רונאל פישר: ההסכם בין ערן מלכה לפרקליטות בלתי חוקי

עו"ד פישר טוען כי חומר הראיות שהתפרסם בימים האחרונים בתקשורת - לרבות חלקים מעדותו של רפ"ק בדימוס ערן מלכה ולרבות הסכם ביניים שהושג כביכול בין הפרקליטות לבין מלכה - לא הועבר אליו

רונאל פישר / צילום: ליאור מזרחי
רונאל פישר / צילום: ליאור מזרחי

חומר הראיות שהתפרסם בימים האחרונים בתקשורת בפרשת רונאל פישר, לרבות חלקים מעדותו של רפ"ק בדימוס ערן מלכה, ולרבות הסכם ביניים שהושג כביכול בין הפרקליטות לבין מלכה, לא הועבר לעו"ד רונאל פישר.

כך טוען פישר בבקשה שהגיש היום (ג') לבית המשפט המחוזי בירושלים, באמצעות עוה"ד פרופ' רון שפירא וקרן שפירא. עוד טוען פישר כי אותו הסכם ביניים לכאורה, לפיו בחלקים מעדותו של מלכה ייעשה שימוש רק אם יושג הסדר טיעון סופי עמו, הכולל הסכמות לגבי עונשו של מלכה, אינו חוקי.

פישר, עורך הדין הפלילי, ומלכה, קצין המשטרה בדימוס, נאשמים שניהלו יחדיו רשת של הדלפת מידע מחקירות משטרה מתנהלות, בתמורה לשוחד. מלכה מבקש בשבועות האחרונים להפוך לעד מדינה בפרשה, ולפי פרסומים, מגעים מתקדמים בעניין מתנהלים בינו לבין הפרקליטות.

בימים האחרונים פורסמו תמלילי חקירתו של מלכה במספר כלי תקשורת, כשחלקים מאותם תמלילים, לטענת פישר, כלל לא הועברו לו במסגרת העברת חומרי החקירה לעורכי דינו. גורם במשרד המשפטים רמז אמש (ב') כי חלק מן ההדלפות אינן נוגעות לנושאים שמח"ש חוקרת והן נועדו ללחוץ על המדינה להגיע לעסקה סופית עם מלכה.

הבקשה שהגיש פישר מתייחסת גם לפרסום אודות המגעים לקראת הסכם עד מדינה עם מלכה. "מפרסומים בכלי התקשורת למד פישר כי מלכה עשה הסכם לקראת הסדר טיעון עם המדינה, וכי זוהי, ככל הנראה, הסיבה לכך שחומר הראיות הנוגע לעדויותיו של מלכה לא נמסר לפישר", נטען.

"במילים אחרות, אין מדובר בהשמטה מקרית או טכנית, כי אם בהחלטה מכוונת של רשויות התביעה להפר את החוק מטעמים 'טקטיים', ולהימנע מלמסור לפישר את שזכותו על-פי דין לקבלו". פישר טוען כי אי מסירת חלקים מהותיים מחומר הראיות פוגעת ביכולתו להתכונן להקראת האישום בעניינו, שתיערך בעוד כשבוע וחצי.

עוד טוען פישר כי "ההסכם לקראת ההסכם" שערכה המדינה לכאורה עם מלכה, הוא מהלך שאין לפרקליטות סמכות לערוך אותו. "מפרסומים למד פישר שהתביעה הגיעה ל'הסכם' עם מלכה לפיו הוא ימסור עדויות, על-מנת שלא ייעשה בהן שימוש מאוחר יותר, אלא אם כן מלכה יגיע עם רשויות התביעה לסיכום מוקדם באשר למידת העונש שייגזר עליו. בהנחה שהפרסום נכון - מדובר בהסכם שלא ברור מקור הסמכות לעשותו: רשויות התביעה לא הוסמכו בשום מקום להגיע לסיכום בדבר חיסויו המותנה של חומר ראיות ועקרונות המשפט המנהלי קובעים, שאין הן מוסמכות לעשות דבר שהדין לא התיר להן לעשות".

עוד טוען פישר, שחלק מהעדויות שנמסרו בתיק לא תועדו כראוי בווידאו, שחלקן "תועדו באופן חלקי וחלקן האחר לא תועדו כלל" - בכלל זה, נטען, "עדות הניקיון" של ע' עדת המדינה בפרשה, עוזרתו לשעבר של פישר, שלא תועדה כראוי לכאורה. לגבי עדותה של ע' נטען כי החוקרת ציינה בחומר שהועבר לפישר ובאי כוחו, כי חקירתה של ע' נכתבה על-ידה "בנקודות", אך "לא נפתחה עדות במחשב". "התיעוד הנקודתי האמור לא נמסר לפישר ומכל מקום הוא אינו יכול להחליף תיעוד מדויק ומסודר של דברי עד כמצוות החוק", נטען בבקשה.