סוף לפרשת המטוס המעוכב בפורטוגל: ישראייר הגיעה להבנות

מנכ"ל ישראייר, שטס אתמול בדחיפות לפורטוגל, נועד עם מנכ"ל חברת התעופה יורואטלנטיק, ו"השניים סיימו במיידי את הסכסוך"

סוף לפרשת מטוס ישראייר המעוכב בפורטוגל: החברה הודיעה הלילה כי המנכ"ל אורי סירקיס, שטס אתמול (ג') בדחיפות לפורטוגל על מנת ליישב את המחלוקת שהתגלעה לפני 8 שנים עם חברת התעופה יורואטלנטיק שסיפקה בעבר מטוס שלה לישראייר, נועד עם יו"ר החברה הפורטוגלית תומס מטדלו, ו"השניים סיימו במיידי את הסכסוך המשפטי", כך לשון הודעת ישראייר.

"הצדדים הגיעו להבנו לגבי הסכום אותו תשלם ישראייר ליורואטלנטיק, והאחרונה תמשוך את בקשת עיכוב מטוס ישראייר בליסבון. עוד סיכמו כי עם סיום הסכסוך יחלו בתהליכי שיתוף-פעולה מסחריים בתחום התיירות והמלונאות".

הפרשה החלה שלשום, כאשר מטוס של ישראייר, שהיה אמור לשוב מליסבון, עוכב בשעות הצהריים במפתיע בשדה התעופה בליסבון. הסיבה לעיכוב נעוצה כאמור במחלוקת משפטית בת 8 שנים המתנהלת בימים אלה בבית המשפט בפורטוגל סביב אספקת מטוס של יורואטלנטיק לישראייר, בו ביצעה בעבר ישראייר טיסות לניו-יורק.

בשל העיכוב, כ-150 נוסעים, שכאמור היו אמורים לנחות בנתב"ג, עוכבו בליסבון. לטענת ישראייר, חלק מהנוסעים שובצו בטיסה מסחרית אחרת ושבו ארצה באותו ערב, וחלקם שוכנו בבתי-מלון בעיר.

כאמור, מנכ"ל ישראייר טס אתמול לפורטוגל בדחיפות על מנת לטפל בבעיה, ואכן מדובר בבעיה קשה, לאור העובדה שצי המטוסים של ישראייר מונה 4 מטוסים, אחד מהם כאמור תקוע בליסבון, ומטוס אחר מסוג ATR, המשמש את ישראייר בטיסות פנים בקו לאילת, נמצא בתיקון בעקבות תקלת מנוע שאירעה השבוע והובילה לקרקועו.

על-פי פרסומים שונים בפורטוגל, במסגרת המחלוקת עם יורואטלנטיק, נדרשת ישראייר לשלם לחברה סכום של "כמה עשרות מיליוני דולרים" עבור השימוש במטוס.

בישראייר טוענים מאידך כי החברה הפרישה כשני מיליון דולר לטובת העניין הזה בספריה עוד בשנת 2014 ואף נערכה לנושא בהיבט תזרים המזומנים, וזאת למרות שהחברה סבורה כי לא מגיע לפורטוגלים ולו שקל אחד.

"הנושא נמצא בערעור משפטי. לטעמנו, לא מגיע פיצוי כספי לחברה הפורטוגלית, כי לא נגרם לה שום נזק בהתקשרות ובהפסקת ההתקשרות שלנו עימה", טענו אתמול בישראייר.

גיל סתיו, סמנכ"ל השיווק של ישראייר, הוסיף ואמר אתמול כי "בצעד אלים וללא התראה, שנועד לתפוס את הנוסעים כבני-ערובה, עוכב המטוס בליסבון. ניסיונות של שגרירות ישראל בפורטוגל, שגרירות פורטוגל בתל-אביב, קונסול הכבוד של פורטוגל בישראל וגורמים נוספים להביא לסיומה של הפרשה, נדחו על-ידי חברת יורואטלנטיק. אנחנו מקווים שהנושא המצוי בערעור יבואו אל סיומו בהקדם. ישראייר היא לא רק חברת תעופה אלא גם סיטונאית המשווקת חבילות נופש וטיולים מאורגנים ומפעילה בשגרה עשרות טיסות במטוסים חכורים. החברה מנצלת יכולת זו על מנת למזער פגיעות בטיסות עתידיות בשל עיכובו של המטוס בליסבון".

בתוך כך, השבוע פורסם כי ישראייר ואל-על מנהלות מגעים ראשונים למיזוג אפשרי בין ישראייר וסאן דור, חברת-בת לטיסות שכר של אל-על. החברה הממוזגת צפויה לשמש, אם המהלך יבשיל ויקבל את אישור הממונה להגבלים עסקיים, כחברת לואו קוסט.

אל-על דיווחה שלשום (ב') לבורסה לניירות ערך כי "החברה בוחנת מעת לעת אפשרויות שונות לפיתוח וייזום פעילותה באמצעות שיתופי-פעולה עם גורמים בתעשיית התעופה והתיירות, בין השאר על-ידי הקמת גוף סיטונאי תיירות עצמאי, מיזוג עם חברת תיירות או רכישה של חברת תיירות/סיטונאי תיירות קיים, ובין השאר מקיימת מגעים ראשוניים עם אי.די.בי תיירות ביחס להתקשרות עם ישראייר. אם וכאשר יתקדמו המגעים לכדי מהלך משמעותי, תוסיף החברה ותדווח, ככל שיידרש".