הסטארט-אפ הישראלי שינסה לשפר לכם את הנהיגה

ערן שיר, לשעבר מנהל מרכז המו"פ של יאהו בישראל, גייס 4 מיליון דולר בהובלת קרן Alpeh כדי להשיק את Nexar, שמנטרת נהיגה ומאפשרת לזהות כלי רכב על הכביש ולגרום להם לתקשר זה עם זה

חצי שנה אחרי שעזב את קרן ההשקעות Aleph של אדן שוחט ומייקל אייזנברג, ערן שיר, לשעבר מנהל מרכז המו"פ של יאהו בישראל, חשף היום (ד') את הסטארט-אפ החדש שלו - Nexar. עם גיוס של 4 מיליון דולר בהובלת קרן Aleph, לצד קרן Slow Ventures של יוצאי פייסבוק ואנג'לים מובילים, החברה, שהוקמה יחד עם ברונו פרננדז, ששימש בתור הבוס של שיר ביאהו, מנסה להפוך את הרכבים על הכביש לחכמים יותר בלי מכשור מיוחד אלא באמצעות אפליקציית מובייל בלבד.

הרעיון של Nexar הוא להשפיע על מצב הנהיגה בכבישים ולהפוך אותה לבטוחה יותר. "אנחנו רוצים לעשות שינוי היום ולא בעוד עשר שנים כשהמכוניות יהיו חכמות ויסיעו את עצמן", מסביר שיר בראיון ל"גלובס". "החזון הוא פשוט - אנחנו רוצים לא רק להגן על רכב ספציפי או למנוע תאונה ספציפית אלא לבנות רשת של נהגים שתגרום לכולם לנהוג יותר טוב וגם תמנע תאונות על הדרך".

האפליקציה מופעלת בתור Dash Cam (מצלמה על לוח המכוונים) בדומה למצלמות הדרך שהפכו פופולריות בשנים האחרונות ומתעדות באופן קבוע באמצעות צילום וידיאו את הדרך שעומדת בפני הנהג למקרה של תאונות או דוח תנועה שגוי שהנהג עשוי להיתקל בו.

הווידיאו יושב על המכשיר, ובהמשך, כשהמשתמש מתחבר לרשת WiFi מועלה לענן של Nexar ונמחק מהמכשיר כדי לחסוך מקום. תוך כדי הנסיעה, האפליקציה (שזמינה רק למכשירי iOS) מאפשרת לקבל התראות על הנהגים מסביב, על הנהיגה שלו עצמו וכן להעניק פידבק על הנהיגה של הנהגים מסביבו.

"אם אתה נוסע באיילון ויש לך 'נהג שודים', אז המערכת תדע להתריע שעלייך לשמור ממנו מרחק", מסביר שיר. "המערכת יודעת לזהות מספרי רישוי של כל המכוניות וכך לבנות פרופילים לכל הנהגים - כולל מי שלא משתמש באפליקציה". לדברי שיר, "העובדה שיש הרבה רכבים על הכביש, מאפשרת לנו להיעזר בכאלף משתמשים בתל אביב כדי למפות את כל הנהגים בעיר בתוך מספר שבועות. כשנדע איפה כל רכב נמצא בזמן אמת נוכל להזהיר אותך ממצב של אולי תאונה ולהגיד לך להאט או לעבור נתיב".

"נהגים בעולם נוהגים מדי שנה 500 מיליארד שעות אבל אף לא אחד לא מעבד את הרגלי הנהיגה ולומד מהם", מסביר שיר. "אנחנו רוצים שמי שמשתמש ב-Nexar והמערכת קולטת שהוא עשה משהו לא בסדר בכביש - נסע מהר מדי או זגזג בין נתיבים - יקבל מיד התראה על כך וישפר את הנהיגה שלו ובהתאם יקבל ציון על אופי הנהיגה שלו".

אבל לא הכול חלק במוצר של Nexar. העובדה שהמכשיר הופך למצלמת דרך לא מאפשרת למשל להריץ תוכנת ניווט בזמן הנהיגה, האפליקציה צורכת סוללה באופן קבוע במהלך הנסיעה בגלל הצילום המתמשך ושדה הראייה מוגבל רק למה שקורה מול השמשה הקדמית ובתנאי שהזרוע שמחזיקה את הטלפון לא מסתירה את שדה הראייה של עינית המצלמה.

יתרה מזאת, החברה נכנסת לשוק שבו פועלות כמה חברות, חלקן ישראליות, באספקטים שונים - הבולטת שבהן היא מובילאיי או חברה כמו iOnRoad. "אין מה להשוות אותנו למובילאיי, שהיא חברה מדהימה, אבל עושה משהו שונה. המטרה שלנו היא לשטר את הנהיגה ולמנוע מצבים מסוכנים לכולם ולא רק להגן ע להרכב הבודד שבו המערכת מותקנת. יתרה מזאת, לנו אין רכיב חומרה אלא אפליקציה שאפשר להגיע איתה למאסה קריטית בזמן קצר יותר", מסביר שיר.

החברה משיקה את השירות בלוס אנג'לס ובתל אביב, שם גם יושבים משרדי החברה, והשירות ניתן בחינם. יש כמה הזדמנויות עסקיות על הפרק, אחת מהן אולי קשור לשיפור הצעות שנהגים יוכלו לקבל מחברת הביטוח שלהם על סמך אופי הנהיגה שלהם, אבל כרגע אין משהו ממשי על הפרק.

עבור שיר, מדובר בסטארט-אפ השלישי שלו, כשלדבריו הוא מתכנן להישאר שם לפחות לעשר השנים הקרובות. הראשון היה Cogniview System בתחילת שנות ה-2000, אחריו פרש ללימודי דוקטורט וב-2006 הקים ביחד עם ג'ון אייזן את Dapper, שפעלה בתחום הפרסום הדיגיטלי, ונמכרה ב-2010 ליאהו בכ-50 מיליון דולר. בעקבות הרכישה, ניהל את מרכז המו"פ המקומי של יאהו בתל אביב, עד שעזב להיות יזם הבית (EIR) בקרן אלף ב-2013.