נופשים בארץ: ביורטות שהגיעו לגליל ולגולן כבר ביקרתם?

נווד מונגולי או קזחי שיתגלגל לגליל או לגולן ישפשף עיניו בתימהון: היורטות - המבנה העממי המסורתי - עשו עלייה, התפנקו והתאבזרו בג'קוזי, בבריכה ובמזגן

הבית של הליוס במושב חד נס / צילום:אורלי גנוסר
הבית של הליוס במושב חד נס / צילום:אורלי גנוסר

באביב 2004 הגענו למושב דקל הסמוך לגבול מצרים ועזה. בתום יום מפרך נשלחנו ללון ביורטה של משפחת מולדבסקי, ומבלי לדעת זאת מראש, חנכנו את אוהל היורטה הראשון בישראל. על האוהל המעניין הזה שמעתי עוד קודם, ויצר הסקרנות הגיע על סיפוקו באותו לילה. אף שהגענו בשעת חשיכה, הצלחנו להתפעל מיופיו החיצוני ולהתרשם מהעיצוב הפנימי.

היורטה הוא אוהל עגול, המשמש כביתם המסורתי של הנוודים במרכז אסיה, הנודדים עם עדריהם בהרים הגבוהים במונגוליה, בקזחסטן, בקירגיסטן ואפילו ברוסיה, בסין ובמקומות נוספים. יש אומרים שהיורטה נפוץ במונגוליה כבר 3,000 שנה, אולי כי המבנה העגול מתאים לפירוק ולהרכבה מהירים, אבל נראה שזו אינה הסיבה היחידה. המעגל הוא גם סמל לחיים בהרמוניה עם הטבע, לחיבור הדדי ולשלמות.

המבנה קל, עשוי לבד בדרך כלל, פשוט ומאוד אסתטי. הבסיס הוא מעין שבכת עץ (שתי וערב) היקפית, ומעליה גג קונוס שטוח. במרכזו יש עיגול - חלון שמאפשר מבט אל העולם החיצוני וממנו יוצאים מוטות עץ שמתחברים אל השלד בדפנות. המבנה יציב מאוד כנגד רוחות. במקום לדחוף אותו הצדה, הרוח דוחקת אותו מטה והשבכה הגמישה בולמת את הלחץ. העץ מכוסה בבד, שלרוב עשוי מצמר עזים לבידוד, ועליו עיטורים מסורתיים אופייניים.

למרות השימוש הנרחב, יש שוני קל בין העמים. במונגוליה, למשל, היורטה קטנה יחסית והכיפה גבוהה ומחודדת עם מעין שפיץ בקצה. אצל אחרים, כמו בקזחסטן, האוהל רחב יותר ופחות מחודד. יש כאלה המוסיפים לאוהל עמודי תמיכה וחיזוק, ואצל אחרים יש במרכז הגג קירוי קל יותר לאוורור, אבל המבנה דומה בדרך כלל, יציב, וכאמור - נוח לשימוש לנוודים.

רבקה ובוריס מולדבסקי ממושב דקל, שהיו בשליחות בקזחסטן במהלך שנות ה-90, נתקלו ביורטות האלה לראשונה בחייהם, והתאהבו. כששבו ארצה, הביאו איתם שש יורטות והפכו אותן לצימרים יפהפיים שנפתחו באביב 2004 במתחם שנשא את השם רב ההשראה "ל"ו תאנים".

במשך כמה שנים הם היו היחידים בארץ, אבל, כשהבינו כאן שמדובר במבנה קל לבנייה, ידידותי לסביבה, נוח ולא יקר, נפרץ הסכר. את היבוא החליפו חברות שהתחילו לייצר יורטות כחול-לבן, עם תוספות ועם שדרוגים. הבסיס נותר כפי שהיה, אך הבדים והבידוד הותאמו לאקלים הישראלי.

האדריכל ארז מירב מסביר שהמבנה משתלב בצורה נעימה בסביבה, ובשל העלויות הנמוכות יחסית החלו להשתמש בו כתוספת לבתים למגורים, כיחידות דיור או כתחליף לסטודיו/סדנת עבודה. תיירנים התחברו אליו כי יכלו להשקיע את הכסף בפיתוח השטח ובתוספות אבזור, ולדבריו יש גם ערך מוסף לחוויה. ואכן, שוק הצימר-יורטה החל לפרוח, וכיום אפשר למצוא יורטות בשלל גדלים, מסוגי עצים שונים, עם בדים ברמת עמידות גבוהה שדורשים תחזוקה נמוכה.

באופן מפתיע רוב היורטות הוקמו בצפון, מרמת הגולן דרך הגליל העליון לגליל המערבי ועד צפון הכינרת. מרביתם גדולים ורחבים, חלק מתאימים למשפחות ואחרים נועדו לזוגות בלבד, ויש בהם כל הפינוקים שצריך לחופשה מרגיעה. היורטה הכי גדולה והכי מפנקת היא ככל הנראה מתחם "גן המלכים" במושב אמירים שבגליל: כשבעים מטרים רבועים, בעיקר כי מדובר בשתי יורטות - אחת משמשת כחלל אירוח והשנייה כחדר רחצה. העיצוב מודרני יוקרתי, המיטה על במה, יש אבזור לעילא כולל מטבחון מלא פינוקים ואפילו בר שווה, ג'קוזי שקוע ברצפה משקיף אל החוץ, ומרפסת עם נוף פנורמי מרהיב. לא כל-כך מזכיר את המקור הקזחי (1,100 שקלים ללילה לזוג, כולל ארוחת בוקר, בסופ"ש מינימום שני לילות; טל' 054-3838739).

גם המתחם "ציור נוף", אף הוא באמירים, הוא מפנק ומרווח, ויש בו שתי יחידות שכאלה. לכל אחת מטבחון, ג'קוזי שקוע ברצפה, והמקלחת היא בחדר בנוי צמוד ליורטה. המתחם צמוד לדק גדול, שכמו תלוי על המצוק ובו שקועה בריכה מחוממת ונוף אין-סופי (1,100-1,300 שקלים ללילה לזוג כולל ארוחת בוקר. בסופ"ש מינימום שני לילות; טל' 054-7499232).

אנחנו דגמנו מקרוב את "הבית של הליוס" שביישוב חד נס ברמת הגולן. זהו מתחם אירוח שהקים עינב מור, צלם עיתונות בעברו, שעזב את הכרך לטובת הפסטורליה הגלילית. מור חיפש מבנה אקולוגי עם רכות פנימית, נתקל ביורטות, והפור נפל. בחצר ביתו בנה ארבע יחידות, ומהחניה החיצונית היה קשה לדמיין את היופי, עד שנכנסים.

במתחם מטופח ושופע צמחייה ניצבו הסוויטות במעין דירוג ששמר על פרטיות. שביל נפרד הוביל מהחניה לכל יחידה ופתחיהן פנו אל לב המתחם, שבו ניצבה בריכה מקורה (מחוממת בחורף), ולצדה מטבחון לבישול עצמי. מור בידל את היחידות בסוג העץ שממנו נבנה הריהוט (איקליפטוס, אגוז אפריקאי, אורן פיני מולבן או אלון) וכך העניק לכל סוויטה אופי ואישיות. אנחנו קיבלנו את אלון, ומיד התאהבנו. כל יחידה בגודל חמישים מטרים רבועים, וכוללת מיטה ענקית מפוארת ונוחה, מטבחון מצויד עם ים של פינוקים, פינת ישיבה שנפתחת למיטה לילדים, קמין לחורף, מיזוג לקיץ וטלוויזיה גדולה.

חלונות ענק נפערו אל לב המתחם, ובמרפסת הכניסה נוספו פינת ישיבה כיפית וג'קוזי גדול. השוני העיקרי ביורטות האלה הוא שחדר הרחצה אינו חלק אורגני מהחלל, אלא תוספת בנויה שהוצמדה לו. בכך נוצר חדר מרווח - בלי לפגוע בחלל האירוח, אבל גם כדי ליצור בידוד אקוסטי בין הסוויטות, שהוא עקב אכילס של היורטות. כיוון שאין בהם בידוד מושלם מרעש, הוסיף מור לקירות שכבה מיוחדת המשפרת את המצב.

החוויה בבית של הליוס הייתה מפנקת לעילא. מור לא שכח אף פרט, וכל פינה הייתה מתוכננת בסטייל ובטעם טוב ועם מחשבה למקסם את ההנאה. אל האוהל הסמוך הגיעה לקראת ערב משפחה עם שלושה ילדים, שרק מדי פעם נשמעו מצהלותיהם למרחוק. (850-1,400 שקלים ללילה, תוספת ארוחת בוקר - 110 שקלים לזוג; טל' 052-2430041)

בני הזוג מולדבסקי, החלוצים, התבגרו בינתיים וסגרו את מתחם האירוח לפני שנתיים, אבל יורטות נוספות אפשר למצוא, כאמור, ברחבי הגליל, מרביתם מתאימים לזוגות, חלקם למשפחות. כמעט בכולם יש בריכות או ג'קוזי (או שניהם), ובכל מקרה מובטחת חוויה אותנטית מיוחדת.

פסטיבל גרובסטוק

פסטיבל מיוחד בחאן השיירות ב רמת נגב: אמנים מובילים יופיעו עם מוזיקה אתנית מבית אבא בגוון עכשווי, כמו דודו טסה עם מוזיקה עיראקית, הרכב האחיות A-WA בשירי נשים עתיקים מתימן, ועוד. במקום יפעל גם קולנוע גרובסטוק ויתקיימו פאנלים, הרצאות וסדנאות שיעסקו בשיח המזרחי המתעורר ובמוזיקה העדתית. האירועים בשילוב עם "חג המכתש" במצפה רמון. לינה במתחם הקמפינג או בחדרי אירוח 5.6, groovestock.co.il