

פאסט-פורוורד אל גרסת 2015 של הטורניר, שיצא לדרך השבוע: כמו בכל עולם הטניס, המגמה בשנים האחרונות היא להגדיל את הארנק במיוחד של מנצחי הסיבובי הראשונים, על מנת לשפר את יכולת הפרנסה גם של שחקנים מהמקומות הנמוכים יותר בסבבים העולמיים. העפלה לסיבוב הראשון לבדה שווה כיום 27 אלף אירו, לא רחוק מהסכום שלקחו הזוכים בתחילת שנות ה-80. דודי סלע, הנציג הישראלי היחיד בטורניר (מדורג 89 בעולם), לאחר שכל היתר לא הצליחו לעבור את סיבובי המוקדמות - יהנה מפרס של לפחות 50 אלף אירו, לאחר שהצליח לעבור את מיכאיל קוקושקין (57) הקזחי בסיבוב הראשון, בתוצאה 6-7, 3-6, 6-7. אם יחולל סנסציה וידיח את הצרפתי ג'ו-ווילפריד צונגה, המדורג 15 בעולם - סלע יגרוף מינימום 85 אלף אירו.

שמינית הגמר השנה ברולאן גארוס תהיה שווה 145 אלף אירו; רבע גמר 250 אלף אירו; חצי גמר 450 אלף אירו; שני זוכי היחידים יגרפו 1.8 מיליון אירו כ"א, והפיינליסטים 900 אלף אירו כ"א.

במונחים השוואתיים של דולרים אמריקאים - הזוכים ברולאן גארוס השנה (קרוב ל-2 מיליון דולר כ"א) עדיין יגרפו סכומים נמוכים יותר ביחס לשלושת הגראנד סלאמים האחרים: באליפות אוסטרליה קיבלו הזוכים השנה 2.3 מיליון דולר כ"א; בשנה שעברה בווימבלדון חולקו 2.5 מיליון דולר; ביו.אס אופן בניו יורק קיבלו המנצחים את סכום השיא שמחולק בטניס המקצועני - 3 מיליון דולר כ"א.